Cellen maat.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Cellen maat.

Bericht door m.kolsters. » ma 12 okt 2009, 21:20

Dag imkers.
Na al dat lezen kom ik tot de conclusie dat 30 jaar geleden de cel maat is veranderd.
Is dit in verband met de buckfast van broeder Adams zijn bijen in nederland meer in trek kwamen.
Nu lezen we dat de cel maat kleiner moet 4,6-4,9 maar dat alle persen nu de maat hebben van 5-5,4 het varoa bestand veel is vermeerderd.
Dus nu terug naar de kleine cel,heb een pers uit 1945 en deze heeft de kleine cel maat.
Zal nu maar gaan persen met deze cel maat en het uit proberen of het helpt,dan is de bij(Groter) van Broeder Adams de schuldigen voor ons varoa bestand.
Of toch de heren die de pers verkocht en zonder te weten de cel maat aan pasten voor verkoop.(gemakzucht maar een soort wafel)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door AndreasH » ma 12 okt 2009, 21:40

Hee Tinus,

Als je een 10-tal wastafels hebt dan wil ik ze graag van je kopen. En dan 'regressen' (beetje lullig eigenlijk maar het komt erop neer dat je een seizoen lang het broednest openbreekt en nieuwe, kleinere cellen kunstraat erin hangt waardoor ze uiteindelijk alleen nog maar kleine cellen kunstraat hebben. Zijn ze daar klaar mee dan is een starterstripje (2 cm) voldoende en zullen ze de kleine cellen blijven uitbouwen). Het duur ongeveer 4 broedcycli voordat er alleen nog maar kleinere bijen geboren worden die geschikt zijn voor het uitbouwen van de kleinere kunstraat.

Gr,

Andreas

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door jaap » di 13 okt 2009, 10:10

ER zijn wel raten met diverse cel maten te koop.als ik me niet vergis dan kun je ze bestellen in Duitsland

jager

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door wilde » di 13 okt 2009, 15:38

Al jarenlang houd ik ook enkele korven aan. Die volken bouwen alles zelf. Bij het opschonen van een korf heb ik enkele keren gemeten wat de celmaat was. Daarvoor nam ik de lengte van 10 cellen gedeeld door 10. Zo was het redelijk zuiver. Steeds scoorden die cellen boven 5,0 mm. Het zal met al die verschillende invloeden van rasbijen niet gemakkelijk zijn om de bijen tot een kleinere cel te dwingen.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door Oude Essink » di 13 okt 2009, 18:59

Een natuurlijke bij uit koudere streken heeft meer massa i.v.m. warmtehuishouding dan een natuurlijke bij uit warmere (b.v. subtropische streken): bijen uit koudere klimaten zijn groter dan subtropische bijen.; de natuurlijk celgrootten zijn aangepast.
Opmerkelijk is dat b.v. de Rozemarijn in Spanje in kuststreken grotere bloemen heeft dan de Rozemarijn in Spanje in berggebieden, waar het gemiddeld een stuk warmer is en droger.1 De kleinere bloem heeft het in die warmte gemakkelijker als zij kleiner is (minder verdamping en minder uitdroging) en 2. bestuivende insecten zijn in die warmere omgeving kleiner en zo hebben bij en bloem zich aan elkaar aangepast.
Dat de gewenste grootte van onze bijen niet meer aan de orde is, komt omdat wij, zonder ons rekenschap te geven van het verschijnsel,
de rassen willekeurig naar andere gebieden hebben gesleept en willekeurig hebben vermengd met elkaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door m.kolsters. » di 13 okt 2009, 19:21

Ja Henny daar kan ik mij wel in vinden.
Maar weet jij ook wanneer de buckfast is gekomen en of dat met de grootere cel te maken heeft.
Als je in kleine cel minder of geen varoa hebt dan moeten we dat gaan invoeren.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door Aro » di 13 okt 2009, 22:05

Tinus,
Zover als ik weet heeft de buckfast-bij niets te maken met de celvergroting,die reeds in de jaren 1800 langzaam opgang kwam.De buckfast ontstond ong.100 jaar later.
Vriendelike groet,
Aro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door Bart de Coo » di 13 okt 2009, 23:29

Op het Duitse imkersforum

http://www.imkerforum.de/forumdisplay.php?f=56

hebben ze een complete rubriek over dit onderwerp (!!!). Als je de onderwerpen zo in de gauwigheid bekijkt, dan moet je bij de invoering van kleinere cellen ook rekening gaan houden met een kleinere bijenruimte en zo te zien verdient het ook aanbeveling om de hart-op-hartafstand tussen de ramen te verminderen.


Groet,

Bart

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door Aro » ma 19 okt 2009, 22:13

Tinus,
Ik heb net zo gereageerd als jij maaarrr, kijk eens in bijenhouden juli/aug.2007 [?] Wat is nu de waarheid[?]
Wie het weet mag het zeggen!!
Vriendelijke Groet
Aro

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Cellen maat.

Bericht door Tieme » di 20 okt 2009, 09:25

Het is een belgische onderzoeker / imker geweest (de naam ontschiet me even)die filosofeerde dat grotere cellen, grotere bijen en dus grotere honingoogst moesten opleveren. Na het oprekken van gewone kunstraat kreeg hij grotere cellen en jawel daaruit kwamen ook grotere bijen. Het grappige is dat (zegt men) er geen cijfers zijn over de honingoogst.

We zitten dus inderdaad met te grote celmaat. Ik weet niet of dit de reden is dat de bijen last hebben van varroa. Eigenlijk lijkt me dat sterk, maar meer en meer mensen beweren dat ze in hun volken met natuurbouw minder mijten aantreffen.

Wat ik wel zou kunnen geloven is dat de grotere celmaat destijd de tracheemijt de kans heeft gegeven om binnen te dringen in de grotere tracheen. Maar of dat zo is....

Als je naar een kleinere celmaat wilt kun je gegoten kunstraat gebruiken dat is al weer 0,2 mm kleiner dan gewalst. Je kunt ook kunstraat met kleine celmaat kopen. Het schijnt enige generaties te duren voordat de bij het helemaal goed uitbouwen.

Maar als je het helemaal goed wilt doen, waarom niet gewoon de bijen laten bouwen waar ze behoefte aan hebben. Met een klein stukje voorbouw kunnen de bijen prima uit de voeten. Ze bouwen de raten goed in de raampjes. Zorg er wel voor alleen in de bovenbak te laten bouwen. Onderin laten ze vaak grote stukken open. Schrik ook niet van de hoeveelheid darrenraat dat de bijen bouwen. Als ze hun 4e tot 5e raampje hebben gevuld bouwen ze weer werksterraat en kun je de darrenraten één voor één verwijderen.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten