Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Jeroenvt » vr 24 apr 2009, 13:05


Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 apr 2009, 14:02

Onlangs zijn bedrijven in het gebied waarin het vervoersverbod geldt, opnieuw onderzocht. Daaruit blijkt dat de bijen op de bedrijven in de plaatsen Buinerveen en Exloo niet langer besmet zijn met Amerikaans vuilbroed. Daarom is het vervoersverbod gewijzigd.


Het ministerie ziet imkers dus als bedrijven!! Let u op?
Wat nou hobby?

Overigens hoop ik dat het vervoersverbod Yde snel wordt opgelost!!

JP


JP

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 24 apr 2009, 22:28

Ter info een gedeelte uit de mail van Bijen Wur aan de gezondheidscoördinatoren:

Helaas is bij de tweede controle van de uitbraak in Yde opnieuw AVB geconstateerd. Deze stand is nu geheel geruimd, en de omgeving zal rond 1 mei opnieuw worden gescreend

OOK in Stadskanaal bleek toch een hernieuwde uitbraak op het bijenpark. Op dit moment heeft men de monsters in Lelystad op kweek staan, om te bevestigen dat het inderdaad AVB is. Dan zullen de zieke volken in Stadskanaal worden geruimd, en zal na vier weken in de drie-kilometer zone rond het park alles opnieuw worden gecontroleerd. Zowel in Yde als Stadskanaal zal dus het vervoersverbod van kracht blijven.

De gebieden rond Buinen/ Buinerveen en Exloo /Odoorn zijn bij de tweede controle vrij van AVB bevonden. Alle info is naar de Voedsel&WarenAutoriteit (VWA) gestuurd. Zij zullen alles regelen dat de vervoersverboden snel zullen worden opgeheven.

NB! Belangrijk bij de voorkoming en bestrijding van AVB is vroege ontdekking, en voorkoming van verspreiding. Daartoe hebben we vervoersverboden. Het is wel zaak dat ALLE IMKERS ZICH AAN DE VERVOERSVERBODEN HOUDEN, zelfs als de lucht gevuld is met de geur van bloeiend KOOLZAAD Blijf dit a.u.b. steeds benadrukken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 apr 2009, 00:50

Els dank voor de info.

Wat betreft de zaak Yde. Mij lijkt het dat het handiger was geweest dat de gehele besmette stand vorig jaar al was geruimd. Ik ben niet van alle ins en outs op de hoogte, maar de betreffende imker had een stuk of 6 volken op zijn stand. Qua werk en geld gaat het om maar weinig. Nu zit nog steeds het gehele gebied op slot en nog vervelender: de tijd die er is gegeven aan AVB om elders toe te slaan. Al blijft dat natuurlijk theorie. Maar toch.

Ik heb het vermoeden dat bovenstaande sitautie ook van toeppasing is in Stadskanaal alhoewel ik die zaak minder goed ken. Het lijkt erop als een imker eenmaal AVB op zijn stand heeft dan blijf je een probleem houden. Maar misschien kunnen mensen dit tegenspreken?


JP

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Ed Pieterse » zo 26 apr 2009, 12:34

Hallo JP,

Eigenlijk ben ik ook tegen de uitdrukking hobbyimker. Elke keer als je met organisaties in aanraking komt wordt het tegen je gebruikt in de trant "Oh die hobbyisten met die bijtjes".

Aan LNV heb ik al voorgesteld om de term hobby-imker te vervangen door "Parttime imker". Velen van ons weten echt veel van het bijenhouden en de cursussen doen daar goed aan. Dat er misschien maar 20% wat aanklungelt van de imkers, is eigenlijk weinig als je bedenkt dat het in andere "beroepen" veel meer is.
Iemand, die een vak beheerst en daarnaast bijen houdt is geen hobbyist, maar doet het bijenhouden ook serieus.
Vandaar dat we mogelijk nu over "bedrijven" spreken.

Ed Pieterse

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door A.A. Staals » zo 26 apr 2009, 20:35


Eigenlijk ben ik ook tegen de uitdrukking hobbyimker.


Ed
Zolang bijenhouders zelf niets over hebben, om bij dit soort calamiteiten de imker die het treft schadeloos te stellen wanneer alles geruimd wordt, zul je nooit als volwaardige bedrijfstak worden beschouwd. Het zou goed zijn een pot/verzekering voor dit soort gevallen te creeren. Ik weet niet hoe groot gemiddeld per jaar de schade is ten gevolge van AVB, maar het lijkt mij dat je met € 5/volk dat gehouden wordt je een heel eind komt. Maar als het op betalen aankomt zullen de meeste hobby-imker willen blijven.

ad staals

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 26 apr 2009, 22:57

Ad,

in de contributie van de NBV zit een bijdrage van (meen ik) € 5,-- per lid per jaar om bij een AVB-uitbraak de imker(s) voor het/de AVB besmette volk(en) schadeloos te stellen.
Ik neem aan dat deze bijdrage ook geldt voor de leden van de andere Nederlandse imkersverenigingen.

Deze post is een aantal jaar geleden in het leven geroepen nadat de Nederlandse overheid zich (gedeeltelijk) terugtrok.
Het exacte bedrag weet ik niet meer en kon er ook niets over vinden op de NBV-site. Wel staat op de begroting een bedrag van € 5 vermeld voor ziektebestrijding, maar dat kan ook andere posten bevatten.

Op het moment van privatisering is ook gekozen om niet meer de gehele stand te vernietigen, maar alleen het betreffende volk. Was destijds voor continuering van de oude regeling gekozen, dan was de afdracht voor de ziektebestrijding-pot zo hoog geworden, dat vele imkers van een lidmaatschap aan een bijenvereniging hadden afgezien.

Tot nu toe is het ruimen van alleen de besmette volken afdoende geweest. Alleen spijtig, deze maal in Drente niet. Wellicht een gevolg van het tijdstip van constatering van de uitbraak laat in het najaar verleden jaar. Vele volken zullen toen bijna of geen broednesten meer hebben gehad.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het vervoersverbod voor bijen in Buinerveen en Sta

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 apr 2009, 23:30

Els ik ben blij dat je reageert! aangezien je ook bij het AVB coordinatie project bent betrokken. Zelf ben ik nu betrokken bij een AVB uitbraak/vervoersverbod. Ik heb zelf dus geen AVB voor alle duidelijkheid.

+++
Ik denk dat het goed is dat we hier een aantal zaken boven water krijgen. Ook ik weet niet of er nu nog wel of geen vergoedingsregeling is. Ik zal daar achteraan en evnt. iemand van het NBV bellen.
Mocht die 5 euro, waar we allemaal aan mee betalen op jaar basis, inderdaad correct zijn dan zal het bedrag van 5 euro x 5000 (25.000 euro) per jaar toch genoeg geld opbrengen om AVB uitbraken te dekken en wellicht zelf AVB onderzoek (deels) te monitoren?
Laten we zeggen drie uitbraken per jaar gemiddeld. Zeven volken per stand. Vergoeding is 500 euro per volk: 21 x 500. Je zou dan met een 10.000 euro vooruit kunnen. Je hebt nog eens 15.000 euro over om de kosten van ruiming te kunnen betalen.

Het is allerminst mijn bedoeling om hier de nieuwe opzet van AVB bestrijding te bekritiseren. Maar wellicht is het mogelijk om de ruiming van een stand nog eens tegen het licht te houden? Het is niet alleen 'spijtig' dat in Yde weer AVB is geconsteerd op dezelfde stand. Het is veel kwalijker als de imkerij de dekking niet kan of wil bekostigen en daardoor een maar uitgeklede, niet afdoende, variant als bestrijdingsmethode hanteert.

In Yde moest alsnog worden geruimd. Hoe zit het dan in Stadskanaal bij de nieuwe uitbraak?? Ook zelfde stand weer getroffen?
Mij lijkt het beter/veiliger om een gehele stand te ruimen indien deze bijv. niet meer dan 10 volken groot is. Dat moet toch met elkaar te bekostigen zijn?


JP

PS. Ed ik ben het met je eens. Goede zet van je. Ik hoor steeds meer mensen zeggen: oh ja die imkeren/houden bijen toch voor hobby?
Het is maar perceptie, maar toch.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten