Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door Primus » wo 21 apr 2010, 18:28

Ik heb me verschillende nieuwe styroportkasten aangeschaft[:)].Het zijn omgebouwde Segeberger naar Belgische Simplex en heb nogal last dat de bakken aan mekaar kleven waardoor bij loswrikken de onderste raampjes mee lichten en onmiddellijk een serieuse storing aan het volk geeft[V]. Bij stapelmethode van bakken kunnen die direct gedraaid worden waardoor de ramen niet mee omhoog komen bij segerberger is dit helaas onmogelijk omdat hier een rand aanwezig is.
Heeft misschien iemand hier een oplossing voor?
Zelf heb ik al een oplossing bedacht om de bakken makkelijk vanelkaar te krijgen. Zoals je ziet op de foto's is dit een eenvoudig hefboomsysteem, je plaats het in de handvaten van de bakken en dan kun je de bakken zeer gemakkelijk los klikken zonder de kasten te beschadigen met een bijtel of dergelijke dingen.
Toch allen hartelijk dank voor de reaktie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door pieter1 » wo 21 apr 2010, 18:31

Primus schreef:
Ik heb me verschillende nieuwe styroportkasten aangeschaft[:)].Het zijn omgebouwde Segeberger naar Belgische Simplex en heb nogal last dat de bakken aan mekaar kleven waardoor bij loswrikken de onderste raampjes mee lichten en onmiddellijk een serieuse storing aan het volk geeft[V]. Bij stapelmethode van bakken kunnen die direct gedraaid worden waardoor de ramen niet mee omhoog komen bij segerberger is dit helaas onmogelijk omdat hier een rand aanwezig is.
Heeft misschien iemand hier een oplossing voor?


Ik heb er nog geen ervaring mee, maar heb gelezen dat je de contactoppervlakken kunt insmeren met vaseline. Doordat de kasten een rand hebben krijg je niet het probleem dat de bakken schuiven tijdens het reizen.

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door ACE » wo 21 apr 2010, 18:33

Dat van Vaseline heb ik ook gehoord, blijven de bovenste raampjes aan de onderste hangen, of plakken ze aan de kast vast?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door Primus » wo 21 apr 2010, 18:37

Ja, Vaseline heb ik eraan gesmeerd, maar eigelijk zijn het de raampjes die aan mekaar geplakt of geboud worden met tussenbruggetjes. Nietegenstaande zijn het originele raampjes met de bijenruimte zou er dus niks mis mogen zijn.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door macwlem » wo 21 apr 2010, 19:26

Hoe lang geleden heb je je volk "open" gehad? Heb je de wasbruggen toen ook weggeschraapt?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door Primus » wo 21 apr 2010, 19:57

Ik heb de volken in de nieuwe styroportkasten gehangen ongeveer een drietal weken geleden. Dan heb ik ze vorige week terug nagezien en enkele nieuwe raten ingehangen, de beide bakken waren wel al goed gevuld met bijen. De wasbruggen haal ik er altijd en bij elk nazicht af in alle kasten. Volgens mij is het niet speciaal veel bruggebouw.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door macwlem » wo 21 apr 2010, 21:10

Tja, ik herken het probleem wel van vlak na de winter, maar verder maak ik het nooit mee, tenzij ik langer niet in een volk gewerkt heb, maar het dunkt me dat dat bij ieder kasttype het geval is.

Het kan ook zijn dat ik het niet altijd merk daar ik altijd begin met een kiepcontrole bij een volk. Eventuele vastzittende raampjes komen op die manier dan toch al los.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door marc » do 22 apr 2010, 21:01

Het probleem met de bijenruimte in de Segeberger is gekend.
Ofwel leer je er mee leven en schraap je telkens de bovenkant van de onderste raampjes schoon + de onderkant van de bovenste raampjes ofwel zorg je voor een betere kast waar dat niet gebeurt [:)].

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door ACE » do 22 apr 2010, 22:50

aan de experts,,,, kun je de raampjes niet insmeren met vaseline?

Of misschien beter met propolis, als het er al zit hoeven ze toch niet meer te kitten?

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vastkleven aan mekaar bij styroportkasten

Bericht door hofstede » vr 23 apr 2010, 08:12

Volgens mij moet je wel opletten dat het zuur vrije vaseline is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten