meiden en imkeren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Bob de Graaf » wo 20 mar 2002, 19:20

Bobby,

probeer ik heel serieus enkele mogelijke oorzaken voor het afhaken van vrouwen te berde te brengen en wat doe jij? Steek er de draak mee. Volgens mij wordt het de hoogste tijd om hier persoonlijk met je over te babbelen. Paasmaandag 10.30 uur in Houthalen?

Els (die hetzelfde manco heeft als vrouwen uit Limburg, dat excuus kan alvast van tafel :-))




verstuurd door Els Kleijnendorst op 18/03/2002 om 21:22:01
Beste Els,
Wat jij in de lengte mist wordt ruimschoots gecompenseerd in de br......:-) en met een surplus aan spierballen.
Jij hebt gewoon geluk dat je een timmervader hebt gehad, of pech dat je geen broertjes had. Dus eigenlijk ben je een soort van surrogaat zoon met twee rechterhanden.
Deze eigenschappen maken van jou een perfecte imkervrouw. Je moet als imker een zekere handigheid hebben en een knutseltalent.
Ik begrijp niet goed dat jullie je gelijk aangesproken voelt op je positieve kwaliteiten. Ik zie te weinig imkervrouwen die echt doorgaan.
Ik zie de laatste jaren wel een tendens naar het samen imkeren van man en vrouw. Daar zouden we dan onze PR op moeten afstemmen.
Wat is er leuker dan samen met een hobby bezig te zijn?

Maar als je mij als een sexist wil betitelen dan ga je gerust je gang maar hoor maar de toonzetting in je reactie noopte mij daar gepast op te reageren. Een ietsepietsie te fel. Je zou toch beter moeten weten.
Ik blijf je toch wel een lekker imkerweiffie vinden hoor ondanks je gemis aan lange wimpers en blauwe ogen:-)

Dat de meeste manimkers stronteigenwijs zijn vind ik nu juist een absolute voorwaarde om een goede imker te worden. Je moet absoluut in je eigen methode van imkeren geloven. Waren de imkervrouwen maar zo standvastig en resoluut:-)

We zien elkaar weer in Helchteren, hoop ik, en laat je 'bijltje' thuis a.u.b.

Ik heb deze week mijn volken gecontroleerd. 8 tot 12 ramen broed! Het volk met de KI teeltmoer van Albert Nuy had zoveel jonge bijen en waren druk bezig met wilgenhoning binnenslepen dat ik ze maar een derde bak heb gegeven. De wilde kers begint hier te bloeien. Nu nog wat warmer weer en het wordt weer vroeg slingeren.

Groetjes
Beebob

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door maartenkleijne » vr 29 mar 2002, 12:06

Vrouwen en Immes
Als in denk aan de toekomst van de bijenhouderij ontkom ik er niet aan mij niet mij in te beelden dat het werkwoord imkeren aan het vervrouwelijken is.
Als ik aan het verleden denk zie ik stoere mannen met zware bijeenkasten van dracht naar dracht trekken om zoveel mogelijk productie te maken in hun nevenberoep, dat tegelijk hun geliefde, typisch mannelijke hobby is.

Kijk ik naar de toekomst dan zie ik steeds meer kleinschalige imker(essen) die hun bijen met een klein aantal volken op een vaste plek hebben staan. Imkeressen die vooral op een meer poëtische manier aan het genieten zijn van het gevlieg en gezoem, de geuren en kleuren van de dracht en de bijen producten, de meditatieve rust van het zitten staren naar de imme in actie, en het vredige gevoel van de onverwoestbare gezondheid die dat uitstraalt. De schoonheid en liefde en gezondheid van de bijen worden belangrijker en de productie wordt minder belangrijk, althans daaraan ondergeschikt.
Als ik dan denk aan de jeugd van tegenwoordig dan zie ik de meiden van nu eerder geïnspireerd worden door een dergelijk manier van bezig zijn dan de mannen.
Ook omdat de meiden van nu meer bezig zijn dan ooit met hun vrouw zijn en worden, en natuurlijk door zo'n bijenkoningin als middelpunt van de imme geïnspireerd kunnen worden omtrent hun eigen het middelpunt zijn van hun eigen zelf geschapen wereldbeeld.

Ik weet ook wel dat veel ervaren, mannelijke imkers helemaal bezig zijn met hun bijen op een manier die ik toekomst noem. Als we echter de mannencultuur van het imkeren teveel hooghouden zou de imkerij wel eens uit kunnen sterven, voordat de meiden een kans krijgen op hun manier het stokje over te pakken.

ris
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 mar 2002, 13:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door ris » za 30 mar 2002, 21:24

Vrouwen en Immes
Ik weet ook wel dat veel ervaren, mannelijke imkers helemaal bezig zijn met hun bijen op een manier die ik toekomst noem. Als we echter de mannencultuur van het imkeren teveel hooghouden zou de imkerij wel eens uit kunnen sterven, voordat de meiden een kans krijgen op hun manier het stokje over te pakken.

amen




verstuurd door maartenkleijne op 29/03/2002 om 12:06:19

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten