Richtprijs scheppen zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Nowa » ma 18 mei 2009, 10:59

Wel, dat is net wat ik bedoel:
Een zwerm op zich heeft zeker een bepaalde waarde, maar waar trek je dan de grens tussen het afdekken van de kosten van je hobby en het najagen van winst? Het zal voor iedereen anders zijn, maar een hobby is voor mij iets waarbij je geen winst maakt, zelfs niet het (deels) afdekken van de kosten.

Stel nu de volgende situatie:
je hebt een zwerm geschept, je wilt hem kwijt want je hebt geen plaats meer, en je wilt er geld voor vragen. Je kan echter niemand vinden die er (de vraagprijs) voor wilt betalen. Daarnaast zijn er enkele collega's die een moeilijke winter hebben gehad. Wat doe je?

Als je gaat voor de winst / afdekken van de kosten zou zoiets betekenen dat je de zwerm moet vernietigen, aangezien je enkel zo de prijs kan blijven rechtvaardigen naar buiten toe. Het wordt dan allemaal wat meer egoïstisch, terwijl er al zo weinig imkers zijn.

Een hobby zou verder moeten gaan dan enkel het geld. Er zijn toch veel hobby's waarvan je de kosten die je ermee maakt nooit kan en zal terugverdienen? Dat is juist de charme van een hobby.
Overigens: de tijd die je in je eigen bijen steekt, zal je ook niet vergoed zien in de prijs van de honing die je verkoopt vermoed ik?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door m.kolsters. » ma 18 mei 2009, 20:16

Dag Jongeren imkers.
Het vragen van geld voor het scheppen van een zwerm is niet goed,je moet graag scheppen en een pot honing weg geven.
Dat is van de vergrijzing,de jongeren willen al geld beuren.
Ik dacht dat we nieuwe leden moesten aan trekken maar dit gaat niet samen.
In Middelbeers is het scheppen van een zwerm nog het zelfde als vroeger ,voor elke zwerm een pot honing ook al moet je verder weg.
En als je te ver moet en er niet bij kan komt de brandweer wel helpen voor niets[;)][;)]houden zo.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door de vos roger » di 19 mei 2009, 23:30

Tinus ook bij ons is het nog steeds de gewoonte als we een zwerm gaan scheppen dat we bij die personen een potje honing achterlaten.
Zwermen gebruik ik ook om ons nieuwe leden te bevoorraden .
En....zo hoort het ook .
Wie haalt het nu in zijn hoofd om geld te vragen voor een zwerm te gaan scheppen verdorie !

roger

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door m.kolsters. » di 19 mei 2009, 23:51

Ja Roger Willem [V].

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Frank
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 20:38
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Frank » wo 20 mei 2009, 00:25

Ik vraag ook niets, maar merk met de jaren dat er elk jaar minder en minder wordt gebeld om zwermen te vangen.
Ik merk ook op de meeste mensen niet goed het verschil kennen tussen bijen wespen hommels enz.
Het gevolg daarvan is dat ik vaak enkele km rij en men tijd verlies voor bv een wespen nest.
Wel zeg ik tegen de mensen die me bellen op voorhand bijen vang ik gratis maar wespen verdelg ik voor 30e.
Hommels wil ik eigenlijk niet verdelgen hun nesten zijn meestal klein en niet erg hinderlijk.

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door lieven busschaert » wo 20 mei 2009, 20:14

Ik volg je volledig Roger. Ik ben ook bij de brandweer en weet dat voor wespen sommige gemeenten retributie aanrekenen. (Vaak ook een privéfirma). Hommels en bijen vallen niet hieronder omdat het beschermde dieren zijn (men moet steeds de hulp van een imker inroepen). Ik heb nog nooit iets gerekend voor een zwerm (t'zou me spijten!)

bdekrieger
Berichten: 15
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 13:22
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door bdekrieger » do 21 mei 2009, 20:04

Ik heb het nog mooier meegemaakt.....
Twee jaar terug werd ik gebeld door iemand die een zwerm in zijn tuin had hangen. Voor €45 euro mocht ik hem komen scheppen....

Ik heb hem verteld dat ik hem dan niet kwam scheppen, en dat ie waarschijnlijk de volgende dag toch weg zou zijn[}:)]
Een uurtje later belt zijn vrouw, dat ik hem toch maar moest komen scheppen en niets hoefde te betalen. Dat heb ik toen gedaan, en raad eens..... Mijnheer was even niet thuis! Hahahahahahaha

Grtz,

P.S. Ik doe het ook gratis met achterlating van een pot honing.

Bart.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door dickvanleeuwen » do 21 mei 2009, 20:54

Gister werd ik gebeld met de vraag of ik een hommelnestje weg wilde halen. Het nestje zat op een ongelukkige plaats boven een deur. De hommels vlogen naar binnen. Het hielp niet uit te leggen dat de hommel redelijk onschuldige diertjes zijn die vanzelf weer verdwijnen aan het einde van het seizoen. Iedere oplossing die ik aandroeg, zoals het verleggen van de vliegroute met een pvc buis bijvoorbeeld liepen op niets uit. Ik zou en moest de hommels komen ophalen. Toen maar de ongediertebestrijding voorgesteld. Daar werd verbaasd op gereageerd. Hommels zijn toch beschermde dieren! Dat was zeker niet de bedoeling. Tja,.. toen maar een bedrag genoemd. Voor € 45,00 wilde ik wel komen voorrijden. Ik dacht dat de persoon aan de andere kant van de lijn uit elkaar klapte! "De media zoeken met alarmerende berichten over bijensterfte,...de mond vol over problemen met bestuiving,....en nu zomaar iemand met een hommelnestje laten zitten of onnodig op kosten jagen. Weet je wel wat een waardeloze imker ik was.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door AndreasH » do 21 mei 2009, 23:35

Bijen... Hommels.... Zoemt alle'bij'....*zucht*

Wat heb je uiteindelijk gedaan eigenlijk? Toch maar vlieggat verlegd? Of ze ermee laten zitten??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door dickvanleeuwen » vr 22 mei 2009, 07:49

De afstand was helaas te groot anders was ik wel even gaan kijken. Ik durf niet te zeggen wat men nu heeft besloten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten