Baldadige kinderen en culinaire flagel

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Baldadige kinderen en culinaire flagel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 mei 2001, 00:55

Nog even opruimen'¦.
Vanavond had ik weer iets vreemd. Ik was nog even in mijn bijenstal aan het opruimen. Het was een dikke bende. Tevens moest ik nog even een dekplankje aanbrengen op een drieramer met een omgekeerd honingpotje erop. In dat dekplankje zat een rond gat. Dit gat had ik van tevoren nog even afgedicht met een roestvrijstalen gaasje. Hierop heb ik twee ronde stukken dun plastic gelegd die ik van eerder precies op maat had uitgeknipt. Vervolgens heb ik er met een spijkertje wat gaatjes in geprikt. Afijn jullie weten het wel.
Eerst in de bijenstal aangekomen het dekplankje aangebracht en vervolgens een verdunde suikerwateroplossing in het honingpotje en klaar is Kees. Vervolgens de bijtjes die eerst nog waren opgesloten losgelaten en vliegen wat ze deden. Ze wilden natuurlijk naar hun oude plaats terug, maar het de bijenstal ligt net ver genoeg om het niet terug te kunnen vinden. ("It kin net": zei ik tegen ze).

Een extra volkje
Vanmiddag heb ik trouwens het kastje gevuld, het was eerst niet de bedoeling. Toen ik het volk inspecteerde, dacht ik eerst dat ik met zwermcellen te maken had. Maar nog geen van mijn volken had zwermplannen en deze dus ook niet was mijn conclusie toen ik ook de onderbak had nagekeken. Het had puur te maken met het aanzetten van doppen op enkele ramen broed boven het koninginnerooster. Deze ramen ik had naar boven gehaald om beneden meer ruimte te geven en ze hebben hun daarboven in die hoogte misschien iets moerloos gevoeld, alhoewel ze wel goed haalden.
Ik heb toen op dat momment toch maar gekozen om de mooiste van de drie doppen te laten staan om deze in een drieramer met flink wat afgeslagen bijen een nieuw volkje te laten worden; een volk in wording. Het moedervolk is een goed volk en ik kan nog wel wat extra volken gebruiken. Vervolgens heb ik het naar de auto gedragen en vastgezet in de veiligheidsgordel. Veiligheid boven alles en zeker voor mijn bijen!

Baldadigheid
Nadat ik de stal heb opgeruimd ben ik bezig gegaan met de waterdrinkplaats. Dit is een grote oude plantenbak. Het lijkt wel wat op een speciekuip. Deze speciekuip heb ik ingegraven in de grond. Verder zit er natuurlijk water in en heel veel stenen. Op deze stenen heb ik allemaal turven gelegd. Eerst stond mijn drinkwaterbak veel verder van mijn stal vandaan, ongeveer zo'n 25 meter en had ik in plaats van stenen piepschuim onder de turven, omdat piepschuim zorgt voor drijvend vermogen en op deze manier blijven de turven drijven. Dit idee heb ik van Schier afgekeken, waar ze twee speciekuipen hebben staan als drinkplaats.
Doordat kinderen mijn eigen drinkwaterplaats heel laat in de herfst hebben gesloopt. Slopen wil zeggen; turven eruit smijten en deze vervolgens op mijn kasten hebben deponeren en het piepschuim in zo klein mogelijk stukjes breken.
Op een geven moment ben ik achter de daders gekomen. Dit was wel heel aardig, want een zoon van een personeelslid van het verzorgingstehuis waar ik mijn bijen heb staan, was mede schuldig samen met zijn speelkameraatje. Toen ik bij het huis van zijn speelkameraadje aanbelde deed hijzelf open. Vervolgens kwam zijn moeder aan de deur. De 'hoofdverdachte' stond op de trap en kwam van boven, waar ze waren aan het spelen(of vernielen?). Een van de twee jongens had een heel wit gezicht van de strooipoeder. Hij had een bult op zijn wang. Hij was gestoken door een bij, zei de moeder wat dat ene joch.
Op mijn vraag dat hij al deze vernielingen had aangericht zei hij wel dat ie er wel was geweest maar niet vernielingen had aangericht. En zijn speelvriendje zei natuurlijk precies hetzelfde. En wat moet je, als ouders zeggen: "Ja mijn kinderen komen daar wel vaker, maar ja ik weet niet wat ze daar doen. Een vreselijke hekel heb ik aan zo'n reactie/ (Mijn ouders gaven/geven mij altijd op de donder en zeggen dat ik me moet schamen en minstens mijn excuus moet aanbieden)
De politie bellen om een paar van de jochies aan te geven, waarvan een zijn moeder ook nog op het verzorg

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Baldadige kinderen en culinaire flagel

Bericht door Frans vanTongeren » wo 30 mei 2001, 00:54

<Frans van Tongeren>
unregistered

verstuurd 30-05-2001 21:32
--------------------------------------------------------------------------------
Jelte Pieter, wat is een 'flaggel'
" " , wat zijn 'kloften' (Ik bin gen opperjochte Friie-s)
" " , wat een leuk stukje schreef je
" " , eh.., volgens mij...eh, had je een lekker pilsje naast je typemachientje staan!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Baldadige kinderen en culinaire flagel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 mei 2001, 00:55

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer
Deelnemer # 110
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 30-05-2001 22:45
--------------------------------------------------------------------------------
Een alcoholvrij pilsje Frans!
Dit is maar gekheid. Maar leuk je reactie Frans. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin dat ik aanving met het schrijven er een hard hoofd in had wat betreft het werkelijke resultaat, maar het is zeer geslaagd. Al komt het nog lang niet in de richting van die proza creatieveling uit Joppe, die Joppe-lievertjes houdt. Maar ik realiseer me ook terdege dat het beslist geen wedstrijdje is en ook niet hoeft te worden.
Het gaat mij om het plezier wat ik beleef aan het forum. En zo denk ik voor vele anderen ook. Tevens krijg je ontzettend veel kennis tot je. Veel meer dan tien jaargangen 'groentjes' ooit bezitten. Je bent er ook veel actiever mee bezig. Het forum is spannend, uitdagend enz. Het is de beste methode om kennis tot je te nemen. En ook nog eens ontwikkel je je schrijverstalenten, kun je je 'ei' kwijt en maak je nieuwe contacten. Al hoewel ik dolgraag soms wel eens mensen wil spreken, eens een keer horen hoe ze werkelijk praten, eruit zien enz. Kortom hoe is zo'n fictief computerpersoon. De fotootjes op het forum zeggen wel iets, maar nog niet alles. Aan de andere kant denk ik ook als ik misschien mensen ontmoet, de spanning, de aardigheid er af is. Ik ga bijna zeker maandag na de open dag naar Amen. Ik ben er nog nooit geweest en nu Van Dam is opgehouden moet ik nood gedwongen er toch naar toe. Dit weekend zit ik in Hooghalen op de camping en zit er daarom vlakbij, een mooie gelegenheid. Dus wie er naar toe gaat dan tot maandag misschien. Dan wordt een onbekende forumfreak in een keer een mens met een eigen persoonlijkheid!
Maar nog even op je vragen terug te komen. Een flagel is een zweephaar. Hetzelfde voortbewegingsorgaan dat een zaadcel bevat. Flagelaten zijn organismen die zo'n zweephaar of flagel bezitten. Kloften vond ik zo'n mooi woord en daarom heb ik het maar laten staan. Het is inderdaad Frysk, maar ik vond het ook wel iets Nederlands over zich hebben. Misschien burgert het wel in in de Nederlandse taal net zoals het woord 'klunen' . Het betekent een 'hoop' in de zin van 'veel in en op elkaar'.
Frans ik nader het einde van dit schrijven. Ik heb nog tevens een vraag over die acacia. Ik ben vanavond wezen kijken op de plek waar plus minus twintig acacia's dicht bij elkaar staan in een laan. Het zijn vrij grote bomen maar aan een kant kaal. Is dit de moeite om er naar toe te gaan met twee goede haalvolken?

Tot ziens, misschien tot in Amen.

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Baldadige kinderen en culinaire flagel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 mei 2001, 00:55

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer
Deelnemer # 110
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 30-05-2001 23:02
--------------------------------------------------------------------------------
Ik zie Frans dat je in je stuk van je imkermethode al een antwoord op mijn vraag geeft. Ik had het pas wat later gelezen. Maar bij normale omstandigheden, hoeveel kasten reken je dan per boom en kunnen dan twee goede volken plus minus 15 acacia bomen bevliegen om een honingoverschot te krijgen.
Over dat koude weer zit ik nog niet in, want de acacia bloeit hier lang nog niet, dat duurt minstens nog een anderhalve week, zo niet twee weken. Moet trouwens een acacia ook een vochtige grond hebben, zoals de Linde wil hij honingen?
J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten