Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door heidecap » wo 25 nov 2009, 23:29

Regelmatig komen huilverhalen in de media (zoals ook vandaag) dat
bijen o zo noodzakelijk zijn voor de bestuiving.
Als er geen bijen meer zijn voor bestuiving zullen ook de mensen uitsterven.
Nu heb ik al jaren bijen beschikbaar voor bestuiving, maar als je telers belt krijg je altijd nul op request.

Laten we stoppen met die jankverhalen !

Thomas

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door AndreasH » do 26 nov 2009, 08:08

Dat de media z'n informatie niet op orde heeft is ook een taak voor imkers vind ik. Als mensen mij vragen of de mens echt het loodje gaat leggen als de bijen uitsterven dan zeg ik dat dat niet het geval zal zijn. Wat ik er wel altijd bij vertel is dat honingbijen een efficientere manier van bestuiven verzorgen door hun bloemvastheid.

Solitaire bijen, wespen en andere insecten zullen zeker ook hun deel hebben aan bestuiving maar het is (naar mijn weten) toch echt wel bewezen dat honing bijen een betere bestuiving voor elkaar krijgen dan hommels.

Overigens, ik heb begrepen dat het erg lastig is om telers te overtuigen een bijenvolk neer te zetten. Bijen in afgesloten ruimtes zijn lastig te houden, hommels steken minder snel en als een bij een miniscule ruimte vindt om door te ontsnappen dan gaan ze ook buiten de kas op zoek naar spul en als dat beter is dan wat er binnen te vinden is dan zullen ze daar massaal naartoe vliegen. En zit de teler zonder bestuivers. En die mensen (telers) zullen hun ervaringen, net als ons, ook wel met elkaar delen.... 1 + 1 = .....

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door cefas » do 26 nov 2009, 13:02

Solitaire bijen zijn individueel efficiëntere bestuivers. Zij leggen veel meer bloembezoeken af en raken meer binnensten van bloemen aan dan honingbijen. Maar.... krijg er maar eens een paar duizend bij elkaar. Als je er naar gaat zoeken, vind je al snel sites waar je pijpjes Rode Metselbij kunt bestellen voor bestuiving.
Cefas

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door A.A. Staals » do 26 nov 2009, 13:02

AndreasH schreef:
Overigens, ik heb begrepen dat het erg lastig is om telers te overtuigen een bijenvolk neer te zetten. Bijen in afgesloten ruimtes zijn lastig te houden, hommels steken minder snel en als een bij een miniscule ruimte vindt om door te ontsnappen dan gaan ze ook buiten de kas op zoek naar spul en als dat beter is dan wat er binnen te vinden is dan zullen ze daar massaal naartoe vliegen. En zit de teler zonder bestuivers. En die mensen (telers) zullen hun ervaringen, net als ons, ook wel met elkaar delen.... 1 + 1 = .....

Andreas
Jij onderschat de telers.Zij weten echt wel dat ze een goede bestuiving nodig hebben, je hoeft ze echt niet te overtuigen. Hoe ze aan bestuivers komen weten ze door hun contacten ook heel goed.
Wat betreft bijen houden in afgesloten ruimtes, daarvan is alleen sprake in het vroege voorjaar, wat later in het jaar staan de ramen open. Dan vliegen de bijen inderdaad ook naar buiten maar blijven binnen hun werk doen. (In de zaadteelt staan de volken wel in afgesloten ruimte om ongewenste bestuiving te voorkomen.)

ad staals

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door dar » vr 27 nov 2009, 12:05

Waneer per vierkante meter het verschil een volmaakte aardbei is,
Dan is dit per ha 10000 aardbeien.
En geloof mij er zijn boeren die aleen eerste soort plukken
Mijn buurman zij dan ook dat ik voor de helft van zijn aardbeien zorgde
groeten Ad

ad van meurs

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door Oude Essink » vr 27 nov 2009, 13:17

Solitaire bijen zijn individueel efficiëntere bestuivers. Zij leggen veel meer bloembezoeken af en raken meer binnensten van bloemen aan dan honingbijen.

Hallo Cefas,
Ik moetl jouw beweringen over de bestuivingskwaliteiten van solitairen t.o.v. die van honingbijen ten stelligste tegenspreken.
1. individueel efficiënter lijkt mij zeer onwaarschijnlijk: de solitair moet ook haar broednestje opbouwen en verzorgen, terwijl de "haalbij" is vrijgesteld van alle overige werkzaamheden.
2. zij leggen veel meer bloembezoeken af waar baseer je dat op? Bij goed vliegweer en aanwezige dracht vliegt de honingbij de hele dag, tot zij versleten is, op dezelfde bloemsoort. De individuele solitair heeft nog meer te doen en vliegt bovendien niet constant op dezelfde bloemsoort. (dit laatste is een noodzakelijke voorwaarde voor goede bestuiving)
3. raken meer binnensten van bloemen aan leg dat eens uit; daar snap ik niets van. Voor een effectieve bestuiving moet de bestuiver pollen opnemen op de ene bloem en afgeven aan de stempel van de andere bloem van dezelfde soort. deze bloemdelen zitten doorgaans niet verborgen in "binnensten vn bloemen" (waar de nectar te vinden is.)

Afbeelding

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door cefas » za 28 nov 2009, 11:44

Tja, nu val ik wat door de mand: ik heb het namelijk ooit gelezen op allerlei sites die aandacht hebben voor solitaire bijen, maar ik weet niet meer precies welke.... Volgens mij is er een Belgisch project geweest om solitaire bijen te ondersteunen en werd er daar argumentatie gegeven. Via o.a. een Engelse (Engelstalige) site zag ik volop informatie over de Osmia Rubra bij het bestuiven van gewassen. De argumentatie op de sites kwam me erg betrouwbaar over: een enkele solitaire bij zou dan wel niet bloemtrouw zijn, maar wel zeer actief. Ze zou tijdens haar leven relatief meer met stuifmeel doen dan een honingbij, ze is haar hele leven gericht op het leggen van eitjes en steekt dan wel energie in het afdichten van de tunneltjes, maar dat zou ook weer minder energie kosten dan het onderhoud van de raat bij een honingbij het geval was.
Enfin, misschien ben ik wat bevooroordeeld. Ik heb namelijk wel een prachtig volgeboekt Osmiahotel in mijn tuin, maar voorlopig nog steeds een lege Apiswoning.

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door hofstede » za 28 nov 2009, 18:20

Wij gaan elk jaar naar het fruit tot volle tevredenheid van de fruitteler en van onze kant.
In maart belde hij met het verzoek of we wilden meewerken aan de oplossing van het probleem van de peren bestuiving.
Dit ging met een ras niet goed op de normale manier( te weinig vruchtzetting ).
Hij had stuifmeel geregeld voor dit probleem en heeft toen elke morgen als het weer goed was op elke vliegplank iets stuifmeel gestrooid.
En zie daar een duidelijke verbetering, zelfs een verdubbeling van de vruchtzetting.
Dus het werkt wel...

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door hofstede » za 28 nov 2009, 18:29

En Thomas nog een tip heb zelf voor jaren terug een zoekertje gezet op een fruittelerforum en zelf wat mailtjes rondt gestrooid.
Op deze manier ben ik aan mijn adresjes gekomen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen zijn voor bestuiving niet nodig !

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 nov 2009, 19:15

hofstede schreef:
Hij had stuifmeel geregeld voor dit probleem en heeft toen elke morgen als het weer goed was op elke vliegplank iets stuifmeel gestrooid.
En zie daar een duidelijke verbetering, zelfs een verdubbeling van de vruchtzetting.


Als ik mij goed herinner heeft men destijds op de ; Ambrosius hoeve " daar een stuifmeel dispenser voor ontwikkeld .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten