Richtprijs scheppen zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door AndreasH » do 14 mei 2009, 12:39

Toch alsnog de brandweer laten komen en vragen of ze even de inwoners van het huis uit hun eigen tuin willen spuiten. Koekje van eigen deeg (-:

Nee, daar kan ik ook niet goed tegen. Van die 'goedbedoelde' (of niet) zaken. Mijn motto, als je er geen verstand van hebt; poten af. Ga eerst maar eens een boek lezen of in de leer bij iemand die het wel begrijpt.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 14 mei 2009, 13:39

Ik doe het ook gratis en inderdaad een pot honing mee om weg te geven. Goede reclame voor de imkerij.
Geld vragen doe ik nooit. Meestal krijg ik wel een 10,- of een keer zelfs 50,- in de hand gedrukt. (Maar die zat ook in de spauw van de schoorsteen en ben er 3 dagen me bezig geweest om hem er uit te krijgen)

Jaap

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door kreydt » do 14 mei 2009, 14:19

Foei, foei
Hoe durf je iets vragen voor een zwerm te scheppen? En ze dan waarschijnlijk ook nog voor 150 euro voort verkopen.

kg

hofstede
Berichten:100
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door hofstede » do 14 mei 2009, 14:29

Willem Hoeveel zwermen doe je per jaar ?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door dickvanleeuwen » do 14 mei 2009, 20:58

Betuwe en bijen, dat hoort bij elkaar. Een zwermmelder start zijn betoog dan ook altijd met, "er hangt een zwerm, die zullen jullie wel willen HEBBEN!" Werd er vroeger niet gevochten om een bijenzwerm? Zijn het niet de onwetende mensen die betalen, zij die een bijenzwerm zien als overlast wat snel bestreden dient te worden?

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door pxsloot » vr 15 mei 2009, 00:05

het zijn dezelfde mensen die 'weten' dat de melk uit de fabriek komt. Koeien hebben daar niets mee te maken.

grgr

Peter S.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door dickvanleeuwen » vr 15 mei 2009, 07:29

Hier haalt men de melk bij de boer. [:)]

Het gegeven, geld voor het scheppen van zwermen vragen, is me overigens niet vreemd. Mijn bijenteeltleraar was tevens ongediertebestrijder en vroeg er ook geld voor. In zekere zin wordt de hobby imker die een zwerm vangt dus een valse concurrent. Mijn buurman komt me wel eens vragen of ik mijn huisdieren bij me wil houden als er een zwerm hangt. Ik zeg dan natuurlijk altijd, als iedere imker zal zeggen, dat die zwerm niet van mij afkomstig kan zijn. Ik zal hem eens een rekening sturen. [:)]

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door remolen » vr 15 mei 2009, 10:20

mm .. nu ga ik me toch afvragen waar eieren vandaan komen. Soms plakken ze er wat veertjes op in de fabriek :S

Nowa
Berichten:9
Lid geworden op:ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Nowa » vr 15 mei 2009, 13:56

Behalve het feit dat ik ook vind dat het scheppen op zich gratis zou moeten zijn (mits binnen bepaalde afstand, benzine is ook niet gratis), vond ik de vraag van kreydt ook wel relevant:
Vraag je dan ook nog eens geld aan diegene die de zwerm 'krijgt'? Het lijkt me dat zulke praktijken mee aan de basis liggen aan het einde van de imkerij... Waarom zou er iemand nog willen beginnen met bijen houden als hobby als het puur rond het geld begint te draaien?

Let wel: er moet inderdaad een onderscheid gemaakt worden tussen imkerij als hobby en als (deel)inkomen. Maar voor zover ik kan verstaan is 95% van de leden op dit forum een hobby-imker. Daar eindigt dan voor mij ook de vraag of je er geld voor moet vragen: nee dus.

Gr,

Erwin

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Oude Essink » vr 15 mei 2009, 16:15

Hallo Erwin,
Jij ziet een tussenfase over het hoofd. Imkeren, ook als hobby, met alle in en outs is een dure aangelegenheid; als je niet wilt, dat je bepaalde voorzieningen, om verantwoord te imkeren, moet achterwege laten of verwaarlozen uit finantiële overwegingen, is het zaak om toch ook als hobbyist "bedrijfsmatig te imkeren"; niet om winst te maken, maar om uit de opbrengst van de imkerij zelf de kosten van noodzakelijke voorzieningen( deels )te dekken.
Overigens vind ik het onjuist geld te vragen voor het ophalen van een zwerm bij een partikulier die overlast heeft. Aangezien wij geen natuurbijen hebben, zijn zwermen altijd te danken aan nalatigheid van imkers zelf; daar moeten wij derden niet mee opzadelen. Wat anders is het om de opgehaalde zwerm vervolgens te verkopen aan een collega; dat valt onder bedrijfsmatig imkeren (baten en lasten in evenwicht brengen). Ook als een imker de zwerm zelf houdt, kan hij er voordeel mee halen.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten