Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door JackC » di 16 feb 2016, 09:28

Planken gekocht om zo'n 10 nieuwe broedkamers te maken, dat wordt weer meten en zagen.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door peter h » di 16 feb 2016, 11:01

De laatste weken ben ik broedramen in elkaar aan het zetten.
Niks zo makkelijk dan gewoon pakken wat je nodig hebt omdat het klaar hangt. :whistle:

Ik maak er ook voor andere Imkers met weinig tijd.
Zij zijn geholpen en ik heb een spaarpotje voor andere aankopen voor mijn bijen :mrgreen: .
gr. Peter

Frank Olde Daalhuis
Berichten:68
Lid geworden op:di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds:2015
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica P en F1
Locatie:Losser
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Frank Olde Daalhuis » do 25 feb 2016, 08:41

Gisteravond even gespiekt door de plexiglas dekplank wat de dames doen met het extra voer dat ik ze heb aangeboden, zit al een mooi gat in na 2 weken.
IMG_5673.JPG

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door szx2js » do 25 feb 2016, 15:44

Frank,
Heb je zelf suikerdeeg gemaakt of de apifonda uit de verpakking gehaald? De open apifonda of suikerdeeg is hygroscopisch en kan dus zonder verpakking plakkerig worden. Pas op voor verklevende bijen.
Overigens kan ik het niet goed zien of er plastic om het suikerdeeg heen zit. Maar zeker is dat ze er goed van eten!

Frank Olde Daalhuis
Berichten:68
Lid geworden op:di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds:2015
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica P en F1
Locatie:Losser
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Frank Olde Daalhuis » do 25 feb 2016, 16:25

Voer heb ik zelf gemaakt, het is niet echt deeg maar vrij hard (meer borstplaat) 5kg suiker opgelost in 1 ltr water en in een frame van panlatten gegoten.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=jmS8zWdnzPs

Het is zeker niet plakkerig dus geen verklevende bijen, het heeft juist wel een beetje (condens-)vocht nodig. Zit geen plastic omheen, de hele onder- en bovenzijde is bereikbaar voor de bijen.

Vraag me wel af wat ze met dit voer doen? Word dit direct verbruikt of verwerkt en opgeslagen in de raten?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Hans van der Post. » do 25 feb 2016, 20:26

Voor een deel opslaan en verder voor het dagelijks gebruik.
Vraagje heb je zo weinig gevoerd?
!Hans.

Frank Olde Daalhuis
Berichten:68
Lid geworden op:di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds:2015
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica P en F1
Locatie:Losser
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Frank Olde Daalhuis » do 25 feb 2016, 23:03

Ik heb niet de indruk dat ik (te) weinig gevoerd had, eind augustus zo'n 12kg. Daarnaast geen honing geoogst. Volkje was een zwerm van begin juni.
Het zal de onzekerheid van een beginneling zijn maar ik vond dat ze al aardig achterin kwamen (te zien op de varroalade). Dus "better be safe than sorry" dacht ik.
Bijvoeren kan verder geen kwaad toch? Als ze het niet nodig hebben geven ze dan niet de voorkeur aan hun eigen voorraad? 't is nu nog volop winters hier in Twente, maar zodra het weer het toelaat zal ik eens vlug een raampje lichten uit de bovenste bak om te kijken hoe het met de voorraad gesteld is.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door FrancA » vr 26 feb 2016, 09:22

Idd Frank.
Die vraagstelling van Hans is volgens mij ook behoorlijk kort door de bocht, zeker gezien het warmere weersverloop van afgelopen 'winter' waardoor veel bijenvolken eerder meer broed opstartten - waardoor veel meer verbruik van voer - dan ze in een koelere winter zouden hebben gedaan.
Lijkt mij dat je het uitstekend hebt gedaan :)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 feb 2016, 09:55

Zie ook Bijen nieuws uit Wageningen ...waar o.a. staat .Tjeerd Blacquière, onderzoeker bij Bijen@wur: “Van mijn veertig proefvolken aan de Grebbedijk in Wageningen bleek in begin februari het merendeel erg actief, en bovendien al grotendeels door de suikervoorraad heen te zijn. Helaas moest ik constateren dat één volk was verhongerd. Het was de eerste keer dat ik dit in mijn imkerbestaan meemaakte! De volken die over te weinig voer beschikten, heb ik met een zakje vloeibare suiker (Api-invert) gevoerd. Omdat het relatief warm weer is en de volken al actief zijn nemen ze dat goed op. Volken die stevig genoeg zijn en nog niet helemaal zonder voer zaten, heb ik suikerdeeg (Fondabee) gegeven.” Van verschillende imkers uit de gelederen van de Nederlandse BijenhoudersVereniging (NBV) komen vergelijkbare geluiden.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » vr 26 feb 2016, 13:57

Hoi, Jaap

Er zat bij mij begin februari nog voldoende in.
Heb op de 6 ramers wel apifonda liggen.
Misschien maar een keer controleren dan.

Update: Maatregelen genomen, de drie dikste volken zaten bovenin tegen de dekplank vond ik niet zo'n fijn idee, dus daar apifonda direct bovenop gelegd, vuilniszak in plaats van dekplank. Zodat ze ook bij de vorst er nog bij kunnen. Bij de twee zesramers die de zak op de dekplank hadden liggen dit ook veranderd zak weer op de raten en vuilniszak erover. Geen verhongerde volken. Wel een volk (carnica) welke sterk in grootte was teruggevallen dit volk heeft in oktober vorig jaar een moerwisseling gehad en heeft begin oktober gezwermd de moer was drie of vier jaar oud dat is denk ik de reden van het wisselen geweest, waarschijnlijk is dit de oorzaak van het terugvallen in grootte. Overige allen buckfast geen verandering in grootte.

Freek

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten