Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door DaanL » ma 18 jan 2010, 23:18

Heidehoning oogsten in combinatie met een succesvolle Varroabestrijding.



De Imkersvereniging Hoenderloo nodigt iedereen uit voor het bijwonen van een Regiobijeenkomst op 22 Maart 2010 in “de zaal van restaurant “RUST EEN WEINIG “
te Hoenderloo.

Twee gerenommeerde sprekers Bram Cornelissen, van het instituut P.R.I. Wageningen ( Bijen(APENSTAART)wur), voorheen PPO BIJEN en Johan Calis, de grootste imker van Nederland, zullen U trachten te overtuigen dat het oogsten van heidehoning en een succesvolle Varroa bestrijding mogelijk is.

De bijeenkomst is als volgt ingedeeld:

19.15 uur Zaal open
19.45 uur Aanvang eerste spreker
20.30 uur Pauze
21.00 uur Aanvang tweede spreker
21.30 uur Gelegenheid tot vragen stellen en discussie
22.00 uur Sluiting


Parkeren is goed mogelijk in de nabije omgeving van restaurant Rust een Weinig.

Toegang: € 5 per persoon, inclusief koffie

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door macwlem » di 19 jan 2010, 10:07

DaanL schreef:
[center] [b]
Twee gerenommeerde sprekers ...... Johan Calis, de grootste imker van Nederland

En ook in allerlei vormen verbonden aan de WUR ( http://www.ent.wur.nl/UK/Personnel/Ento ... employees/ )

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door m.kolsters. » vr 22 jan 2010, 19:40

Dag Daan waarom niet op zaterdag,de afstand is een probleem in de avond.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door DaanL » ma 15 mar 2010, 12:21

Tevens is er deze avond verkoop van imkersartikelen

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door DaanL » vr 19 mar 2010, 22:29

Nogmaals beveel ik een ieder aan maandagavond te komen, het beloofd een levendige avond te worden die zeer de moeite waard is.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door Bart de Coo » ma 22 mar 2010, 23:41

Daan heeft gelijk gekregen. Ik heb de eerste spreker weliswaar gemist - ik moest nog even de kindertjes op bed leggen - maar het tweede deel van de avond was de moeite meer dan waard. Johan Calis had een mooi verhaal over zijn beroepspraktijk. Kern van het verhaal: behandel broedloze volken met oxaalzuur en werk synchroon op 1 stand. Dus alle volken op 1 stand bevinden zich in dezelfde staat van hun ontwikkeling en je behandelt ze gelijktijdig.

Ik kreeg inderdaad antwoord op de vraag waarvoor ik uiteindelijk naar Hoederloo was gereden: mag je een broedloos hoofdvolk met een honingkamer erop behandelen met oxaalzuur? Even de honing afnemen en na een paar dagen terugzetten. In dat geval luidt het antwoord gewoon, ja. Met de hartelijke groeten van Bram Cornelissen en Johan Calis.

Cornelissen gaat zelfs nog een stap verder. Van hem mag je gerust na het afnemen van de zomerhoning de volken met mierenzuur behandelen, om ze minstens een week na het einde van de behandeling naar de hei te brengen. Dick van Houwelingen sprak dit tegen. Volgens Dick bestaan er onderzoeksresultaten van Wageningen die aantonen dat in dat geval de hoeveelheid mierenzuur in de heidehoning te hoog wordt en de smaakgrens te boven gaat. Over gezondheidseffecten geen woord. Hierover bestond dus meningsverschil.

Over het gebruik van oxaalzuur in je hoofdvolken met een honingkamer erop dus niet. Honing even een paar dagen afnemen en dan kun je zo'n volk gewoon met oxaalzuur behandelen. Calis wees in dit verband op de exteeem kleine hoeveelheden waarmee we de volken behandelen. Het gaat om een oplossing van 3% die in nevelvorm over de bijen wordt verspreid. Dat is echt heel erg weinig. Afgezien daarvan is oxaalzuur, mits voldoende verdund, een buitengewoon onschuldig stofje. En dit is dan ook precies hetgeen wat ik het komende seizoen opnieuw ga doen. Ik heb mijn huiswerk gedaan.


Groet,


Bart

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door Gerard Boswinkel » di 23 mar 2010, 19:47

Hoi Bart,

Jammer dat je er zo over denkt en ook jammer dat je zo onze honing te grabbel gooit [:0]!! En na deze lezingen zul jij niet de enige zijn die zo te werk zal gaan. Tevens is het een gemiste kans voor onze vrienden van Bijen(at)WUR [:(]. Waar ze normaliter het Duitse onderzoek overschrijven, gaan ze nu zelf iets bedenken. Ik zou dat graag anders gezien hebben.

In het Deutsches Bienenjournal van augustus 2007 heeft Gerhard Liebig al eens over de relatie varroa en late dracht geschreven. Ik zou het in dit geval niet erg gevonden hebben dat Bijen(at)WUR dit artikel als basis gebruikt zou hebben! In het artikel schrijft Liebig onomwonden:
Doch wie geht man vor, wenn man im Spätsommer oder im Herbst noch eine Spättracht(Tanne, Heide)nutzen will? Auch dann gilt als oberstes Gebot Vor und während der Tracht darf keine Varroabehandlung stattfinden. Diese Aussage schliesst alle Varroa-Bekämpfungsmittel ein, auch die drei Säuren Ameisen-, Oxal- und Milchsäure, die natürlicherweise im Honig vorkommen. Ihre Anwendung vor oder während der Tracht führt zu einem deutlichen Anstieg des Säuregehaltes im Honig. Angesäuerte Honig ist nicht vermarktungsfähig

Tot zover Liebig en ik hoop dat je er je voordeel mee doet!!!

Groeten....................

Gerard Boswinkel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door Bart de Coo » wo 24 mar 2010, 10:00

Gerard,

Hier zouden we toch eens werk van moeten maken. De vraag of je al dan geen oxaalzuurbehandeling mag uitvoeren in de hoofvolken met een honingkamer erop, gaat ons duidelijk aan het hart. Misschien aardig om in dit verband op te merken dat ik mij vooral door jou en 'Mac'Willem Schelberg naar Hoenderloo heb laten jagen om daar uit te zoeken hoe het nou zit. Een en ander naar aanleiding van een eerdere topic waarin wij het ook al niet eens konden worden hierover. Je herinnert je het ongetwijfeld.

We beroepen ons beiden op een autoriteit. Daar is helemaal niets mis mee, zolang de autoriteiten die we in het geweer brengen deskundig en onpartijdig zijn. Ik denk dat dat voor zowel Liebig als Calis dubbel en dwars geldt: beiden hebben hun sporen in de wetenschap allang verdiend.

Het lijkt mij dus leuk om nog eens een stap verder te zetten. Want als Liebig gelijk heeft - en dat zou zomaar kunnen - dan moeten we dus Calis gaan tegenspreken. Hij staat nu op avonden zoals in Hoenderloo te verkondigen dat het allemaal geen probleem is. Omgekeerd geldt precies hetzelfde.

Zouden we niet eens contact kunnen opnemen met Liebig en Calis om ze te vragen waar ze hun wijsheid vandaan halen? Als we dat nou eens deden, dan zit daar bijvoorbeeld een prima artikel in voor Bijenhouden. Ik werp me bij dezen op als schrijver. Dan is de vraag aan jou, als je tijd en zin hebt, om Liebig eens te mailen of te bellen. Ga ik achter Calis aan.

Idee? laat het me weten!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door AndreasH » wo 24 mar 2010, 10:20

Ik denk dat Duitsers gewoon meer dingen 'uit princiepe' doen en Nederlanders 'in princiepe'....

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Regioavond "Heidehoning of Varroabestrijding"

Bericht door DaanL » wo 24 mar 2010, 23:22

Je moet even onthouden dat Johan Calis met de omvang van zijn bijenstand kiest voor makkelijk, snel, overzichtelijk en het meest doeltreffend. Dit hoeft niet altijd goed te zijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten