Cellen maat.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door AndreasH » di 20 okt 2009, 11:38


LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door LWPisa » di 20 okt 2009, 13:14

De clue met natuurbouw is dat werksterraat wordt gemaakt door volken die aan het opbouwen zijn en totaal geen zwermneiging meer hebben. Zwermen, afleggers met jonge moeren, kunstzwermen. De darrenraat en dat kan veel zijn komt pas het jaar erna.

Nadeel van veel darrenraat die je ook laat zitten is dat je veel Varroa krijgt. Volken hier die extreem veel darren hadden gemaakt zijn hier aan het crashen door Varroa of al kapot. Maar dat zijn ook zussen met een "bepaalde vader" waarvan ik het enigzins verwachtte.

L

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door willem » vr 01 jan 2010, 15:56

In het januari (2010)nummer van Deutsches Bienenjounal een onderzoeks verslag(je) van Jennifer Berry, University of Georgia,over het resultaat van het gebruik van grote of kleine cellen.
Het is een driejarig onderzoek met tien plus tien volken.
In de aanvangs situatie werden kunstzwermen gemaakt,de werkbijen gemixt, om zo een gelijke varroa belasting te krijgen. De zo gemaakte volken werden voorzien van moeren , betrokken van dezelfde teler.
Na de testperiode is de conclusie: De volken met kleine cellen (4,9mm) produceren bijna twee maal zoveel mijten als de volken in de grote(5,4mm) cellen.
Oorspronkelijke verslag in American Bee Journal 148(6): 553 dat is het juni nummer van 2008.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door semar » vr 01 jan 2010, 21:30

overpeinzingen over celmaat etc.

m.kolsters. schreef:
Dag imkers.
Na al dat lezen kom ik tot de conclusie dat 30 jaar geleden de cel maat is veranderd.
Is dit in verband met de buckfast van broeder Adams zijn bijen in nederland meer in trek kwamen.
)



Heb 35 jaar bijen en kan je verzekeren dat de grote cellen de enige cellen waren in Nederland, en dat in die jaren de enige verwijzing naar broeder Adam een voetnoot in het handboek van Schotman was, waarbij aleen de krainer-italiaans-engelse kruising wordt genoemd.(de latere kruisingen (anatolia-monticola oa.)zijn n.l. van nòg later)

De Buckfastbij is hier bekend geworden door de BBC documantaire `de monik & de Honingbij` op de Nederlandse tv (beging 90er jaren als ik het niet mis heb). In de jaren 70 en 80 was men helemaal wild op de Schier-carnica´s, en bij somige imkers de kaukasische bij.

We hebben zelf de bijen bijna 100 jaar op grotere cellen gekweekt, waar de bij zich aan heeft aangepast (zozeer dat de bijen bij vrije bouw gewoon standaard grotere cellen bouwen als vroeger)
Mensen waren vroeger ook kleiner en woonden toen in een plaggehut met gezinnen van 12 of groter. gaan wij nu weer 4 hoog achter woonen???

de maaten bevallen mij uitstekend zoals ze zijn.
Nu 11 ramen inplaats van 10? of dat leuker is voor de bijen weet ik niet.
ik persoonlijk vind het geen goed idee.Dan kan ik mijn vingers niet goed tussen de ramen krijgen voor de houvast om de ramen op te tillen[V] (Werk met dadant kasten).
Tot nu toe heeft niemand mij goed kunnen aantonen dat dat 11de raam grote voordelen bied, datzelfde geld voor de celmaat.
Het staat ieder vrij te doen wat hij/zij goedacht, maar het is volgens mij alleen een personlijke voorkeur van de imker en niet en niet van zijn/haar bijen.
En alleen iets doen omdat dat dat vroeger werd gedaan vind ik niet zo zinnig: zoiets als morgen de bijen in holle boomstammen gaan huizen omdat men dat 2000 jaar geleden deed.

vriendelijke groet
Semar(sudono)

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 03 jan 2010, 10:20

Had nog een mooi stukje natuurbouw liggen.
Maar de dames maken er precies 5,5mm van voor de werkstercellen.

En dan komt de vraag op grote versus kleine cellen, tegen veel of weinig Varroa, afhankelijk van de cel grote.
Wat is de echte reden dat Varroa voorkeur heeft voor darrencellen. Alleen de langere bezettingstijd van de darren, andere "smaak" van eiwitten of stoffen in de darren poppen of heeft het iets met de grote van de cel te maken.
Deze overweging heb ik naar gezocht maar kwam dit nergens tegen.
Heeft iemand daar antwoord op?

Of valt het onder een ander onderwerp?

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door marc » zo 03 jan 2010, 11:33

Gerard, de langere bezettingstijd met de mogelijkheid tot meerdere nakomelingen zal wel de voornaamste reden zijn. Elk aards organisme streeft naar de beste voortplanting.
Een zijpiste is het lichte temperatuurverschil aan de rand van het broednest waar het darrenbroed zich bevindt.
Een andere zaak die daar nauw mee samenhangt en die ik momenteel bekijk is het vochtgehalte dat ook aan de randen groter is dan in het midden. Het viel me vorige winter in de DBplus kasten op dat niet behandelde volken die de winter ingaan met een dagval begin november van tussen de 10 en de 30 mijten, in januari slechts 1 à 2 mijtenval meer kennen. Mogelijk geven varroamijten de vorkeur aan iets meer vocht en heeft het droge klimaat van de kast er iets mee te maken.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door A.A. Staals » zo 03 jan 2010, 12:44

marc schreef:Het viel me vorige winter in de DBplus kasten op dat niet behandelde volken die de winter ingaan met een dagval begin november van tussen de 10 en de 30 mijten, in januari slechts 1 à 2 mijtenval meer kennen. Mogelijk geven varroamijten de vorkeur aan iets meer vocht en heeft het droge klimaat van de kast er iets mee te maken.

Marc
Beweer je hier dat de mijten vanzelf dood gaan in deze kast?
Eerlijk gezegd: Ik begrijp hiervan helemaal niets.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door marc » zo 03 jan 2010, 14:35

Ja Ad, op 19 niet behandelde kasten waarvan ik elke maand vanaf de inwintering (2008-2009) de varroa-val in de gaten hield, was dat een opvallende vaststelling. Dit jaar volg ik 55 kasten op om te zien of het ook dit jaar het geval is. De laatste telling van 10/12 ging weer dezelfde richting uit, ben benieuwd bij de volgende telling na de vorst.
De vochtigheid van 90-100% onder de dekplaat bij alle kasten blijft bij de DBplus tussen de 65-74%, misschien is overwinteren in een droger klimaat minder geschikt voor de varroa.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door A.A. Staals » zo 03 jan 2010, 15:41

marc schreef:
Ja Ad, op 19 niet behandelde kasten waarvan ik elke maand vanaf de inwintering (2008-2009) de varroa-val in de gaten hield, was dat een opvallende vaststelling....... , misschien is overwinteren in een droger klimaat minder geschikt voor de varroa.


Marc
Hoe is het met die volken verder gegaan?

ad staals

willy kestemont
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 19:26
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door willy kestemont » zo 03 jan 2010, 15:58

Er zullen toch nog andere factoren ook meespelen. Als je de volgende varroacalculator raadpleegt https://secure.fera.defra.gov.uk/beebas ... ulator.cfm , dan merk je dat een natuurlijke mijtenval in januari heel anders moet geïnterpreteerd worden dan in oktober - november.

Willy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten