Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:
Re: Ander geluid.

Bericht door mick » vr 03 mar 2017, 08:13

joselito schreef:
AnnekeW schreef: Waar maakt iedereen zich toch zo druk om? Waarom de ervaringen van een imker met 37 jaar ervaring in twijfel trekken?
Ik denk dat G,A3. geen bijen heeft en dat hij hier enkel is om de anderen een beetje op stang te jagen, aangezien hij in de 8 berichten die hij hier gepost heeft nog niets anders gedaan heeft dan de werkwijzen van de andere imkers af te keuren. :be7: :be7:
Dit is ook mijn gedacht, maar omdat ik nog maar 1 jaar bijen heb zweeg ik wijselijk.
En het is niet omdat er staat dat hij 37 jaar ervaring heeft dat dit ook echt zo is, je kan daar zetten wat je wil...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 mar 2017, 09:09

G,A3. schreef:Heren ,ik zie dat beroepsimkers meestal kleine volkjes (20.000bijen?) voor bestuiving in de boomgaard zetten en geen grote (>40.000bijen) welke al na de bestuiving van de fruitbomen voor de eerste keer beroofd worden van hun volle raten met honing en stuifmeel . Logisch want de imker probeert een zo hoog mogelijk rendement met zijn bijen te behalen. Om het e.a. te kompenseren gaat men de volkjes in het najaar voeren met suikerwater.
25 Jaar geleden ,ik had toen meerdere volkjes,imkerde zo'n beetje als voornoemd en had in het voorjaar ook regelmatig dode volkjes .
De natuur waar de bijen in leven is niet bij-of diervriendelijk, maar is een volk in een 12-jaar oude bijenkast met oude raten slechter dan een oude holle boom of een schoorsteen of slechter af dan de bijenkasten die door de mens gedeeltelijk worden leeggeroofd?


Je moet weten dat bij het plaatsen van de bijenvolken op het fruit deze op zijn kleinst zijn . De winterbijen van het vorig jaar zijn dood en jonge bijen zijn er nog niet voldoende....... Op dat moment ( in het begin van de fruitbloei ) zijn 8 ramen broed op10 ramen bijen grote volken ..... Maar ja ......Wanneer je nooit in je volken kijkt kan je dat ook niet weten .

Wanneer je na een dracht GEEN honing oogst zal de koningin belemmerd worden in haar broednest ..doppen aanzetten en gaan zwermen . .....Ook dat in aan de vliegplank niet te constateren .

In de herfst met suiker bijvoeren zal roer in de lente tegengaan ...Ook nu lees je regelmatig dat bijen hun kasten bevuilen .......door roer .

25 jaar geleden ook dode volkjes . Je moet weten dat in die tijd de Varroa nog geen vector van de virussen waren en daar je volkjes niet aan dood gegaan zijn . In die tijd dode volken in de lente hadden andere reden dan tegenwoordig .

De Natuur is niet bij vriendelijk ........Ik ben een dikke vijftig jaar imker met ( in het verleden ) vele volken , vele lezingen bijgewoond om op een goede manier te kunnen Imkeren ............Geen last van bijensterfte ondervonden . :violin:

Jaap van Popering

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Hans » vr 03 mar 2017, 14:55

Er is volgens mij ook een ondergrens m.b.t. de volkssterkte voor wat betreft het plaatsen van volken voor de bestuiving.

Als ik in april gebeld wordt met de vraag hoeveel volken ik kan leveren voor de Betuwe, dan wordt er altijd expliciet bij gevraagd of die volken minimaal 8 ramen groot zijn op dat moment. Anders zijn ze te klein en komen ze niet in aanmerking.

Telers betalen ervoor en zijn afhankelijk van een goede bestuiving.

En als ik in juli langskom voor de kersen die door mijn bijen zijn bestoven, dan hoor ik graag dat er een goede oogst is. Zo sta ik al jaren bij dezelfde teler.

Gr. Hans

G,A3.
Berichten:251
Lid geworden op:zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:omg Middelburg
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door G,A3. » vr 03 mar 2017, 22:58

:D Ha,ha, heren imkers sommigen van jullie zijn nog moelijker dan mijn melifera's ,in mijn eerste reaktie heb ik gekonstateerd dat een 12-jarig overzorgd volk niet dood gaat aan de Varoa. In een volgende reaktie heb ik de konklusie getrokken dat de Varoa mogelijk toeslaat bij zwakte van het volk en de manier van inwinteren. Jullie vinden dat ik een beschamend gebrek aan kennis en inzicht heb maar inhoudelijk reageren jullie niet, misschien ook wegens gebrek aan kennis en inzicht, maar ik beweer niet dat jullie geen goede imkers zijn .Hebben jullie ook wel eens het boekje :Aufbau und Umbruch einer Grossimkerei (Der neue Weg )von Erhard Schehle gelezen?
Nog iets, vorig jaar heeft iemand van het dorp, een liefhebber, 2 kasten met Carnica's voor bestuiving in de boomgaard geplaatst en als ik dan zie hoeveel bijen eruit die kasten vlogen en ook uit die 12-jaar oude kast van mij dan mogen er best wat meer bijen vliegen uit die andere 20 huurkasten zeker gezien naar wat het kost.

G,A3.
Berichten:251
Lid geworden op:zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:omg Middelburg
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door G,A3. » vr 03 mar 2017, 23:35

Hans schreef:Er is volgens mij ook een ondergrens m.b.t. de volkssterkte voor wat betreft het plaatsen van volken voor de bestuiving.

Als ik in april gebeld wordt met de vraag hoeveel volken ik kan leveren voor de Betuwe, dan wordt er altijd expliciet bij gevraagd of die volken minimaal 8 ramen groot zijn op dat moment. Anders zijn ze te klein en komen ze niet in aanmerking.

Telers betalen ervoor en zijn afhankelijk van een goede bestuiving.

En als ik in juli langskom voor de kersen die door mijn bijen zijn bestoven, dan hoor ik graag dat er een goede oogst is. Zo sta ik al jaren bij dezelfde teler.

Gr. Hans


Als je klanten geen klachten hebben en ze betalen dan is het toch goed!

G,A3.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Hans » za 04 mar 2017, 00:00

Zeker.

Maar je stelde dat imkers vaak kleine volkjes plaatsen voor de bestuiving. Volgens mij kom je dan in de problemen en gaat de teler wel degelijk klagen.

Als je stelt dat klanten niet klagen dan staan er dus volken die voldoen en die zijn dan dus niet klein.

Te kleine volken plaatsen doe je maar een keer. Dan wil de teler een andere imker.

Gr.
Hans

PS: Ik beweer trouwens niet dat jij gebrek aan inzicht hebt of geen bijen hebt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 mar 2017, 19:59

G,A3. schreef::D Ha,ha, heren imkers sommigen van jullie zijn nog moelijker dan mijn melifera's ,in mijn eerste reaktie heb ik gekonstateerd dat een 12-jarig overzorgd volk niet dood gaat aan de Varoa.


Mijn conclusie is en blijft dat je dat ....zonder in de ruimte te kijken waar deze zich in bevind ,,,,,,die conclusie niet kunt trekken .... Op dit moment zijn er meerdere welke gaan constateren dat hun volk welke dit jaar al meerdere dagen gevlogen hebben :think: wanneer zij daarin kijken :whistle: ........DOOD blijkt te zijn .......Enkel rovers welke de ruimte bevlogen hebben . .....Laat je deze nog even staan ,, zal de eerste zwerm welke rondvliegt ....deze ruimte gaan benutten , en voor menigeen lijkt het of het nog steeds hetzelfde volk is . ...

.Dan heb ik nog een vraagje .. Elk volk zal elk jaar een of meerdere zwermen produceren .....Leven ook die allemaal nog ??? :think: :think: dan zijn deze zeer zeldzaam en zit heel Europa op te wachten .....Ik zou zeggen :think: doe daar wat mee !!!



Nog iets, vorig jaar heeft iemand van het dorp, een liefhebber, 2 kasten met Carnica's voor bestuiving in de boomgaard geplaatst en als ik dan zie hoeveel bijen eruit die kasten vlogen en ook uit die 12-jaar oude kast van mij dan mogen er best wat meer bijen vliegen uit die andere 20 huurkasten zeker gezien naar wat het kost.
Mijn vraag is ....stond jou kast ook in dezelfde boomgaard ?? of in een ander drachtgebied ?? ,

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door jossmits » zo 05 mar 2017, 09:57

Ik heb voor het eerst sinds 2003 verliezen. Van de 9 volken 3 niet de winter doorgekomen. Net als Anneke zit ik in een geweldig drachtgebied.
Ik behandel tegen varroa. Tot drie jaar geleden met apivar of apiguard, sinds drie jaar met MAQS (mierenzuur). Ik behandel alle volken, op 1 na, die ik al een jaar of 5 niet behandel. Dit volk komt tot nu toe prima de winter door. Zit wel varroa in. De honingopbrengst is wel belangrijk minder dan de behandelde volken.
Waarom heb ik deze winter flinke verliezen? Ik weet het niet. Vermoeden: alle drie koninginnen van 2016. Slecht bevrucht? Deze volken waren in het najaar al zwakker (maar niet te zwak) dan de overige volken. De aziatische hoornaar zag kans om bij deze volken in de kasten te komen. Iets dat ik vorig najaar voor het eerst gezien heb.
Collega imkers in de omgeving hebben soortgelijke verliezen. Opvallend ook bij hen gaat het vooral om volken met koninginnen van 2016. Mei en juni 2016 waren hier tamelijk koud en nat.

In het dorp waar ik woon zijn een stuk of 15 wilde volken, die dus niet behandeld worden tegen varroa. Zij overwinteren praktisch iedere winter goed. Zij zitten vol varroa (heb ik geconstateerd). Het volk dat ik niet behandel is afkomstig uit een van deze wilde volken. Mijn vermoeden is dat zij niet resistent zijn tegen de varroa, maar beter bestand zijn tegen de virussen die door de varroa wordt verspreid.

Jos

G,A3.
Berichten:251
Lid geworden op:zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:omg Middelburg
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door G,A3. » zo 05 mar 2017, 13:59

Jaap v.Popering schreef:
G,A3. schreef::D Ha,ha, heren imkers sommigen van jullie zijn nog moelijker dan mijn melifera's ,in mijn eerste reaktie heb ik gekonstateerd dat een 12-jarig onverzorgd volk niet dood gaat aan de Varoa.


Mijn conclusie is en blijft dat je dat ....zonder in de ruimte te kijken waar deze zich in bevind ,,,,,,die conclusie niet kunt trekken .... Op dit moment zijn er meerdere welke gaan constateren dat hun volk welke dit jaar al meerdere dagen gevlogen hebben :think: wanneer zij daarin kijken :whistle: ........DOOD blijkt te zijn .......Enkel rovers welke de ruimte bevlogen hebben . .....Laat je deze nog even staan ,, zal de eerste zwerm welke rondvliegt ....deze ruimte gaan benutten , en voor menigeen lijkt het of het nog steeds hetzelfde volk is . ...

Ant: Dat kan ,ik had dat dit najaar met een volk waar ik volop bijen zag vliegen maar dat dood was. Het buurvolk roofde het leeg. Maar het 12-jaar oude volk leefde afgelopen week nog..

.Dan heb ik nog een vraagje .. Elk volk zal elk jaar een of meerdere zwermen produceren .....Leven ook die allemaal nog ??? :think: :think: dan zijn deze zeer zeldzaam en zit heel Europa op te wachten .....Ik zou zeggen :think: doe daar wat mee !!!

Ant: Ik heb er in 2014 1 zwerm ervan geschept, daar wordt ook niets aan gedaan en leeft nog . De zwerm die ik in 2016 ervan heb geschept die is dood gegaan ( zie ant :1) doordat de koningin waarschijnlijk was vervlogen.

Nog iets, vorig jaar heeft iemand van het dorp, een liefhebber, 2 kasten met Carnica's voor bestuiving in de boomgaard geplaatst en als ik dan zie hoeveel bijen eruit die kasten vlogen en ook uit die 12-jaar oude kast van mij dan mogen er best wat meer bijen vliegen uit die andere 20 huurkasten zeker gezien naar wat het kost.
Mijn vraag is ....stond jou kast ook in dezelfde boomgaard ?? of in een ander drachtgebied ?? ,
Ant: Mijn kasten stonden 10 m. verder en de huurkasten 100 m..

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door ErikS » di 07 mar 2017, 20:22

G,A3. schreef::D Ha,ha, heren imkers sommigen van jullie zijn nog moelijker dan mijn melifera's ,in mijn eerste reaktie heb ik gekonstateerd dat een 12-jarig overzorgd volk niet dood gaat aan de Varoa. In een volgende reaktie heb ik de konklusie getrokken dat de Varoa mogelijk toeslaat bij zwakte van het volk en de manier van inwinteren. Jullie vinden dat ik een beschamend gebrek aan kennis en inzicht heb maar inhoudelijk reageren jullie niet, misschien ook wegens gebrek aan kennis en inzicht, maar ik beweer niet dat jullie geen goede imkers zijn .Hebben jullie ook wel eens het boekje :Aufbau und Umbruch einer Grossimkerei (Der neue Weg )von Erhard Schehle gelezen?
Nog iets, vorig jaar heeft iemand van het dorp, een liefhebber, 2 kasten met Carnica's voor bestuiving in de boomgaard geplaatst en als ik dan zie hoeveel bijen eruit die kasten vlogen en ook uit die 12-jaar oude kast van mij dan mogen er best wat meer bijen vliegen uit die andere 20 huurkasten zeker gezien naar wat het kost.
Besloten toch te reageren op deze post.
G,A3. In de eerste plaats kun je svp duidelijk zijn, dat je overzorgd schrijft waar je logischerwijs onverzorgd bedoeld zal een tikfout zijn maar je kunt je eigen tekst nalezen en aanpassen. Maar zijn het nu 2 of 20 volken die de liefhebber heeft geplaatst?
Meerdere imkers hebben inhoudelijk gereageerd, het dringt niet door blijkbaar.
Je generaliseert, één imker (ondergetekende) heeft gesteld, (met behoorlijk wat bijval dat weer wel), dat je gebrek aan inzicht laat zien. Er is geen jullie, ik spreek niet namens andere imkers, daar zijn ze prima zelf toe in staat.
Het boekje dat je noemt zei me niets, hoewel ik zo'n beetje alles lees wat er los en vast zit op gebied van bijen. Gegoogled en blijkt een boekje van 32 pagina's te zijn uit 1977. Van voor het varroa tijdperk. Aan de andere kant heb je zelf ook grote verliezen gehad 25 jaar geleden las ik. Jammer dat je dit boek niet zelf hebt toegepast toen, denk ik maar. Maar ik twijfel werkelijk of dit boekje me de kennis en inzicht gaat brengen die ik blijkbaar mis. Als je me een scan kunt sturen (al is het enkele pagina's om een beeld te vormen) stel ik dat op prijs maar het gaat me te ver om bij de antiquair bijenboeken te gaan kopen omdat iemand iets roept. http://www.antiqbook.nl/boox/akok/196777.shtml
Veel plezier en voldoening met het niet verzorgen van je volk. En bedenkt waar de zwermen van die volken gebleven zullen zijn en welke overlast andere imkers erdoor kunnen ondervinden. Ik hoop ook dat je dat volk aanmeldt bij de mensen die bezig zijn met varroa-resistente bijen, mogelijk kunnen ze er voor alle imkers iets goeds doen met de eigenschappen van dat volk. Lijkt me een positievere aanpak als op het forum ongemakkelijke commentaren schrijven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten