Een zwerm in mei..!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Een zwerm in mei..!

Bericht door Romée van der Zee » do 10 mei 2001, 00:51

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 10-05-2001 14:09
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
Bij mij dus ook. O, jeh, alle potten in een rij, dat wordt hard werken voor mij.
Alles goed gegaan met de forumkrant zag ik. Tot gauw,
Romée

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een zwerm in mei..!

Bericht door Piet Jager » do 10 mei 2001, 00:52

Vandaag 10 mei ca 13.00 uur de eerste zwerm in 2001.
"Een zwerm in mei geeft potten rij aan rij"..!"

Putterpiet

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Een zwerm in mei..!

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 11 mei 2001, 00:51

Gerard Boswinkel
Deelnemer
Deelnemer # 82
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 11-05-2001 12:56
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet en Romee,
Piet jij schreef:
PJ: Vandaag 10 mei ca 13.00 uur de eerste zwerm in 2001.

GB: Dit is nu juist waarom ik nu met een zwermtraag ras imker. Vroeger (zo'n 10 jaar terug) toen ik nog met de bastaard Hollandse bij werkte, had ik ook altijd problemen met het zwermen. Mijn bijen kwamen altijd goed (dus eigenlijk te sterk) de winter uit en tegen de tijd dat het mooi weer werd en er iets te halen was, hingen de zwermen in de boom in plaats van dat de bijen de voorjaarshoning binnenhaalden. Die opbrengsten uit de voorjaarsdrachten vielen dan ook altijd tegen.

Wat wil ik met voorgaande zeggen. Wanneer je met de bastaard bij werkt dan is groter niet altijd beter. Want bij deze zwermlustige bijen heb je tijdens de voorjaarsdracht altijd te maken met wel of niet zwermen. Ko Zoet gaf in een groentje eens een keer aan dat het aantal ramen broed bij aanvang van de paardebloemendracht ongeveer 7 tot 8 moest bedragen. Meer ramen broed leverde te snel zwermen op terwijl minder ramen broed een lagere honingopbrengst gaven.

Maar goed ook Romée gaf in de discussie over Renson al aan:
RvZ: Want volgens mijn eigen zienswijze had ik helemaal niet blij moeten zijn over grote broednesten. Waarom is groter beter?


Nu heb ik zwermtrage bijen en dinsdag heb ik daar toevallig even ingekeken. Het sterkste volk had op dat moment 9 Dadantramen met broed en al 3 van die ramen kunstraat uitgebouwd. (Dus meteen weer een 4e raam kunstraat naast het broednest gegeven). Er waren nog geen aanwijzingen dat deze volken aan zwermen gingen denken (belegde doppen). Vandaag geeft mijn vader de twee sterkste volken de tweede (Dadant)honingkamer.

PJ: "Een zwerm in mei geeft potten rij aan rij"..!"

GB: Piet, hier gaat het zeker niet over voorjaarshoning maar waarschijnlijk over de heidehoning of niet?

Gerard.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm in mei..!

Bericht door Piet Jager » vr 11 mei 2001, 00:51

Piet Jager
Deelnemer
Deelnemer # 11
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 11-05-2001 15:41
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Gerard,
Dit is mijn methode, die geen navolging verdient, omdat deze in mijn uitzondelijke situatie past en ik op 2 paarden wed!

GB: Piet, hier gaat het zeker niet over voorjaarshoning maar waarschijnlijk over de heidehoning of niet?

Dat is zeer juist opgemerkt, bij mij gaat het om de linde en vooral om de heidehoning! Zie onder imkermethoden.

Prima uiteenzetting van jou, Gerard

Putterpiet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Een zwerm in mei..!

Bericht door Romée van der Zee » wo 23 mei 2001, 00:52

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 23-05-2001 11:25
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Gerard,
Pas vanochtend, 14 dagen !! na het afkomen van de voorzwerm, hoorde ik een tuter. Vijf prachtige doppen, helaas moest ik ze laten "verdwijnen". De zwerm is inmiddels een honingkamer aan het vullen. Het hoofdvolk heeft toch nog een honingkamer vol gehaald. De reden van het zwermen is ruimtegebrek geweest (zoals Frans terecht veronderstelde). Ik was 14 dagen weg, het weer was slecht, maar ik had er toch beter aangedaan om voor mijn vertrek een hk op te zetten. Dit temeer omdat dit volk in april al 17 ramen bias had.
In mijn overige volken, die thuis staan, zaten voor het eerst onbelegde speeldopjes. Het viel nog wel mee met de zwermneigingen van mijn standbevruchte bijen.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten