vroege vogels Radio

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

vroege vogels Radio

Bericht door dickvanleeuwen » zo 04 okt 2009, 09:19

Voor de snelle beslissers......nu op de radio,..over bijensterfte. Ik heb even snel gekeken op de website en las onderstaande. Voor de mensen die dit gaan missen misschien aardig om te lezen en te overwegen t.z.t. uitzending gemist te beluisteren.


Het gaat wereldwijd slecht met de bijen. De hoofdoorzaak is nog steeds onduidelijk. Is het een virus, is het de varroamijt, zijn het insecticiden als imidacloprid, of toch GSM straling? Jeroen van der Sluijs, hoogleraar Natuurwetenschap en Samenleving aan de Universiteit Utrecht begon een aantal maanden geleden met een aantal andere wetenschappers het burgerinitiatief Stop de bijensterfte. Hij vraagt daarmee om maatregelen tegen de bijensterfte niet uit te stellen in afwachting van meer onderzoek, maar nu al in te grijpen waar dat mogelijk is.

In de petitie wordt ondermeer gevraagd voor een verbod op het gebruik van de insecticiden imidacloprid, clothianidine en thiamethoxam vanwege de schadelijkheid voor de bijen. Meer dan 30.000 burgers, maar ook tientallen natuur- en milieuverenigingen en imkers hebben de petitie inmiddels ondertekend. Er zijn 40.000 handtekeningen nodig om het vraagstuk op de agenda van de tweede kamer te zetten. Iemand die de petitie niet heeft ondertekend is de Wageningse bijenexpert Tjeerd Blacquière. Hij vindt het onzin. Volgens Blacquière is nog niet aangetoond dat er een verband is tussen de bijensterfte en pesticiden. Hij denkt meer aan de varroamijt als dé boosdoener.

In het Franse Montpellier werd vorige week het grootste bijencongres ter wereld gehouden. De meer dan 10.000 bijenhouders, wetenschappers en andere betrokkenen bogen zich onder meer over de wereldwijde bijensterfte. Volgens Jeroen van der Sluijs waren de experts het over een ding eens: bijensterfte is multifactorieel en systemische insecticiden (neonicotinoiden) zijn een van de hoofdoorzaken.

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door r0bpl0mp » zo 04 okt 2009, 10:07

Fijn zo'n uitzending: elkaar tegensprekende heren en de imkers doen het verkeerd.
Volgens mij brengt een goede samenwerking de oplossing sneller dichterbij.
Aan het werk!
Rob

Lorax
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 22:11
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door Lorax » zo 04 okt 2009, 12:35

Ik ben het helemaal met Rob eens.
Het verbaasde mij zeer, dat ze elkaar zo tegen spraken. [:(!] Het lijkt mij goed om discussies intern te voeren. Naar buiten toe moeten mensen overtuigd zijn, dat de bijen/imkers meer steun nodig hebben.

Simon

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door willem » zo 04 okt 2009, 14:29

Zaterdag 26 september was er een bijeenkomst voor bijengezondheidscoördinatorenin Wageningen.
Een van de sprekers was Dr. Gerhard Liebig, wetenschappelijk medewerker en imker aan het bijeninstituut van de universiteit van Hohenheim (Stuttgart). Zijn instituut heeft de minste bijensterft (<5%)van alle bijeninstituten van Duitsland, gevolgd door Celle. Zijn uitspraak is gebaseerd op twintig jaar onderzoek en behoorlijk onderbouwd.
De bovenmatige bijensterfte ligt aan de IMKER
's Middags introduceerde Cees de Vries, van de VBBN commissie onderwijs de cursus "Bijengezondheid voor imkers". Met drie avonden theorie en twee praktijk lessen ben je weer helemaal bij de tijd.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door wilde » zo 04 okt 2009, 14:47

De bovenmatige bijensterfte ligt aan de IMKER.
Aan deze onzin hebben we niets als de onderbouwing wordt weggelaten. Wat de heer Liebig beweert weet ik niet, maar vooralsnog geef ik geen cent voor deze stelling. Hij is niet de eerste die dat zegt. Ook PRI heeft dat genoemd, maar ook die kan de bewering niet waarmaken.

De imker van nu heeft te maken met een complex van factoren die voor hem/haar niet alle beheersbaar zijn. Dat zijn met name de neonicotinoiden, diverse virussen en Nosema ceranae. Hoe hygienisch je ook werkt, met veel raatvernieuwing en bestrijding van varroamijten het gehele jaar door, je hebt dat complex van factoren nooit voldoende in de hand. Dan is het onzinnig om je als wetenschapper zo uit te laten over de imkers in het algemeen, waarvan er vele zeer integer en bekwaam zijn en op goede wijze honingbijen trachten te houden, maar toch met meer sterfte geconfronteerd worden dan vroeger het geval was. Het is beledigend en het zegt meer over de kwaliteit van de heer Liebig dan over die van veel imkers.

Door dergelijke uitspraken voel ik mij direct aangesproken. Ik heb enkele jaren geleden mijn imkermethode geheel gewijzigd en die veel natuurlijker gemaakt. Ik werk niet meer met rasbijen en dring volken geen koningin op die ik heb uitgezocht. Ze mogen zelf kiezen. Ik reis niet meer met de bijen. Ze mogen op natuurlijke wijze zwermen en koninginnen vernieuwen. Ik doe met de vele zwermen die ik jaarlijks van mezelf heb veel aan raatvernieuwing. Oudere raat gaat snel de stoomwassmelter in, eerder dan vroeger. Het resultaat van dit alles is dat ik geen enkele wintersterfte heb gehad in de laatste jaren, maar daarvoor overigens ook niet. Ik zag echter eerder wel dat de vitaliteit van de volken terugliep en dat noopte mij tot radicale veranderingen. Ik heb daar geen spijt van, want het gaat goed en de vitaliteit is weer wat beter.

De vraag is dan: waar maak je je druk om als jezelf geen bovenmatige sterfte hebt? De vitaliteit van moergoede volken is nu beter dan enkele jaren geleden. Het probleem dat ik wél heb is van iets andere aard, maar zeer waarschijnlijk wel aan het complex van bijenproblemen veroorzakende ellende toe te schrijven. Ieder jaar heb ik tegenwoordig enkele afgezwermde volken met een jonge koningin, die niet aan de leg komt, afwezig is na enige tijd of darrenbroedig is. In de zomer heb ik gemiddeld zo'n 15 volken en bij 3 stuks was dit het geval dit jaar. Sedert omstreeks 2006 heb ik dit verschijnsel ieder jaar. In de 25 jaar ervoor had ik dit uiterst zelden, misschien in totaal een keer of 3. Nu heb ik dat ieder jaar en dus 25x zo veel.
Ik had dit jaar bij die volken er een, waarvan ik na 4 weken twijfelde of er een moer was. Ik heb jong broed van een ander volk ingehangen, maar ze maakten geen doppen. Dat heb ik tot 2 x toe geprobeerd, om ze eventueel de kans te geven de niet functionerende moer te vervangen. Het was ook een beetje een experiment om te zien hoe dat zou aflopen. Toen er na 8 weken nog geen broed (ook geen darrenbroed) was heb ik uiteindelijk de moer opgezocht, doodgeknepen en er een jonge zwerm mee verenigd.

Dit soort volken komen bij de wintersterfte niet voor, maar ze zouden eigenlijk mee moeten tellen. Ik heb zwermen genoeg en moet er af en toe wat verenigen om voldoende ruimte in de stal te houden. Het wegvallen van volken door darrenbroedige moeren of verdwenen moeren, is dan ook geen enkel probleem voor het totaal gewenste aantal in te winteren volken. Dat is bij mij redelijk stabiel met ongeveer 12 tot 15 stuks. Na de winter verenig ik pas tot 7 of 8 stuks.
Mijn volken worden tijdig behandeld tegen varroa: eind december alle volken met oxaalzuur-verneveling of druppelen. In de voorzomer alle zwermen en afgezwermde volken met oxaalzuurspray (3%); begin juli alle hoofdvo

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door willem » zo 04 okt 2009, 16:08

Onderwerp: "WINTERSTERFTE"
Mijn volken worden tijdig behandeld tegen varroa: eind december alle volken met oxaalzuur-verneveling of druppelen. In de voorzomer alle zwermen en afgezwermde volken met oxaalzuurspray (3%); begin juli alle hoofdvolken die na de jaarwisseling geen andere behandeling meer kregen: 2 x Apiguard. Meer kan ik echt niet doen,

Het is wat lastig hier een samenvatting te geven van een lezing van ca twee uur. In het heel kort komt het er op neer dat de sterfte veroorzaakt wordt door virussen, overgebracht door de varroamijt. Als de imker die mijt niet juist of niet tijdig bestrijd komen er problemen.
maar de sterfte door darrenbroedige moeren ligt kennelijk aan mij volgens meneer Liebig. Ik heb geen zin om me dergelijke onzin te laten aanpraten.

Groet, Albert de Wilde

Dit valt buiten het onderwerp en hij heeft daar niet over gesproken dus wat is het probleem ?
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door wilde » zo 04 okt 2009, 16:53

.......... dus wat is het probleem ?
Het probleem is dat de heer Liebig alles over één kam scheert. Een 'echte' wetenschapper doet dat niet. Die zal een probleemstelling via een plan van onderzoek uitwerken, dan concluderen en daarover publiceren. Waar is die rapportage van de heer Liebig te lezen?
Ook PRI heeft deze onzin uitgekraamd (Tj. Blacquiere) en dat bestempelt hem gelijk tot dubieuze wetenschapper. Vanmorgen heb ik het de heer Blacquiere in het radioprogramma opnieuw horen zeggen: alle ellende komt van de varroamijt. Bij een correcte bestrijding heb je geen problemen.

Hij kreeg gelukkig veel repliek van de andere aanwezige bijenwetenschapper Jeroen van der Sluis. Journalistiek gezien een prachtig stel aan tafel bij 'Vroege vogels'. Wat wil je nog meer: elkaar tegensprekende wetenschappers van hetzelfde wetenschapsgebied. Voor de imker-luisteraar was het echter een genante vertoning.

Dat de varroamijt de enige schuldige is van de huidige ellende is dus grote onzin, want het is echt een probleem van een complex van factoren. Als ik terugkijk naar 10 jaar geleden waren er bij mij wel volop varroamijten (een veelvoud van de huidige aantallen) maar was er verder geen enkel probleem. Geen verdwijnziekte, geen darrenbroedige moeren. Nu, anno 2009, wel problemen bij veel imkers, dus ook aanzienlijke wintersterfte bij integere imkers die op dezelfde manier de bijen behandelen als ik het doe. Om alle ellende nu toe te schrijven aan de varroamijt is dus onzinnig. Er is veel meer bijgekomen. Een wetenschapper die daarvoor zijn kop in het zand steekt is voor mij geen knip voor zijn neus waard. Ook de heer Liebig reken ik daartoe als hij dergelijke beweringen doet. De Zeergeleerde heren Liebig en Blacquiere zeggen vrij vertaald:

Alle imkers met wintersterfte zijn slechte imkers!

Wat moet je nog meer doen om jezelf te diskwalificeren?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door maartenkleijne » zo 04 okt 2009, 19:03

Aan de varroa kan de verdwijnziekte onmogelijk liggen, want dan had de verdwijnziekte er 10 jaar eerder moeten zijn.
Volgens mij ligt het allemaal aan de jarenlange ruim everspreding van allochtone moeren met als gevolg: geleidelijke degeneratie van de genenpool met name van de darren. Dat zou ook het probleem(pje) vam Albert verklaren.
Lees het grappige boekje: "al wie lelijk is maken we af".
Bewuste rationele teeltselectie leidt tot ellende, zeker bij dieren die min of meer in het wild leven.
Je kan zeggen 'bij koeien werkt het wel', maar dan zeg ik: 'waar komen die onnatuurlijk (veel te) lage melkprijzen vandaan?'.


gr,
m

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door dickvanleeuwen » zo 04 okt 2009, 20:12

Dat laatste doet me denken aan hetgeen Steiner al bijna 100 jaar geleden beweerde,.....

http://library.wur.nl/biola/bestanden/BD/1850515.pdf

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: vroege vogels Radio

Bericht door willem » zo 04 okt 2009, 20:50

wilde schreef:Hij kreeg gelukkig veel repliek van de andere aanwezige bijenwetenschapper Jeroen van der Sluis.

Aan de Utrechtse universiteit waar de heer vd Sluis hoogleraar is worden sinds jaren geen bijen meer gehouden, laat staan onderzoek gedaan. Hoezo "bijenwetenschapper" ?
Alle imkers met wintersterfte zijn slechte imkers!

Wat moet je nog meer doen om jezelf te diskwalificeren?

Stel nu eens dat bijde heren gelijk hebben wat moet je dan doen om je te kwalificeren ?

Groeten, Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten