Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Willem de Jong » wo 20 feb 2008, 12:39

Hallo Bertus
Dat ziet er goed uit. Ik tel elf ramen, dat was ik ook van plan. Dan passen mijn Dadant honingkamers erop. De foto's zijn nu goed zichtbaar. Vanmiddag de triplex strippen ophalen dan kan ik gaan lamineren.
Groeten,

Willem

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 20 feb 2008, 14:06

Ja,ik vroeg aan Roel hoe heb je die ramen zo mooi gemaakt. Als ik het goed heb begrepen, dan had hij in een een dik stuk multiplex
een rond gat gezaagd van 42. Daar na 3mm stroken gezaagd en die in het ronde gat gebogen, lijm er op en dan de volgende strook, er weer lijm er op Als er drie stroken inzitten, dan had het uitgezaagde gedeelte wat kleiner gemaakt en door de midden gezaagd. Dan krijg je twee halve stukken die ruimschoots in de mal passen. Daarna sloeg hij een paar wiggen tussen de halve stukken en zo drukten deze de stroken muur vast aan elkaar. Even drogen en klaar is kees. Op naar de volgende.Maar er zijn meer manieren om van stroken een raam te maken.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Willem de Jong » wo 20 feb 2008, 16:08

Beste Bertus
Wat ik doe is het omgekeerde, ik heb een dikke schijf van 40cm waaromheen ik de nat gemaakte stroken buig. Dan de tweede laag met lijm en de derde.
Een andere vraag, hoe zet je een foto op de pagina bij de tekst? Ik probeerde dat vanmorgen maar dat lukte niet.
Groeten,

Willem

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Oude Essink » wo 20 feb 2008, 16:08

Hoi Bertus,
klaar is kees
Als mijn ouders het voorzien hadden, hadden zij mij ook kees genoemd!:D Ik vind jouw gefrutsel erg knap!


Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 20 feb 2008, 16:34

Willem de Jong schreef:
Beste Bertus
Wat ik doe is het omgekeerde, ik heb een dikke schijf van 40cm waaromheen ik de nat gemaakte stroken buig. Dan de tweede laag met lijm en de derde.
Een andere vraag, hoe zet je een foto op de pagina bij de tekst? Ik probeerde dat vanmorgen maar dat lukte niet.
Groeten,

Willem
Ja zo kan het ook.Er zijn vele wegen die naar Rome leiden is er eens gezegd.

Wat de foto betreft: Oeffff......krap achter de oren... Uuuuh....
Ik heb een code van Hans gekregen (ongetwijfeld is hij ook op het forum te vinden) die ik invul met de naam van de foto. En stuur die naar fotohelpdesk en dan komt het goed.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 20 feb 2008, 16:59

Hoi Hennie

Och het is maar gefrutsel.Zo zou je nog wel wat anders kunnen bedenken. Kijk naar Els haar poedersuiker experiment. Roterende gaan op gezette tijden een halve slag draaien. Via een handeltje zou je op een gewenst moment wat poedersuiker kunnen laten vallen. gedurende een bepaalde tijd.

Voorlopig doe ik het maar niet. Straks heb ik de dierenbescherming op mijn dak:D

Alhoewel er bij Arno geen varroa voorkomt. Dit wordt net als Els zegt voorkomen door het uitstekend poetsgedrag van de bij.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Oude Essink » wo 20 feb 2008, 18:52

Hoi Bertus,
Het woord "gefrutsel" in dit verband is door mij positief bedoeld en slaat niet zozeer op de rotatiemethode zelf, maar op de uiterst precieze manier waarop jij die kasten in elkaar draait(:D. Als ik kees zou heten, zou ik het misschien ook kunnen; (even een autootje in elkaar frutselen en klaar is kees) maar helaas; ik moet mij tevreden stellen met naar jouw werk te kijken en mij verheugen!
hartelijke groet,
hennie


Afbeelding

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door labrador » do 21 feb 2008, 22:56

Dag Bertus (en anderen)

Het is prachtig om te lezen hoe e.e.a. technisch in elkaar zit/steekt wat betreft de roterende kasten.
Nog mooier is het dat de bijen het er prima in doen.
Dat ze een onwaardig bestaan hebben volgens sommigen, moeten we maar vergelijken met het onwaardige bestaan van de mens. Want die is immers afgedwaald van de natuur en leeft nu "onwaardig" in torenflats, huizen met CV en noem maar op. Leef je dicht bij de natuur, dan leef je van de natuur! Niets is lekkerder dan een sappige onbespoten appel, boerenkool uit de tuin, ouderwetse rookworst, een zelfgeslachte kip, een heerlijke (zelfgeschoten)haas of een lekker pittig duivensoepje! Uiteraard beginnen we de dag met een boterham (liefst zelf gebakken)met honing!

Maar dit terzijde,
Iedere handige knutselaar bouwt heel gemakkelijk (lijkt het) zo'n roterende kast. Maar wat nu als je twee linkerhanden hebt?
En je wilt wel zo'n kast hebben?
Hoeveel gaat dit wel niet kosten als je zoiets zou willen aanschaffen? En kun je uberhaupt zo'n kast wel kopen bij bv het bijenhuis of de werkbij?

Jaap

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 22 feb 2008, 08:18

Beste Jaap,

Dat gevoel van twee linkerhanden en dan nog op de rug vastgebonden, ken ik ook, bij sommige onderwerpen.
Maar ik heb daar ook over nagedacht het is allemaal leuk maar stel dat je er geen tijd en mogelijkheden toe ziet. Wat dan?..... Ja, nu wordt het echt moeilijk.
Je kan simpel weg het nieuwe witte ontwerp van Anivet kopen(+= 500 Euro?) Het is dan nog de vraag of het hier goed werkt. Hongarije is anders dan Nederland. Maar eerlijk gezegd vind ik de prijs aan de hoge kant.
Maar goed, ik denk dat je dan in een ander verhaal terecht komt. Nu er goede resultaten zijn is het prototype zo,n beetje klaar, en kom je langzamerhand in de zakelijke sfeer terecht. Dan krijg je de vraag is er genoeg animo voor? En wie doet het? Voorlopig zou ik het zoeken in een groepje knutselaars bij elkaar die voor de kostprijs in verenigingsverband er enkelen in elkaar kunnen flansen. Denk er om, er zijn imkers die grandioos mooi timmerwerk leveren.

Verders is er ergens hier ook een vereniging waar ik wel eens van gehoord heb, die heet NBV ,die doet veel voor de bevordering van de bijenteeld. Je mag verwachten dat ze daar toch ook innoveerend zijn.

Zo weer even wat geneuseld

Bertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 feb 2008, 11:56

Ha Jelte Pieter,
Jij bent er weer;; welkom thuis! en kijk eens of wij vorderingen hebben gemaakt in de tussentijd ; met groet,
Hennie
Dank voor je groet!

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten