Dode door bijensteek??

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bijkersgilde
Berichten:84
Lid geworden op:do 18 jun 2009, 09:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Dode door bijensteek??

Bericht door Bijkersgilde » ma 02 aug 2010, 15:22

Een arts vertelde mij enige tijd terug het volgende toen mijn imkerbezigheden ter sprake kwamen;

Een man werd tijdens het bezoek aan zijn schoonfamilie, waar zijn vrouw enkele bijenvolken had staan, gestoken door een bij.
Binnen vier minuten was deze man overleden.
De oorzaak: de persoon leed aan de ziekte of allergie Mastocytose.
Dat was bij die man en zijn vrouw niet bekend.

Er was niets meer aan te doen in zo'n korte tijd!

Die arts was de vrouw van die man!

Wees dus altijd allert, maar soms gaan dingen zo als ze gaan.

(P.s. Dit bericht heeft niets met het Bijkersgilde te maken)
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Dode door bijensteek??

Bericht door marcv » ma 02 aug 2010, 15:26

pieter1 schreef: Stel dat iemand die allergisch is een bijensteek heeft opgelopen, dan lijkt mij dat ze op dit bedrijf wat is opengesteld voor publiek een EpiPen hebben om adrenaline toe te dienen.


Zo'n epi-pen is op zich ook niet onder risico. Wie neemt de verantwoordlijkheid om dat te gaan toedienen?

Ik heb daar met mijn dokter over gesproken en die was er in ieder geval niet voor te vinden om dat in huis te halen voor het geval dat...

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dode door bijensteek??

Bericht door Jeroenvt » ma 02 aug 2010, 15:43

AndreasH schreef:
Jeroenvt schreef:Ik meen dat in Nederland de aansprakelijk verder wel via bijv. het NBV-lidmaatschap is geregeld (verzekering)?


Oh, dus daar gaat m'n 44 euro per jaar ook nog naartoe?? Behalve het magazine....


http://www.bijenhouders.nl/uit_de_veren ... ent_id=423
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Dode door bijensteek??

Bericht door Jeroenvt » di 03 aug 2010, 08:39

marcv schreef:Wie neemt de verantwoordlijkheid om dat te gaan toedienen?


Het gaat hier over een bedrijf, daar moet de BHV op één of andere manier geregeld zijn, niet alleen voor steken, maar ook voor brand en gebroken benen. Voor een open dag ligt dat natuurlijk anders. Ik denk trouwens dat de NBV als organiserende organisatie hier wel een wettelijke taak zou kunnen hebben. De NBV is in de zin van de wet een werkgever en dus verantwoordelijk voor de BHV op haar activiteiten. En alhoewel de arbowet sinds een paar jaar niet meer geldt voor vrijwilligersorganisaties blijven ook lokale verenigingen wel een zorgplicht houden voor haar leden en bezoekers op activiteiten van de club.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode door bijensteek??

Bericht door J A Verwijmeren » do 05 aug 2010, 13:59

Dit artikel stond in BN de Stem :be3:


Uitvalverschijnselen. Zijn armen waren lam. "Ik moest permanent urineren. Ik was op weg naar een anafylactische shock", zegt Theo Joosten over de eerste keer dat hij – twaalf jaar geleden – doodziek werd na een steek van een wesp.

Het gebeurde tijdens een vakantie in Zeeland. "Iemand zat een ijsje te eten en er was een wesp. Die sloeg ik weg." Dat had hij beter niet kunnen doen. Het beest stak in zijn neus. "Het was een agressieve wesp. Ik had gelijk in de gaten dat het niet in orde was."

Hij ging meteen naar de huisarts. Die gaf injecties om de schadelijke werking van het wespengif tegen te gaan. Dat hielp onvoldoende en hij moest per ambulance naar het ziekenhuis. Joosten vroeg zich af of hij het überhaupt ging redden. "Met doodsangst ben ik naar het ziekenhuis gereden."

Voor Joosten was het duidelijk dat hij beter niet meer door een wesp gestoken kon worden. "Dat is nou net het lastige", stelt prof. Roy Gerth van Wijk, allergoloog in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. "Je kan altijd en overal door wespen worden gestoken. Het gros van de mensen reageert een volgende keer ook hetzelfde op een wespensteek. Maar het hoeft niet. Het is grillig. En dat maakt het zo ongewis."

Jaarlijks gaan in ons land gemiddeld zes mensen dood door een wesp. Maar hoeveel er allergisch zijn voor bijen- of wespengif, is onbekend. Gerth van Wijk: "Het is geen volksziekte. We registreren het niet. We houden het wel bij voor andere allergieën als hooikoorts of astma. Maar van wespenallergie hebben we geen flauw idee." Wel is bekend dat tussen de 1 en 3 procent na een steek allergisch reageert. Prof. Gerth van Wijk: "Via de angel van de wesp komt er een reeks aan eiwitten in het lichaam terecht. Een persoon is maar allergisch voor één of twee van die eiwitten."

Wanneer een anafylactische shock dreigt, moet iemand onmiddellijk adrenaline krijgen om de vaten te vernauwen. De meeste mensen met een wespenallergie hebben daarom een Epi-Pen, een prikpen met adrenaline, binnen handbereik. Ook Theo Joosten: "Ik heb verder altijd prednison bij me om ontstekingsreacties direct tegen te gaan. En Tavegil, antiwespengif."

Een wespenallergie bouw je op, weet Gerth van Wijk: "Als je een heftige allergische reactie hebt na een wespensteek, dan moet je ooit eerder zijn gestoken. Je bent toen niet ziek geworden, maar het immuunsysteem maakte wel allerlei antistoffen. Pas bij een volgende steek, krijg je een reactie. Het immuunsysteem moet 'leren' te reageren."

Joosten herkent het. "Als jongen van 7 heb ik met een stok in een wespennest zitten peuren. Ik ben toen minstens tien keer gestoken. Door die overdosis gif heb ik mijn allergie opgebouwd."

Recent onderzoek in het academisch ziekenhuis in Groningen wees uit dat niet zozeer de medische gevolgen, als wel de angst voor wespensteken het leven van allergische mensen beheerst. Allergoloog Gerth van Wijk ziet dit ook in zijn klinische praktijk. "De Epi-Pen en de medicijnen onderdrukken de reactie, maar nemen de angst niet weg. Door een insectenallergie neemt de kwaliteit van leven af. Het kan zó extreem worden, dat mensen het huis niet uit durven."

Voor Joosten geldt dit niet. Hij gaat nog steeds naar buiten en durft te recreëren. Zelfs nadat hij bij het waterfietsen tijdens een vakantie in Griekenland voor een tweede keer doodziek werd na een wespensteek in zijn hand en hij weer per ambulance naar een ziekenhuis moest. "Ik blijf rustig en weet dat ik naar het ziekenhuis moet."

Maar met name in augustus, als er veel wespen zijn, is Joosten wel voortdurend op zijn hoede. "Ik neem mijn maatregelen. Ik trek geen felgekleurde trui aan, gebruik in de zomer geurloze aftershave, drink op een terras spa rood in plaats van cola en als mijn kinderen een ijsje eten, loop ik aan de andere kant van de straat. In augustus barbecueën we niet meer. En als er echt veel wespen zijn, eet mijn familie in de tuin, maar blijf ik binnen." Als hij gaat wielrennen, heeft hij steevast zijn mobieltje op zak: "Zo kan ik altijd 112 bellen voor een ambulance."

reageren?

gezondheid@wegener.nl

aliene
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 feb 2009, 11:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode door bijensteek??

Bericht door aliene » ma 23 aug 2010, 14:09

Ook zijn die epi pennen maar een aantal maanden bruikbaar.
ik dacht een maand of 9 dan moet je weer een nieuwe aanschaffen en ze zijn
dacht ik meer als 100 euro.
Weet het niet meer precies hoor maar heb dus een aantal maanden met
zo'n pen rondgelopen omdat ik ook niet zeker van de dingen was.
(Na grondig onderzoek in het UMC bleek ik gelukkig overgevoelig.
Dus wel pillen voor nood maar geen pen meer.
Aangezien ik prednison erger vind dat buikpijn, koorts en hevige zwelling.
neem ik deze pillen maar niet en kleed ik me liever goed aan.)

s.heere
Berichten:6
Lid geworden op:ma 04 jul 2005, 19:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dode door bijensteek??

Bericht door s.heere » wo 25 aug 2010, 23:39

ik ben nu bijna 4 jaar met een bijensteek therapie bezig en het helpt uitstekent ik word nog regelmatig gestoken
maar in het begin was het wel doorzetten en vooral die eerste steek na die anafylactische shok was angstig.
en die epipen is als hij vers is een jaar lang houdbaar.
en de kosten bij mijn apotheek zijn 55,-- euro
en ikzelf zal die epipen niet zomaar op een ander gebruiken want als het mis gaat stellen ze je zomaar aansprakelijk
en zal ik eerst 112 bellen en melden dat ik zo`n pen bij me heb
maar zo`n shok kan binnen een minuut tot een half uur toe slaan.

maar verder imker ik nog lekker

sjaak

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten