vroege vogels Radio

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door wilde » zo 04 okt 2009, 20:55

Dat zou ook het probleem(pje) vam Albert verklaren.
Maarten ik vind het zelf een groot probleem dat een relatief groot deel van de afgezwermde volken geen goede moer weet te verkrijgen. Het heeft voor mij een signaalfunctie. Je kunt speculeren over de oorzaken, maar ik vermoed dat hetzelfde complex (CCD) hier de boosdoener is.
Ik noem toch nog maar enkele mogelijke factoren:

- beperkte genenpool;
- beschadiging van de moer door virussen (vooral DWV en APV) waardoor ze niet goed kan vliegen;
- beschadiging van de moer door varromijten, waardoor ze bijv. niet goed kan paren;
- aantasting van het geheugen door pesticiden, zodat ze zich niet goed kan oriënteren bij het vliegen;
- aantasting van de moer door Nosema ceranae, waardoor de darmfunctie beperkt is;
- straling door GSM-masten die de oriëntatie beïnvloedt.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door wilde » zo 04 okt 2009, 21:03

Stel nu eens dat bijde heren gelijk hebben ...
Dat lijkt me onmogelijk. Willem, jij bent kennelijk een fan van Tjeerd Blacquiere. Dat is je goed recht. Het moge duidelijk zijn dat ik dat niet ben, maar geheel op rationele gronden. Ik heb de man nooit ontmoet en ken hem alleen van zijn uitspraken. Die zijn voor mij duidelijk genoeg om een mening over hem te hebben.

Je doet verder geen moeite om de heer Liebig te verdedigen, maar ook die zul je wel waarderen vermoed ik. Als bijengezondheidscoördinatoren een 2 uur durend relaas met onzinnige stellingen aanhoren zonder te sputteren, wat moet ik daar dan van vinden?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Piet Jager » zo 04 okt 2009, 22:02

Albert schrijft: "Ik heb enkele jaren geleden mijn imkermethode geheel gewijzigd en die veel natuurlijker gemaakt. Ik werk niet meer met rasbijen en dring volken geen koningin op die ik heb uitgezocht. Ze mogen zelf kiezen. Ik reis niet meer met de bijen. Ze mogen op natuurlijke wijze zwermen en koninginnen vernieuwen. Ik doe met de vele zwermen die ik jaarlijks van mezelf heb veel aan raatvernieuwing. Oudere raat gaat snel de stoomwassmelter in, eerder dan vroeger. Het resultaat van dit alles is dat ik geen enkele wintersterfte heb gehad in de laatste jaren, maar daarvoor overigens ook niet. Ik zag echter eerder wel dat de vitaliteit van de volken terugliep en dat noopte mij tot radicale veranderingen. Ik heb daar geen spijt van, want het gaat goed en de vitaliteit is weer wat beter"
Ga zo door Albert! Je bent op de goede weg. Nog even (niet meer verenigen en nergens meer mee bestrijden) en je bent er helemaal. Je hoeft slechts de randvoorwaarden te scheppen voor een goede populatie-dynamiek. Ik doe het al 7 jaar lang!

!Piet (.... van wie helaas de laatste 2 volken deze week nog weggaan!)

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door AndreasH » zo 04 okt 2009, 22:10

Ik zat het me vanmiddag nog af te vragen of koninginnen ook last zouden hebben van varroa. In de koninginnendop bedoel ik dan. Zou haast denken van niet aangezien de broedtijd van een moer heel erg kort is en de mijten dat hopelijk ook weten en de moer met rust laten. Maar dat een moer varroa op d'r lijf heeft, daar twijfel ik niet over. Dat zal zeker het geval zijn.

Mag ik overigens nog eens hier de aandacht vestigen op deze methode: http://www.bushfarms.com/beesnaturalcell.htm

Het zal door velen worden afgedaan als onzin maar er zijn steeds meer imkers (vooral in de VS) die zich hier mee bezig houden en er goede resultaten mee behalen.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 04 okt 2009, 22:35

Alle imkers met wintersterfte zijn slechte imkers!

Wat moet je nog meer doen om jezelf te diskwalificeren?


Albert: ouder zijn, want volgens een aantal wetenschappers wordt ook het geheugen van oudere imkers collectief aangetast waardoor ze niet meer tot een goede bedrijfsvoering in staat zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 okt 2009, 23:34

Els Kleijnendorst schreef:
[.......] want volgens een aantal wetenschappers wordt ook het geheugen van oudere imkers collectief aangetast waardoor ze niet meer tot een goede bedrijfsvoering in staat zijn.

Hoe oud zijn de twee wetenschappers die dit beweren?
Wil er geen eigenlijk geen woorden aan "vuil maken". Maar het is triest dat deze "stelling" voordurend wordt geventileerd.

!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 okt 2009, 09:39

AndreasH schreef:
Ik zat het me vanmiddag nog af te vragen of koninginnen ook last zouden hebben van varroa. In de koninginnendop bedoel ik dan. Zou haast denken van niet aangezien de broedtijd van een moer heel erg kort is en de mijten dat hopelijk ook weten en de moer met rust laten. Maar dat een moer varroa op d'r lijf heeft, daar twijfel ik niet over. Dat zal zeker het geval zijn.


Ik heb al diverse malen een koningin met beschadigde vleugels geboren zien worden ( D.W.V. virus)

Jaap v P

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door bee-watch » ma 05 okt 2009, 17:00

Het is voor de imkerij een slechte zaak om met meerdere monden te spreken.
De mensen die de petitie “stop de bijensterfte” hebben gestart zijn niet eens zelf imkers, maar doen dit omwille van milieu, natuur, biotoop en toekomst van hun kinderen.
De heer Blacquière komt iedere keer met het verhaal dat de imkers zelf schuldig zijn aan het verdwijnen van de volken.
Maar wat de heer Wilde schrijft dat jaren geleden de Varroa druk hoger was, maar dan zonder het verdwijnen van ziektes kan een ieder onderschrijven.
Er moeten dus andere oorzaken zijn, en waarom dan toch zo star vasthouden aan hun standpunt.
Zolang de heer Blacquière ook namens zijn werkgever adviseur is van, resp. aan de ministeries zal vanuit regeringsstandpunten geen wijzigingen te verwachten zijn, petitie of niet.
Men zal die amateuristische hobbyisten die elkaar ook nog eens tegenspreken echt niet tegemoet komen.
Het is triest, jammer en een slechte zaak dat de meeste imkers niet de moeite nemen om ook die petitie te ondertekenen, ook al is men vanuit een eigen standpunt het niet met alle punten eens.
Het gaat om de honingbij, en de toekomst daarvan.
Iedere imker weet toch dat een zwak volkje niet kan overleven en geen toekomst heeft, men gaat dan verenigen om sterker te worden.
Nederlandse imkers houden dus van zwakke volken inplaats van een gezamelijke versterking, of is dat waar de heer Blacquière op doelt!!! [:(]

Hoe is het gesteld met de grote imkers van zaadteeltbedrijven zoals Bejo met hun eigen volken en imkers?
Is daar al eens onderzoek naar gedaan?

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Ed Pieterse » wo 07 okt 2009, 13:17

Beste mensen,

Albert heeft het bij het rechte eind. Dhr. Blacquiere is geen entomoloog, laat staan een apidoloog. Hij heeft plantkunde gestudeerd in Leiden dacht ik.
Op bijengebied hoef je hem dus niet serieus te nemen.
Er zijn zeer veel imkers waar hij nog wat van kan leren.

Wat erger is, zijn zijn verhalen waarin hij beweert dat de NBV hem gelijk geeft, althans dat schrijft hij. Dat zal leden gaan kosten.

Ed Pieterse (gaat morgen op vakantie)

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Jeroenvt » wo 07 okt 2009, 13:50

Ed Pieterse schreef:
Ed Pieterse (gaat morgen op vakantie)


Zou ik ook doen na zulke boude uitspraken ROFL :D:D:D:D:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten