Nieuwe Bijenstichting

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Nieuwe Bijenstichting

Bericht door Willem Dijkstra » di 06 apr 2010, 21:15

Nieuwe stichting zet zich in voor de bij
zondag 4 april 2010 10:45
HILVERSUM (ANP) - Initiatiefnemers van de petitie Stop de bijensterfte hebben zondag de Bijenstichting opgericht. Zij deden dat in het radioprogramma Vroege Vogels. De stichting wil zo snel mogelijk een einde aan de massale sterfte onder de bijen.


Iemand met zinnig commentaar voor een newbie???

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door wilde » di 06 apr 2010, 22:02

Volkomen belachelijk. Het stikt al van dergelijke stichtingen in Nederland en deze voegt dus geheel niets toe, ook niet aan de aandacht van de politiek.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 apr 2010, 22:03

Willem Dijkstra schreef:. De stichting wil zo snel mogelijk een einde aan de massale sterfte onder de bijen.


Welke Imker niet ??? maar ik vraag mij af op welke manier zij de ( verdwijnziekte )denken te stoppen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door AndreasH » di 06 apr 2010, 22:30

Alleen de naam 'bijenstichting' zegt me niet zoveel. Eens kijken wie er allemaal achter zitten... Of vertel er eens iets over....

En trouwens, het meteen afdoen als volkomen belachelijk is ook niet alles naar mijn bescheiden mening. De NBV moet ik nog in de media zien treden omtrent dit hele issue.

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door DaanL » di 06 apr 2010, 22:31

Ik vraag mij sterk af wat het doel van deze stichting is. Is dat:

1 een eind maken aan de bijensterfte
of
2 een verbod op neonicotinen

Dit vroeg ik me bij die petitie die van dezelfde initatiefnemers is, ook al af. Zijn dit imkers die actief iets willen doen, of zijn het elitaire grassprietenbeschermers die vinden dat er geen vergif mag worden gebruikt

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door macwlem » do 08 apr 2010, 10:47

Leuk dit maaiveld principe. Er komen diverse spreekwoorden in me op :D

Willem vraagt om zinnige commentaren en alles dat er op terugkomt zijn pertinente totaal niet terzake doende antwoorden.

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door henkvanderscheer » vr 09 apr 2010, 13:26

Beste Macwlem,
Zo af en toe moet het gras wel eens gemaaid worden; ook bij "elitaire grassprietenbeschermers".
Het zou duidelijker zijn geweest als die "beschermers" zich hadden gefocussed op het overschrijden van de MTR-norm (of liever nog de Europese normen) voor oppervlaktewater. Daar hebben ze beslist een punt en wil ik ze steunen, maar om dat te koppelen aan abnormale bijensterfte gaat me veel te ver.
Henk

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door Jeroenvt » vr 09 apr 2010, 14:24

Ach, het past wel in een lange Nederlandse traditie van kerkscheuringen natuurlijk.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door macwlem » za 10 apr 2010, 11:57

Henk,
Hetgeen je aanhaalt is een hele andere discussie en staat hier in deze vraagstelling niet centraal en geeft alleen maar een subjectieve smaak aan het onderwerp.

Willem, je vraagt naar zinnig commentaar; een voorzet van mij dan:

Als ik de doelstellingen van de bijenstichting lees vraag ik me af waarom men zich beperkt tot "wilde bijen en honingbijen" te meer ook daar de naam van de vlinderstichting vaker valt en men zwaar inzet op omgevingsfactoren en dus (mijn conclusie) het behouden van biodiversiteit middels bestuiving. Persoonlijk zou ik het dus logischer hebben gevonden om een stichting op te richten die zich richt op alle nectar zuigende insecten. Maar goed ieder is vrij om hierin een keuze af te bakenen.

Ongelukkig gekozen is verder misschien de woordkeuze in de volgende zin:
"De Bijenstichting onderscheidt zich van de imkerverenigingen door niet de belangen van de bijenteelt (honingproductie) te behartigen, maar die van de (wilde) bij zelf."

Ik ben van mening dat dit niet waar is en het grote publiek daarmee een ietwat vreemde kijk op de imkerij zou kunnen krijgen.

De tijd zal moeten uitwijzen op dit initiatief ook blijvend is. In de basis is het echter lovend dat mensen dit soort initiatieven ontwikkelen en is het op voorhand genadeloos afwijzen erg kortzichtig. Dialogen aangaan heeft ook in de geschiedenis aangetoond meer op te leveren dan "wij en zij" principes.

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe Bijenstichting

Bericht door henkvanderscheer » di 13 apr 2010, 13:43

Leuke discussie:
- belachelijke stichting,
- de NBV doet weer niks,
- de stichting heeft een onduidelijk doel,
- alles past in een Nederlandse traditie van kerkscheuringen,
- de woordkeuze van de stichting is ongelukkig.
- Desalniettemin valt het initiatief te loven!?

Ben ik blij dat ik geen gras meer heb in mijn tuin, maar tegels, planten en struiken. Mijn bijen zijn daar best blij mee; al dat gras vonden ze maar niks.
Ik hoef gelukkig niet meer te maaien, enkel te wieden tot de planten het zelf wel bedekt houden. De tijd zal het leren.
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten