lesbrieven lager onderrwijs

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

lesbrieven lager onderrwijs

Bericht door Erik Speksnijder » do 14 jun 2001, 14:19

Erik
Deelnemer
Deelnemer # 104
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 14-06-2001 20:44
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Daan,
In iedere regio zit wel een MEC (milieu educatief centrum). Deze hebben vaak wel een leskist over bijen met lesbrieven, boekjes etc., die je kunt gebruiken. Informeer hier eens.
Ook zonder leskist gaat het echter prima. Ik heb zelf al een aantal malen over bijen vertelt in een klas.
Je kunt bijvoorbeeld eigen materiaal meenemen om het een en ander visueel te maken. Vooral het aantsteken van een (pijp)beroker en doen alsof je in je (meegenomen) bijenkast gaat werken, zal het nodige succes boeken.
Succes!

bebogard
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

lesbrieven lager onderrwijs

Bericht door bebogard » do 14 jun 2001, 14:21

hallo allemaal,
men heeft mij gevraagd om op de basisschool een aantal lessen te verzorgen voor alle groepen dus groep 1 t/m groep 8.
ik vind het wel leuk om te doen , alleen ik heb zoiets nog nooit gedaan. heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of er een soort lesbrieven zijn .
alvast bedankt voorr de reactie.

met vr. groeten
daan meeusen
wachtum (drenthe, waar het nu ook lekker weer is.)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: lesbrieven lager onderrwijs

Bericht door Frans vanTongeren » vr 15 jun 2001, 14:20

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 15-06-2001 13:02
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Daan,
Je moet ervan uitgaan dat onderwijs GEEN EMMER VULLEN is , maar EEN VUUR ONTBRANDEN.
Het gaat dus om de betrokkenheid, het enthousiasme en de bevlogenheid van de imker.
Een handboek voorlezen hoef je echt niet te doen.
Verder bestaat er een levensgroot verschil tussen groep 1 , groep 2 en groep 3. Dat zou je niet denken, maar het verschil is al verbijsterend, omdat die kinderen zich in EEN jaar enorm ontwikkelen. In groep 1, kunnen ze nog amper een potloodje sturen. Nou, dat verandert snel.
Wat Erik schrijft, is waar. Je moet veel dingen laten zien, een beroker lekker laten roken, een kap laten opzetten en raampjes laten zien.
Je kunt er een kort simpel verhaal van maken.
*
Beginnen vanuit 'rust' in het voorjaar- beroker- kap- kast met raampjes open maken- het volk gaat zich ontwikkelen- zwermplannen-doppen laten zien- spanning opvoeren- een zwerm komt af- schepkorf laten zien en visueel een zwerm scheppen- stertselen- tuten en kwaken- doppen breken.
Nou Daan.. dan staat het zweet je wel op de rug. Maar die kinderen...DIE ZULLEN JE NOOIT VERGETEN.
*
Kinderen van groep 1, 2 ,3 en 4 hebben een korte spanningsboog. Je moet dus niet te lange verhalen vertellen, maar veel afwisseling invoeren (liedje zingen, kaarsje rollen). Van af groep 6 kunnen ze de aandacht al wat langer vasthouden.

succes!
( en de juf of meester bij je les houden)

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: lesbrieven lager onderrwijs

Bericht door Jan Kruit » vr 15 jun 2001, 14:20

Jan Kruit
Deelnemer
Deelnemer # 45
Waardering deelnemer
verstuurd 15-06-2001 21:51
--------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad een leuk klusje. Mijn ervaring is ook dat je met de kinderen uit de groepen 1,2, en 3 heel creatief moet omgaan. De andere groepen hebben al wat meer ervaring opgedaan om te luisteren en de vragen te stellen nadat je iets hebt uitgelegd. Een lesbrief kan je helpen voor de wat oudere kinderen. De afdeling Stadskanaal heeft een hele leuke lesbrief. Misschien kun je hier een kopietje van krijgen. Daarvoor kun je contact proberen op te nemen met Herman Groote, email herman.groote@freeler.nl
Succes.
[ 15-06-2001: Bericht bewerkt door: Jan Kruit ]

--------------------

m.vr.imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit

bebogard
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: lesbrieven lager onderrwijs

Bericht door bebogard » za 16 jun 2001, 14:21

bebogard
Deelnemer
Deelnemer # 39
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 16-06-2001 19:46
--------------------------------------------------------------------------------
bedankt allemaal voor de adviezen. ik zal ze ter harte nemen.
groeten
daan meeusen

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: lesbrieven lager onderrwijs

Bericht door Romée van der Zee » za 16 jun 2001, 14:21

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 16-06-2001 21:30
--------------------------------------------------------------------------------
Wat ik nog deed, Daan,
Een observatiekast in de klas plaatsen. Gaatje door het kozijn, en met plastic pijpje een opening naar buiten maken. De observatiekast vullen met bijen, en broed in alle stadia, maar geen koningin.
Vervolgens kan de klas het bouwen van redcel tot en met leggende koningin meemaken.
De hogere klassen liet ik uitzoeken waar het stuifmeel in de buurt vandaan kwam. Met mooie plattegronden, waar veel en weinig dracht in de omgeving was enz. Met de jongsten heb ik in de klas (en het Groninger Stadspark) nog bijendansen gedaan. Het vastmaken van wat snoepgoed aan de enkels van de jongens (die werkster speelden) en dat proberen naar de kast te brengen leidde altijd tot zeer plezierig, maar "onbijs"stoeien. Maar de boodschap was duidelijk.
En zo kun je van alles verzinnen.
Ik vond het heel leuk,
Romée
ps met hoogste klassen kun je natuurlijk ook nog de proefjes van von Frisch doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten