tropical beekeeping

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

tropical beekeeping

Bericht door maartenkleijne » di 12 dec 2000, 00:11

Vraagje: de paar jaar geleden leerde ik op een bijen markt een leuke
dame uit Friesland kennen die zich bezig houdt met tropical
beekeeping. Nu ben ik zelf betrokken bij een (bijen o.a.)-project in
Suriname maar in het kader van een verhuizing ben ik al haar gegevens
kwijt geraakt. Wie kent haar naam, adres etc., of heeft anderszins
iets te melden over het onderwerp?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: tropical beekeeping

Bericht door Frans vanTongeren » wo 13 dec 2000, 00:11

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 13-12-2000 13:22
--------------------------------------------------------------------------------

Dag Maarten,
In de Gorsselse Vliegplank schreef ik het volgende stukje over Marieke M.
(Jant heeft je haar adres reeds gegeven, las ik)

IMKERES IN AFRIKA

In april gaf Marieke Mutsaers een lezing voor leden van de tuinclub te Gorssel. Nu wist ik dat Marieke bijen hield en dat de lezing zou gaan over landschappen en planten in Nigeria. Gerrit en Annie van Dijk hadden daarom weinig porren nodig om mee te gaan.
Marieke heeft elf jaar gewoond in Afrika waar haar man werkte als tropisch landbouwkundige aan een landbouwkundig onderzoeksinstituut in Ibadan.
Op het terrein van 1000 ha was 400 ha nog onontgonnen bos. Daar wilde Marieke bijen gaan houden. Haar werd aangeraden dit zover mogelijk achter in het bos te doen, vanwege het gevaar ervan.
Zij ging toen met een kapmes het bos in om open plekken te maken waar zij bijenkasten zou kunnen plaatsen. Er ontstond een pad van wel acht km lang, een natuurpad. Bewoners van het instituut hielpen haar het pad verbreden en met onderhouden. Er werden borden geplaatst met namen van bomen en planten.
De tuinclubleden waren voornamelijk geïnteresseerd in die bomen en planten. Zo af en toe kwamen er bijenkasten en bijenzwermen in beeld, maar daar kon Marieke niet te lang over uitweiden. Ze gaf mij nog een folder mee over bijenhouden in Afrika.
*
Daarin stond dat bijenvolken traditioneel werden gehouden in kalebassen, houtblokken, potten en manden in of onder een boom.
De honingopbrengst was doorgaans laag.
Bijenhouden is in veel Afrikaanse landen opnieuw geïntroduceerd. Men ging bijenvolken houden in een top bar hive.
Deze bijenkast heeft de vorm van een omgekeerd trapezium. Er liggen slechts toplatjes in en de bijen moeten hier zelf hun raten op aanzetten.
De kast staat op twee schragen (een meter boven de grond) en de dekplank is een golfplaat met wat stenen verzwaard.
*
Marieke had o.a. een overheadprojector meegenomen en een stapeltje sheets.
Die velletjes lagen slordig op elkaar en waaierden zo nu en dan op de grond.
Gerrit keek mij glimlachend aan:
îAls je een perfectionist bent, kom je om in Afrika.î
Dat was ik met hem eens. Naar Afrika ga ik niet. Mijn velletjes liggen te netjes op elkaar.

Frans van Tongeren
(Marieke houdt ook lezingen over imkeren in Afrika. Zij vraagt daar honderd gulden voor en een bijdrage voor de reiskosten.



--------------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland | Geregistreerd: Nov 2000 | IP: ingelogged

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten