Richtprijs scheppen zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door macwlem » wo 13 mei 2009, 13:25

Zouden we eens kunnen komen tot een richtprijs voor het scheppen van zwermen?

De ene imker doet het voor niets, de andere vraagt een vaste prijs, weer een ander een basisprijs plus voorrijkosten etc.

Zelf vraag ik 45 euro, hetgeen niet te veel is naar mijn mening voor de tijd die je kwijt bent. Is de zwerm buiten verder dan 10 km bij mij vandaan reken ik een x-bedrag voor benzine.

Mijn vraag is wat rekenen jullie?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Bart de Coo » wo 13 mei 2009, 14:27

Niets natuurlijk. Hoe kom je op het idee om daar geld voor te vragen. Dan ben je volgens mij geen beste ambassadeur voor onze liefhebberij. Je bewijst mensen gewoon een dienst, omdat onze geliefde hobby helaas voor overlast gezorgd heeft. Wij zouden bij wijze van spreken de 'gedupeerden' geld moeten géven voor al het ongemak.

Dan is een zwerm scheppen heel erg leuk en vaak zeer indrukwekkend voor de omstanders. Grijp dus je kans en maak reclame voor de imkerij. Wees ambassadeur!

Dan zijn zwermen vaak je allermooiste volken, geheid vrij van ziektes, ze bouwen hele broedkamers uit in no-time en als je in deze tijd van het jaar een vette voorzwerm schept, dan heb je een bak zomerhoning op de koop toe. Daar heb je dan je winst, als je dat belangrijk vindt.

Dan vind ik het ook ethisch niet helemaal in de haak. Want wat nu als die mensen geen zin hebben om zo'n brutaal hoog bedrag (45€!!!) te lappen, waar ik ze groot gelijk in zou geven? Laten verkommeren die zwerm? Lekkere imker ben jij. (Ik klink hier nogal fel. Ik ben het erg oneens met je. Dat is alles.)

En dan zou je nog, als je echt wilt, het volk kunnen verkopen op een bijenmarkt, Veenendaal of Eerbeek bijvoorbeeld. Misschien is er wel een bedrijf dat er geld voor wil geven, Imkerij Westland bijvoorbeeld.

Misschien dat je dan, als je de voorrijkosten te hoog vindt, in tijden van wintersterfte (!!!) tenminste de moeite zou willen nemen om rond te bellen met de vraag wie hem hebben wil.

Nee, je vraag verbaast me. Geld vragen voor het scheppen van een zwerm. Hoe kom je erop.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door AndreasH » wo 13 mei 2009, 15:15

Een vrijwillige bijdrage dan misschien?

Als je de brandweer moet laten komen om de boel te verwijderen, die mensen worden krijgen toch ook een maandelijkse bijdrage aan hun levensonderhoud (loon)...

Daarbij denk ik dat je je kunsten best kunt laten betalen. Het is tenslotte niet niks wat je daar laat zien.....

Just my two cents....

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door remolen » wo 13 mei 2009, 16:00

45 euro vraag ik ook..


je helpt mensen van een probleem af. Verder komt er nog bij dat ik het beroepsmatig doe. Ongediertebestrijding. Nu is bijen scheppen iets anders maar toch heb ik een eigen bedrijf en moeten de kosten er wel uit! 45 euro vind ik een mooie bedrag. dat reken ik ook voor een wespennest en daar ben ik binnen 2 minuten mee klaar. Voor een bijenzwerm moet je toch wel wat meer tijd rekenen!

Groet Rene

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door pxsloot » wo 13 mei 2009, 16:13

ik zie er geen probleem in om geld te vragen als mensen een probleem melden. (dat is trouwens iets anders als een tip; bij het probleem denken ze aan zich zelf, bij de tip denken ze aan mij)

Je levert een dienst, waar je specifieke kennis en materiaal nodig hebt. Da's een schaars produkt. Daar valt mee te concurreren. Als Bart het voor niets doet en Willem vraagt er 45 euro voor, dan bel ik Bart.

Als je mij vraagt in de avond nog even de computer te komen fixen, 'want je bent zo handig met computers', dan vraag ik daar 25 euro per uur voor (matsprijs!). 'Dan doe ik het zelf wel' of 'het buurjongetje doet het voor niets', betekent dat ik fijn een rustige avond heb [:)]

Als je een boom uit de tuin laat verwijderen, dan betaal je ervoor, ook al heeft de uitvoerder het genot van een flinke stapel hout.

Ik snap je standpunt wel Bart, maar dat van Willem ook.

grgr

Peter S.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door AndreasH » wo 13 mei 2009, 16:35

(APENSTAART)pxsloot

Heb ooit een t-shirt gehad met "No, I cannot help you with your Internet" d'rop. Mensen lezen er gewoon langs... Erg frustrerend :D

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Jeroenvt » wo 13 mei 2009, 16:40

Een van de kenmerken van bijenhouden is dat ze zwermen. En verreweg de meeste zwermen komen van gehouden bijen. Het probleem ontstaat dus bij een collega-imker waar die een ander mee opzadelt en helemaal waterdicht is het afleggers maken ook nooit. Als je het in een gebied een beetje verdeelt hoef je ook heus niet zo vaak uit te rukken en bovendien is het maar korte tijd per jaar. En verder vind ik zwermen scheppen leuk, je komt nog eens bij iemand en je kunt leuk praten over je hobby. En het is ook niet verplicht, net zoals je nee kunt zeggen tegen computerproblemen (heb vroeger ook veel te vaak MS Dos geinstalleerd bij PC's van neefjes en nichtjes, doe ik gewoon niet meer). Maar binnen onze afdeling vragen we in Almere wel en bij ons in het dorp geen vergoeding, zal ook wel met de aantallen te maken hebben.

Helemaal vreemd is het ook weer niet want laatst was ik weer ergens voor metselbijtjes ("gewoon laten zitten mevrouw, doen echt niks") werd me wel gevraagd wat ze me verschuldigd waren.

Als je hobby je werk wordt heb je geen hobby meer...

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 mei 2009, 16:57

Jeroenvt schreef:
Een van de kenmerken van bijenhouden is dat ze zwermen. En verreweg de meeste zwermen komen van gehouden bijen. Het probleem ontstaat dus bij een collega-imker waar die een ander mee opzadelt en helemaal waterdicht is het afleggers maken ook nooit.



Ik heb een Imker gekend die een zwerm van zichzelf een straat verder weg zag vliegen , en hem niet wilde halen totdat hij gebeld werd , voor vijfentwintig euro .

Ik doe het gratis .

Jaap v P

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door DE BIEZEN » wo 13 mei 2009, 17:17

Als je een paard hebt en het komt bij de buren in de wei dan haal je deze toch weer op. Wij als imkers onder elkaar moeten dat ook zo doen.
Het zijn onze bijen en wij zijn verantwoordelijk.

Daarnaast heb je het volk toch. Is ook nog te verkopen.

Is het (te) ver, bel dan een collega-imker.
Hoe meer we over geld praten hoe minder leuk het word.

Ik haal ze gratis op en geen enkele potjes honing.

Gerard

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Richtprijs scheppen zwerm

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 13 mei 2009, 17:23

Als hobby-imker vraag ik niets voor het scheppen van een zwerm. Vaak kan ik er nog weer iemand een plezier mee doen die in de winter enkele volken is kwijtgeraakt. Ik was trouwens nog nooit op het idee gekomen om er geld voor te vragen. Wel weet ik van iemand die in zo'n geval een paar potten honing meenam. Na het scheppen van de zwerm vroeg hij dan of ze misschien een paar potjes honing wilden kopen.
Groet, Eddy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten