Een dagje Amen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Een dagje Amen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 jun 2001, 00:09

Vandaag in Amen, daar was mijn buurman ook.
Mijn (verre)buurman(we wonen in dezelfde straat) is een apart man. Hij houdt bijen voor de productie, zegt ie. Zouden gele kanaries honing geven, dan houdt hij gele kanaries.
Het was trouwens een gezellige drukte daar in Amen. Die Bert Pranger houdt er een goudmijntje op na. En nu Van Dam de pijp uit is, vaart hij nog sneller. Er waren aardig wat stands, hoewel niet heel uitgebreid, maar in principe was ongeveer de hele bijenhouderij in de breedste zin van het woord er vertegenwoordigt. Er was ook een overlarfmogelijkheid. Buckfastlarfjes. Toen ik daarbij stond en tegen de desbetreffende overlarver zei en tegen andere geïnteresseerden dat de buckfast overgevoelig is voor varroa en andere ziekten, schrok ie zich het apenzuur en hij was niet heel blij met mijn opmerking: Hoe kom je daar nu bij??? Vervolgens zei die niks meer. Het museum viel me toch wel tegen. Het was er veel te donker en de informatie was te summier!
Ik heb er ook nog wat pr gedaan voor het forum en hopelijk hebben we er straks weer een nieuw geregistreerd lid bij uit Amersfoort. Mijn vader en ik hebben hiermee heel lang gesproken en het was heel gezellig en interressant. Deze man en vrouw zeiden dat ik echt een keer naar Kees van Holland moest gaan, dat was namelijk prachtig. Zij gingen ieder jaar.
Op een gegeven moment stroomden veel mensen naar de veiling toe. Deze begon om kwart over twee. Er waren niet heel veel spullen in vergelijking met vorig jaar heb ik gehoord. Het bieden was het hoogtepunt van de middag. Maar een goede slag kon je er niet slaan. Er werd flink geboden en een arme student, zoals ik, kon zijn geld toch wel beter gebruiken. Als je soms iets meer bood had je ook nieuw materiaal kunnen kopen, maar nogmaals het was bere gezellig(misschien iets overdreven).
Toch heb ik nog stiekem handel gedaan! Er stonden twee mannen uit Friesland met een auto met zo'n laadbakje. Ze wilden graag dat hun materiaal bij de veiling kwam, maar dat wilde Pranger niet meer. Pranger liep weer weg en ik vroeg wat ze te koop hadden. De aangeboden slinger moest weg en ze vroegen 25 gulden. Ik heb er nog even over nagedacht en vervolgens toegehapt. Ik had wel een slinger van een biervat, maar die is vrij klein en deze is groter en ja voor 25 gulden! Die laat je niet staan! Dus mijn dag was goed! Vervolgens heeft mijn buurman hem meegenomen naar huis, want die heeft een veel grotere auto. De 's avonds heb ik meteen met mijn nieuwe slinger geoefend! Het ging fantastisch. Eerst heb ik hem wel heel erg goed schoon gemaakt! Maar met de honingopbrengst ging het minder goed. Hierover heb ik een vraag, die ik stel bij de vraagbaak.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een dagje Amen

Bericht door Oude Essink » wo 06 jun 2001, 00:08

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 06-06-2001 21:10
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Jelte Pieter,
Een leuk verslag! Één opmerking moet ik kwijt over jouw opmerkingen aan het adres van de Buckfast-overlarver; medio negentiger jaren was er een grote AV uitbraak (Almere/Nunspeet eo) die vooral Buckfastvolken getroffen heeft. Het betrof een uitbraak bij imkers die nauw samenwerkten in allerlei projecten en velerlei contacten onderhielden; het lag derhalve voor de hand, dat de besmetting toen bij Buckfastbijen de ronde deed; de Buckfast werd meer dan andere rassen gevoelig voor besmetting verklaard en uitgemaakt voor alles wat lelijk was.
Buckfastimkers beroepen zich er vaak op, dat hun bijen bijzonder resistent zijn tegen de AV bacterie; Dat is nooit bewezen!;
Dat zij meer ontvankelijk zouden zijn dan andere bijen voor AV is evenmin ooit bewezen!. Wij maken ook uitbraken mee bij Carnica bijen en ook daar zijn alle imkers die in nauw verband samen imkeren de klos!
Ik vind derhalve jouw opmerking in de richting van de overlarver niet terecht evenmin als ik de pretenties van Buckfast aanbidders, dat hun bijen beter zouden zijn terecht vind.
Een ander punt bij deze larven-verkoop (?) is: Namen de kopers de larfjes aan zonder zekerheid, dat de bijen van de teler vrij waren van AV? Met andere woorden: heeft iemand naar een certificaat gevraagd en kon de teler dat laten zien (volgens de recente afspraken daarover)? Daar hoor ik jou niet over!
kö'j nog noagoan of't ollemoal in orde was?
hart. groet,
hennie oes
--------------------

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Een dagje Amen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 07 jun 2001, 00:08

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer
Deelnemer # 110
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 07-06-2001 23:40
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Hennie,
Ik vind het een noodzaak om op jouw stuk te reageren anders kan er misschien een misverstand ontstaan.
Frans van Tongeren zijn woorden ziin opnieuw van toepassing: "Daarom is mijn theorie op slappe veengrond gebouwd en niet voor jou van toepassing!
Van aannames moet je uitgaan om een theorie op te bouwen. Vaststaande gegevens vormen een beter fundament, maar ja.."
Mijn theorie is mischien ook op ontwaterende veengrond gebouwd. Het veen klinkt nogal in.
Vergeef mij hiervoor!


Je schrijft:
Een leuk verslag! Één opmerking moet ik kwijt over jouw opmerkingen aan het adres van de Buckfast-overlarver; medio negentiger jaren was er een grote AV uitbraak (Almere/Nunspeet eo) die vooral Buckfastvolken getroffen heeft. Het betrof een uitbraak bij imkers die nauw samenwerkten in allerlei projecten en velerlei contacten onderhielden; het lag derhalve voor de hand, dat de besmetting toen bij Buckfastbijen de ronde deed; de Buckfast werd meer dan andere rassen gevoelig voor besmetting verklaard en uitgemaakt voor alles wat lelijk was.

Ja dat is zeker niet terecht. In principe is dit hoe jij bovenstaande beschrijft het gevolg van de (verkeerde) werkwijze van buckfast imkers. Op deze manier loop je het risico om bepaalde ziekten in de kaart te spelen. Hetzelfde principe heerst tegenwoordig in de veehouderij, waar de landbouwminister elk dierencontact wil verbieden en daarom dierentransport zoveel mogelijk wil beperken. In principe zegt dit nog niks over de kwaliteit van de dieren zelf

Je schrijft:
Buckfastimkers beroepen zich er vaak op, dat hun bijen bijzonder resistent zijn tegen de AV bacterie; Dat is nooit bewezen!;
Dat zij meer ontvankelijk zouden zijn dan andere bijen voor AV is evenmin ooit bewezen!. Wij maken ook uitbraken mee bij Carnica bijen en ook daar zijn alle imkers die in nauw verband samen imkeren de klos!

Je hebt wederom gelijk. Alleen dat je dan suggereert dat verspreiding van AVB nu uitsluitend zou komen door de mogelijke er op na gehouden werkzijze, dat vind ik toch niet helmaal sluitend. In principe heb ik mijn uitspraak ook gebaseerd op het onderzoek naar AVB. Inderdaad in dit onderzoek werden alleen maar Buckfastbijen én Carnicabijen getroffen.
Wel opmerkelijk, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze imkers veel fanatieker zijn in het insturen van testmonsters en daarom verhoudingsgewijs ook een grotere 'pakkans' hebben. Toch vind ik dat het onderzoek wel iets zegt en niet uitsluitend over de werkwijze. Het virus moet toch ergens een begin hebben!

Je schrijft:
Ik vind derhalve jouw opmerking in de richting van de overlarver niet terecht evenmin als ik de pretenties van Buckfast aanbidders, dat hun bijen beter zouden zijn terecht vind.

Die opmerking was ook gebaseerd op andere argumenten. Ten eerste dat ik mijn eigen volken niet heb behandeld met varroa en mijn buckfastvolken wel heel erg gauw het loodje wilden leggen. Veel sneller als de andere volken (carnica en bastaard).
Vervolgens op de verschijnselsen van roer. Een grote buckfast imker bij mij in de buurt is maar liefst de helft van zijn volken deze winter kwijtgeraakt door roer! Het zijn geen bewezen feiten, dat weet ik en daarom was de opmerking misschie ook niet geplaatst!

Je schrijft:
Een ander punt bij deze larven-verkoop (?) is: Namen de kopers de larfjes aan zonder zekerheid, dat de bijen van de teler vrij waren van AV? Met andere woorden: heeft iemand naar een certificaat gevraagd en kon de teler dat laten zien (volgens de recente afspraken daarover)? Daar hoor ik jou niet over!
kö'j nog noagoan of't ollemoal in orde was?

Ik ben nog zoveel mogelijk nagegaan hoe dat precies zit. Ik heb het meende ergens gelezen, alleen weet ik niet meer waar. Volgens mij larven ze daar over door een licentienemer van de BBV; 'De Hondsrug'. Deze behoort AVB vrij te zijn.
Voor het laten bevruchten van koninginnen staat op de website van deze club dat volkjes vrij moeten zijn van AVB, anders worden ze niet toegelaten tot het bevruchtingsstation.
Maar hoe dat nou precies ging daar in Amen. Ik heb in ieder geval geen certificaten gezien of iets dergelijks.
Ik heb nog even gezien op de website van het Ielgat. Maar daar stond dat men ook Carnicalijnen ter beschikking had staan. Of die ook vrij waren. Ik weet het niet!

Ik weet wel dat ik telkens meer begin over te hellen naar ons eigen mooi inheems bijtje. Hoe bastaard ook. Hoe zwarter hoe mooier ik ze vind! Niet omdat deze misschien zuiverder zou wezen, maar puur om de kleur van de bij. Volgens mij is deze bij ook zeer vitaal. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de ratenbouw/bestand van deze bij. Namelijk twee jaar geleden heb ik mijn eerste buckfast gekregen. De toen uitgebouwde ramen zijn nu zo zwart als het maar kan, dof en absoluut niet vitaal. Ze hebben bij de bouw al een heel andere bouw, namelijk de randen van de cellen lijken veel dikker. De raten van Apis melifera melifera blijven ook na langer gebruik veel vitaler. Ook broedramen zijn na een lange tijd nog niet eens zwart, maar donker bruin en blijven veel soepelder en fijntjes. Het is maar een deltail, maar toch.

Gegroet
J.P.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een dagje Amen

Bericht door Oude Essink » vr 08 jun 2001, 00:09

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 08-06-2001 14:51
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jelte Pieter,
Dank voor je reactie; ik wil nog even melden, dat het niet mijn bedoeling is de verspreiding van AV uitsluitend aan intens contact van imkers te wijten; dat ligt gecompliceerder en daar is veel onduidelijkheid over; voorzichtigheid ook met import van buiten van larven, moeren en volken is dringend geboden; ook het voeren van buitenlandse honing waarvan de herkomst niet zeker is kan gevolgen hebben en zo is er wel meer te noemen; wat je conclusie aangaande de "zwarte bij" betreft,stem ik geheel met je in.

Piet: een laatste poging voor ik vertrek; kijken of het nu goed gaat!
hart.groet,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten