7 oktober Opendag Floriade

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Huib Koel » do 04 okt 2001, 09:24

De werkgroep Floriade van de imkervereniging nodigt u uit voor het volgende:

Op zondag 7 oktober 2001 vindt de laatste open dag van de Floriade plaats. Dit feestelijke voorproefje op het grote evenement in 2002 duurt van 10.00 tot 17.00 uur. Zowel ingang Noord als ingang Zuid is geopend. Het is niet toegestaan om met de fiets, skateboard of dieren het park te betreden.
Belangstellenden kunnen op deze laatste open dag nog één keer voor de opening van de wereldtuinbouwtentoonstelling een kijkje nemen in het Floriadepark. Sinds de laatste open dag, 1 april van dit jaar, is er heel wat gebeurd in de leukste tuin van Nederland.

Op de open dag is veel informatie verkrijgbaar over Floriade 2002. De professionele service die volgend jaar tijdens de Floriade alle rondleidingen gaat verzorgen, zet een aantal rondleiders in die met groepjes tot 25 personen over het park gaan. Deze algemene rondleidingen duren ongeveer anderhalf uur en zijn speciaal ter gelegenheid van deze laatste open dag gratis. Ook de werkgroep van de imkervereniging zal aanwezig zijn!

Voor een routebeschrijving: kijk op http://www.floriade.com

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: 7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Romée van der Zee » do 04 okt 2001, 10:48

Op de laatste ALV van de VBBN vertelde Piet Hooijman over zijn voorbereidingen voor het "Bijenpaviljoen" op de komende Floriade. Hij zal er op het Imkerforum ook over berichten vermoed ik. Huib Koel is eveneens betrokken bij de voorbereiding.

Afbeelding

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Huib Koel » ma 08 okt 2001, 10:30

Het was schitterend weer! Ruim 16.000 bezoekers liepen in het zonnetje alvast een voorproefje te nemen van de Floriade 2002. Het aantal bezoekers is wat men volgend jaar als dagelijks gemiddelde verwacht.

Veel mensen vonden de weg naar de locatie waar Bee-at-home gebouwd gaat worden. Onder genot van een klein glaasje honingwijn kregen we al veel reacties op het ontwerp.

Voor meer informatie over de inzending van de imkers op de Floriade 2002:
kijk op http://www.bee-at-home.nl

Floriadewerkgroep
Huib Koel

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Frans vanTongeren » ma 08 okt 2001, 11:26

Beste Piet, beste Huib,
Misschien hebben jullie nog iets.., aan onderstaand stukje.
Niet alles was bijenpret en imkervreugd!
-
FLORIADE 1992

-Het is vandaag 17 april(Goede Vrijdag) en het heeft de hele dag geregend. Om negen uur vanmorgen was het 4 graden en in de namiddag heeft moedertje natuur, er in een royale bui, nog drie graadjes bijgedaan.
Omdat mijn vrouw vandaag in Capelle aan de IJssel moest zijn, en deze plaats niet ver van Zoetermeer af ligt, hebben wij haar afspraak maar gecombineerd met een bezoek aan de WERELD. WONDER. TUIN FLORIADE 1992. want zo heet het 70 ha grote tentoonstellingsgebied officieel. Na 146 km rijden, draaiden we één van de drie parkeerterreinen op en stalden voor f10,- ons blik op een ondergrond van gemalen huispuin.
We passeerden de loketten en ik werd daar via mijn pin betaalkaart, f60,- minder kapitaalkrachtig.
Een prachtige 2-talige folder liet ons weten dat er zeven themagebieden te bewonderen waren. Te weten: 1 Handel, Transport en Distributie, 2 Produktie en Energie, 3 Consument, 4 Milieu, 5 Toekomst en Wetenschap,6 Wereld en 7 Recreatie.
Er waren heel veel vroeg-bloeiende bloemen te bewonderen, die wel wat moeite hadden om het hoofd boven water te houden. Duizenden violen mochten blij zijn dat ze geen bladeren van crêpe-papier gekloond hadden gekregen van hun kwekers.
Natuurlijk zocht ik naar het BIJENHUIS, het APIARY op zijn Engels. We vonden het bij het onderdeel Recreatie en U weet dus nu meteen, dat de imkerij niet serieus wordt genomen in de vaart van het Nederlandse volk. Onze nieuwe voorzitter had de imkerij vast onder het thema Handel ondergebracht willen zien en Jan Lensink had zeker gedacht aan Milieu.
De weg naar het Bijenhuis werd ludiek aangegeven door Engelse bijenkasten met pijlen erop. Het huis zelf bestaat uit 2 delen met een gang ertussen, waar het gigantisch tocht als de deuren van beide gedeelten tegelijk open staan en op het dak van het huis staat een reusachtige bij al naar U uit te kijken. Op de buitenmuren hangt informatie achter glas over bijen en in het huis zelf vindt U o.a.een glazen kast met drie raampjes bijen erin die via een doorzichtige pijp naar buiten kunnen. Ik zag vandaag dat de bijen het spelletje "winter-tros" aan het spelen waren!
Ook ziet U in het eerste vertrek, een aantal raampjes met honing, geplaatst boven een lekbak van het Bijenhuis waar het prijsje nog op stond. Ik vond het zeer teleurstellend dat de inrichters van het Bijenhuis waarschijnlijk nog de raampjes gebruikte van de Floriade van 1982, want ze waren schandalig zwart en hadden ronde cellen. De arme bijtjes uit de glazen kast waren eveneens voorzien van compleet zwarte ramen. Zoiets moest toch niet kunnen, dacht ik zo.
Heel slim werd de bezoekers getoond, hoe een korfvolk is gehuisvest. De korf stond op een plank met glazen bodem en via een spiegel daaronder,kon men in het volk kijken. Verder zag ik nog allerlei attributen uit de imkerij liggen zoals korven, korfmessen e.d. Er waren nostalgische foto's en herinneringsspeldjes te bewonderen, maar over het nut van de bijen voor onze samenleving stond niet zoveel beschreven en die informatie zou de imkerij toch op een hoger plan kunnen brengen, nietwaar!
We hebben ons nog een beetje warm kunnen drinken met koffie en met het kijken naar de hartverwarmende dansen van een jeugdige internationale groep, de "Coke Light Up People Show". Mij lukt dat dansen op Cola niet zo. Op jonge jenever dans ik beter!!!
In een kas vol Succulenten trok de reumatiek wat uit onze gewrichten. Aldus opgewarmd haalden we nog nèt de auto! -

Frans van Tongeren
(die als geborenen Haarlemmer, zeker langs komt in de Haarlemmermeer!)

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Huib Koel » wo 10 okt 2001, 08:39

Dag Frans,

Uit je reactie proef ik dat je aan het bezoek aan de Floriade in Zoetermeer een minder leuke herinnering hebt overgehouden. Dat kan ik niet wegnemen. Ikzelf ben niet in Zoetermeer geweest en was toen ook nog geen imker.
De inzending van de imkers komt nu in het gedeelte dat 'Natuur en Milieu' heet, gesitueerd op de locatie 'Aan het Meer'. Dus dat schetst al een beetje hoe men over het imkeren denkt. De toegangsprijs voor de Floriade wordt met de invoering van de euro al een stuk vriendelijker. Geen 60 maar 17. Dat is natuurlijk exclusief het parkeergeld. Busvervoer naar de Floriade vanaf NS station Schiphol met de nieuwe Zuid-Tangent is overigens gratis, dus kom met het openbaar vervoer, zou ik zeggen.
Tsja en dan nog het weer. We doen ons best. Bee-at-home krijgt toegangsdeuren aan één zijde, dus van tocht als het druk is, zullen we geen last hebben. Als je vroeg in het jaar komt zou ik voor de zekerheid toch maar een heupflesje meenemen. Boven op de Big-Spotters-Hill kan het behoorlijk hard waaien!
Tot volgend jaar op de Floriade.

Huib

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Frans vanTongeren » wo 10 okt 2001, 13:25

Dag Huib,
Het komt vast wel in orde, zo te lezen.
Heel veel succes.
(Ik wil er ook wel een dagje staan, maar dan niet achter zwarte ramen!)

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 7 oktober Opendag Floriade

Bericht door Huib Koel » wo 10 okt 2001, 13:41

Kijk dat hebben we nu nodig. Imkers die zich aanbieden om te helpen bij de standbemanning.

De Floriade is open van 6 april t/m 20 oktober. Dat zijn zeven dagen per week dus 190 dagen. Als het gemiddeld zo druk is als afgelopen zondag en je wilt mensen iets uitleggen....dus actief mensen aanspreken over wat jouw beweegt om te imkeren, dan hebben we per dag twee imkers nodig.

Dus Frans, je schrijft graag over imkeren, je zal er ongetwijfeld ook enthousiast over kunnen vertellen....de koffie is voor de standbemanning gratis, ook aan de gratis toegangskaarten wordt druk gewerkt....als je dan vier keer een hele dag komt helpen, zie je de Floriade in verschillende seizoenen!

Tot volgend jaar
Huib

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten