Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Wim Joosten » di 02 feb 2010, 14:42



In 2010 bestaat het imkerforum 10 jaar.



We willen hier aandacht aan besteden en hebben besloten een bijeenkomst te organiseren op zaterdag 28 augustus in het Bijenhuis, Grintweg 273, 6704 AP Wageningen.
(Zie ook: http://www.imkerforum.nl/forum/viewtopi ... 11506)


Klik op koppeling voor opgave: Opgave deelname

Hieronder volgt een programma welke onder voorbehoud is!

9.30 - 10 uur: deuren gaan open. Koffie en thee staan klaar.

10 uur: openingswoord door het beheerdersteam.

10.15 uur: presentatie door Romée van der Zee, oprichtster van het forum, over het ontstaan van het imkerforum.

11 - 12 uur: Presentatie door Hans van der Post over dracht in stad en dorp.

12 - 13.15 uur: Lunchpauze.

13.15 - 14.15 uur:
Presentatie door Bertus Wieringa over bijenhouden in Brazilië: het bijen/imkers project, hoe er met bijen wordt gewerkt, de kasten, de bewoners (bijen), de opbrengst, de stuifmeel en de propolisproductie en hoe men daar op de varroa reageert.
Afbeelding

14.30 uur: Afsluitend woord door beheerdersteam. Ieder kan daarna nog gezellig met elkaar kletsen en naar believen vertrekken.

16 uur: Sluiting.

Gedurende de dag is er een doorlopend programma:
  • Tot 13 uur kan de winkel van het Bijenhuis nog bezocht worden;
  • Tijdens het programma zijn er noviteiten te bezichtigen, zoals:
    • "de Albertkast" van Albert Stoter;
    • "de lattenkast" door Bart de Coo.
  • Dick van Kalkeren van TAUREON, het bedrijf dat het antibacteriële honingverband HoneySoft op de markt brengt, vertelt wat over het belang van de klinische relevantie van medicinale honing.
  • Er is een ruil- weggeefbeurs: bijvoorbeeld van zaden, stekken en planten. Degene, die iets te ruilen of weg te geven heeft, wordt verzocht om dit mee te nemen tijdens deze dag.
  • Albertus Wieringa (apiario) neemt wat teken en schilderwerk mee, welke hij ooit voor het forum gemaakt had. Op onderstaande afbeelding geeft hij de geafrikaniseerde bij weer.

    Afbeelding


Een ieder, die ook iets heeft om te laten zien, wordt verzocht om dit mee te nemen tijdens deze dag.





Met vriendelijke groet,
Wim

Deelnemerlijst 10 jaar imkerforum

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Wim Joosten » wo 28 jul 2010, 13:09

Er is nog wat toegevoegd aan het programma:
Dick van Kalkeren van TAUREON, het bedrijf dat het antibacteriële honingverband HoneySoft op de markt brengt (overigens het grootste medicinale honingverband in Nederland en in Europa!), heeft aangeboden om op deze dag wat te vertellen over het belang van de klinische relevantie van medicinale honing.
Af en toe worden op ons forum hier vragen en opmerkingen over geplaatst en Dick leek het een mooi moment om op 28 augustus hier meer over te vertellen.
Dick zal doorlopend de gehele dag een soortement stand bezetten waar hij geïnteresseerden van informatie kan voorzien.

Edit: Het eerste bericht is dus aangepast.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Wim Joosten » wo 11 aug 2010, 10:38

Beste forummers: graag opgeven voor 21 augustus in verband met de inkopen voor de lunch. De NBV (het Bijenhuis) biedt ons, behalve de locatie, die dag de hapjes en drankjes aan. De dag is dus voor de deelnemers geheel gratis.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
dikkedar
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 16 aug 2010, 19:49
Contacteer:

Er was nog een leven voor het imkerforum

Bericht door dikkedar » ma 16 aug 2010, 20:27

Geweldig dat het imkerforum 10 jaar bestaat.
Maar voor de goede orde wil ik even melden dat er nog wat aan vooraf ging, en wel zo'n 13 jaar geleden (het was nog in de DOS tijd) starte ik als bedrijfsleider van de VBBN
de "Zoem lijst".
Je kan het je nauwelijks voorstellen, dat die nog via zgn. "nodes" en andere internet termen tot stand kwam.

Daarvoor had ik een instelling in Veenendaal voor gevonden die dat voor niets mogelijk maakte.
Henk Noppe die daaraan verbonden was nam de technische zaken voor zijn rekening.
Later is Henk ook nog gaan imkeren.

Het begin was geweldig en iedereen was enthousiast, tot na een paar jaar er een paar personen waren die het nodig vonden elkaar voor rotte vis en nog erger gingen uitmaken.
De lol was er toen wel vanaf. :twisted:
Ik stond bijna op het punt de zoemlijst weer uit de lucht te halen toen Romee v.d. Zee contact met mij opnam en aanbood dit in betere banen te gaan leiden.

Vanaf het begin is de chatlijst altijd een platform geweest van de toen nog erg verzuilde imker-organisaties, en het doet mij deugd dat dat zo gebleven is
ook omdat de VBBN altijd de kosten voor haaar rekening nam.
Ik wens het forum nog heel veel goede jaren, waar veel imkers snel en gemakkelijk informatie kunnen delen.

Roel ten Klei.
:be3:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Bart de Coo » do 19 aug 2010, 00:13

Vandaag heb ik zaailingen van de tamme kastanje uit de grond gehaald en in potjes gestopt. Dat was veel werk. Ik hoop dat ik ze kan ruilen tegen andere planten. Vanavond ben ik begonnen aan mijn openingswoord. Het skelet is er; nu de invulling nog. Het werk is in uitvoering. En dan loop ik nog te piekeren over de vraag hoe ik mijn lattenklasten ga presenteren, want dat zou ik namelijk gaan doen. Ik sta nota bene aangekondigd in Bijenhouden. Kortom, ik ben er maar druk mee. Volgens mij gaat het erg leuk worden.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Wim Joosten » zo 29 aug 2010, 15:39

Ik vond het een zeer geslaagde dag. Ik wil iedere deelnemer nog bedanken voor de gezellige aanwezigheid en deelname. De lezingen waren allemaal heel mooi en interessant. Romée, Hans, en Bertus; nog heel erg bedankt hiervoor.
Na zo'n dag verlang je naar een volgende bijeenkomst en wie weet ...

Ik wil de NBV nog bedanken voor de ruimte, de lunch en verdere hapjes en drankjes.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Kroese » zo 29 aug 2010, 21:44

Wim Joosten schreef: De lezingen waren allemaal heel mooi en interessant. Romée, Hans, en Bertus; nog heel erg bedankt hiervoor.

Mee eens, maar ik ben vooral een fan van de Brazilie reizen en de bijbehorende foto verslagen van hem.

Ik hoorde dat hij over een poosje weer gaat. Ik hoop dan ook dat hij hier ook weer verslag doet van alles wat hij tegen komt.
Bertus, speciaal bedankt.


PS er zijn foto's gemaakt, worden die nog hier ingeplakt?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door apiario » di 31 aug 2010, 07:57

Beste Hennie,

Geen dank hoor ik heb het met genoegen gedaan.

Allereerst heb ik er van genoten jou en de anderen in het "echie" te mogen begroeten
Je ziet dan de mens achter de verhalen.
Dat je van de Brazilie reizen altijd heb genoten,kan ik me indenken, mede door dat je ook je ervaringen met angelose bijen hebt en dan spreekt het zeker aan. Ik meen dat er zo,n 400 soorten zijn waarvan er zeer veel in Australie en Brazilie aanwezig zijn. Op dit moment zijn ze erg in de belangstelling naar onderzoek op "slechte stoffen voor de bijen" Ik meen dat er binnenkort onderzoekers van hier(Wageningen) naar Brasil vertrekken om te kijken hoe het er mee staat.

Van de laatste reizen heb ik een verslag op mijn weblog gedaan (google naar apiario)
Inderdaad vertrek ik in november weer naar Brasil en blijf daar tot iets voor de kerst.
Ik loop te denken in welk vat ik het dit keer zal gaan gieten. Loop met de gedachte rond een kleine filmcamera te kopen maar ik weet niet welke of wat het beste is. Als er iemand een idee heeft dan hoor ik het graag. Hiermee zou ik dan wat film materiaal kunnen verzamelen om daar ter zijner tijd weer een lezing van te maken.

Ik heb ook een paar foto,s maar het is hier helemaal nieuw en een beetje onwennnig.
weet niet goed hoe ik die er op moet krijgen ga er in ieder bgeval mijn best voor doen. Ik mis de infocode op mijn Macbook.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door apiario » di 31 aug 2010, 21:34

Afbeelding

Afbeelding

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Viering 10-jarig bestaan Imkerforum

Bericht door Astrid Schoots » di 31 aug 2010, 21:43

..nou ja, geplaatst door Astrid...
Wim heeft de 'honneurs waargenomen' en die eerste foto met Romee heeft Roger de Vos gemaakt, met dank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten