meiden en imkeren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

meiden en imkeren

Bericht door Romée van der Zee » ma 08 okt 2001, 16:43

Meer vrouwen aan het imkeren

Het is een gegeven dat de hoeveelheid imkers met ongeveer 2% per jaar afneemt. Als je naar de gemiddelde leeftijd kijkt van de huidige imkers, dan zie je dat die de laatst 20 jaar sterk gestegen is. Als de huidige trend niet wordt omgebogen, blijft er in de toekomst maar een heel kleine club over. Het is voor imkers daarom een goede zaak om de generatie na ons voor het bijenhouden te interesseren. Daarbij lijkt het me zinvol om eens na te denken over de mogelijkheid om meisjes te interesseren. Tenslotte hoeft de imkerij niet tot in eeuwigheid het mannenbolwerk te blijven, wat het nu is. Niet dat er geen vrouwen rondlopen, maar veel zijn het er niet, en voor sommige functies is er een glazen plafond met traliewerk.

Meisjes kiezen nauwelijks voor technische vakken. Er is lang gedacht dat vrouwelijke rolmodellen de drempel naar tecnische opleidingen zouden kunnen verlagen. Maar wat blijkt.
De studiekeuze van Rotterdamse meisjes die tijdens de basisschool op Technika 10-clubs kennis hebben gemaakt met techniek, wijkt niet wezenlijk af van die van andere meisjes. Dit blijkt uit het afstudeeronderzoek van de Rotterdamse sociologe Ch.L. Laros-Scheffers. Het merendeel van de onderzochte meisjes was tussen de tien en twaalf jaar oud toen zij in hun vrije tijd onder begeleiding van een technische vrouw kennis konden maken met diverse technieken. Deze begeleidster, van wie altijd werd gedacht dat zij als lichtend voorbeeld van emancipatie en identificatievrouw de beroepskeuze van de Technika 10-meiden zou kunnen beïnvloeden, blijkt uiteindelijk amper een vinger in de pap te krijgen. Veel meer gewicht in de schaal legt het advies van mentor, decaan, docent of studiebegeleider (39%). Dit gegeven dook al in eerder onderzoek op en bezorgde de basisscholen het verwijt meisjes in traditionele richtingen te sturen. Ook de invoering van technische activiteiten op de basisschool zorgt tot nu toe niet voor een spectaculaire stijging van, bijvoorbeeld, de werktuigbouwkunde-studentes (6%).
Conclusie: het zijn niet gevoelens van afkeer of angst voor techniek noch een gebrek aan technische interesse, die de meiden bij hun toekomstkeuzes sturen, maar eerder een overdosis redelijkheid, een meegaan in het denken van de ouders en schoolpersoneel. Dat stuurt hen nu in de richting van de traditionele vrouwenberoepen. Een effectieve aanpak om het tegendeel te bewerkstelligen ligt voor de hand: laat regering, ouders en school twaalfjarige meiden duidelijk maken er prijs op te stellen dat ze niet iets typisch vrouwelijks gaan doen, en ze zachtjes in die richting sturen.
De onderzoekster trekt uit de gegevens over de ouders de conclusie dat het vooral de klussende, hoog opgeleide vader met technische hobbies is aan wie de meiden hun stevige technische zelfvertrouwen te danken hebben.
De scriptie is te bestellen bij de Wetenschapswinkel van de Erasmus Universiteit, Postbus 1738, 3000 DR Rotterdam, tel. 010-4082198. Prijs fl. 12,50. (Bron: Publiek Domein, nr. 4, 1997)

Jullie kunnen wel raden wat imkers, tegen het licht van bovenstaande, voor hun dochters kunnen betekenen. Maak ze enthousiast voor het bijenhouden, en sluit daarbij een beetje aan op hun belangstellingswereld. Je opvolgster staat in de startblokken.

Romée

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door maartenkleijne » do 14 mar 2002, 16:32

Dit doet me eraan denken dat de lagere en middelbare land- en tuinbouwscholen ooit vooral bezocht werden door boerenzonen, terwijl er nu ook veel stadsmeiden op gaan. De dertienjarige meiden van tegenwoordig belichamen sowieso een nieuw ras vrouwen. Dus het zou zomaar kunnen: de imkers worden steeds vrouwelijker, net als internisten, juristen en andere beroepen die vooral een breed inzicht vereisen.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Romée van der Zee » do 14 mar 2002, 17:29

Voor de bijen zou het een zegen zijn.
Romée:wink:

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: meiden en imkeren

Bericht door J. Sleegers » za 16 mar 2002, 11:27

Meer vrouwen aan het imkeren

Het merendeel van de onderzochte meisjes was tussen de tien en twaalf jaar oud toen zij in hun vrije tijd onder begeleiding van een technische vrouw kennis konden maken met diverse technieken. Deze begeleidster, van wie altijd werd gedacht dat zij als lichtend voorbeeld van emancipatie en identificatievrouw de beroepskeuze van de Technika 10-meiden zou kunnen beïnvloeden, blijkt uiteindelijk amper een vinger in de pap te krijgen.


Veel meer gewicht in de schaal legt het advies van mentor, decaan, docent of studiebegeleider (39%).

Verstuurd door Romee van der Zee op 08/10/2001 om 16:43:58
Zolang op braderiën en presentaties de dames met de bladen honingdrank rondgaan, zal er niet zo snel iets veranderen. Als meer vrouwen zich van de technische imkerkant laten zien, heb je naar mijn idee meer kans.
De onderzoekster trekt uit de gegevens over de ouders de conclusie dat het vooral de klussende, hoog opgeleide vader met technische hobbies is aan wie de meiden hun stevige technische zelfvertrouwen te danken hebben.


Romée
Verstuurd door Romee van der Zee op 08/10/2001 om 16:43:58
Ja, en ik maar denken dat ik als klussende, hoogopgeleide moeder met technische hobbies een goed rolmodel ben voor mijn dochter van 11. Dat ik als vrouw imker ben geworden, had vooral te maken met het gebrek aan broers. Is dat wel eens onderzocht? Bij gebrek aan een zoon moesten bij ons thuis de 5 dochters meehelpen met timmeren, zagen en boren en was het adagium: Niets is onmogelijk, totdat het tegendeel bewezen is. Op latere leeftijd wilde ik bijen gaan houden, en dus doe ik dat. De vooroordelen over 'dat vrouwtje met die bijen' leg ik naast me neer.

Mijn dochter wil trouwens binnenhuisarchitekt worden en mijn zoon iets met electriciteit. Zijn keuze is meer ingegeven door het feit dat de klussen die mijn man doet niet altijd zo uitpakken als hij ze heeft bedacht! En zou de keuze van mijn dochter iets te maken kunnen hebben met mijn onvrouwelijk lage interesse in het huishouden?

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Bob de Graaf » zo 17 mar 2002, 11:20


Ja, en ik maar denken dat ik als klussende, hoogopgeleide moeder met technische hobbies een goed rolmodel ben voor mijn dochter van 11. Dat ik als vrouw imker ben geworden, had vooral te maken met het gebrek aan broers. Is dat wel eens onderzocht? Bij gebrek aan een zoon moesten bij ons thuis de 5 dochters meehelpen met timmeren, zagen en boren en was het adagium: Niets is onmogelijk, totdat het tegendeel bewezen is. Op latere leeftijd wilde ik bijen gaan houden, en dus doe ik dat. De vooroordelen over 'dat vrouwtje met die bijen' leg ik naast me neer.
Hallo, techneutje :-)

Leuk dat je weer eens wat van je laat horen.

Het probleem met vrouwelijke imkers is naar mijn mening (maar wie ben ik) dat ze te snel afhaken. Wij hebben de afgelopen jaren de ervaring dat veel vrouwen (ca.40% van de aanmeldingen voor een beginnerscursus) wel belangstelling tonen voor het vak maar weer evenzosnel afhaken als ze moeilijkheden tegenkomen. Bovendien hebben toch veel moeite met de zware bakken. Zolang de mentor maar meehelpt is er niets aan de hand maar als ze het op een gegeven moment alleen moeten doen dan wordt het een heel ander verhaal.
Ik denk toch dat de mannelijke beginners er meer een uitdaging in zien en over meer 'ausdauer' beschikken.
Nu hoop ik niet dat ik heel vrouwelijk imkerend Nederland en/of Romee over mij heen krijg:-)
En in het verhaal 'vader/moeder-dochter geloof ik al helemaal niet. Eerder Opa-kleindochter.

Groeten van Beebob

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 17 mar 2002, 16:46

Laat ik na het lezen van Jacqueline's reactie denken: "Niet op reageren, dat lokt alleen maar reacties uit van m'n mannelijke collega-imkers".
Dan komt er prompt zo'n overdreven en sexe-gebonden stukje van Bob. En ja, dan moet ik wel.

Ja Jacqueline, ben het volkomen met je eens !!! Ook ik ben een dochter van een klussende, zeer handige vader zonder zoons en ook ik werd er als klein kind al met mijn haren bijgesleept om te zagen, metselen, verven of behangen enzovoorts. Met het afschuwelijke gevolg dat je later nooit, aanhankelijk glimlachend en met knipperende wimpers, aan iemand van het andere geslacht kon vragen of ze dat zagen enz. voor je wilden doen. Je kan het immers, door vader's gedegen opleiding, in de meeste gevallen zelf beter. Maar een waarschuwing Jacqueline, voor jouw dochter is het nog niet te laat: geef haar vrouwelijke taken. Ik heb dat verzuimd te doen, voor mijn dochters is het te laat, ook zij hebben net als hun moeder een afschuwelijke hekel aan huishoudelijk werk, maar kunnen wel knutselen.

Je ziet Bob, het is weldegelijk een direct gevolg van moeder/vader overdracht op de dochters.

Aan de andere kant opent het wel perspectieven. Mocht deze technische 'vooropleiding' thuis, in combinatie met het ontbreken van huishoudelijke kwaliteiten, een grondslag leggen voor vrouwelijke imkers dan vereenvoudigd dit het opsporen van deze meisjes/vrouwen zeer. Het enige dat er dan verder nog voor nodig is, is een grote interesse en betrokkenheid bij de natuur. En bingo ......... de volgende generatie imkers (vr) is een feit.
Iets voor een enquete Romée?

Dan is daar nog het punt dat volgens Bob zoveel vrouwen afhaken na de beginnerscursus. Omdat ze "moeilijkheden tegenkomen", "omdat als ze het alleen moeten doen, het een ander verhaal wordt", "omdat mannelijke beginners over meer 'ausdauer' beschikken".

Bob, je stelt mij diep teleur, wat een vooroordelen. Het is de hoogste tijd dat jullie in Limburg eens gaan kijken naar de werkelijke oorzaken waarom jullie vrouwelijke cursisten afhaken.
Zeggen jullie constant tegen deze vrouwen: "Laat mij die bak er maar afpakken, hij is zo zwaar". Ja, dan gaan zij er natuurlijk in geloven, en denken "Als ze zo zwaar zijn, verniel ik mijn rug, dat heb ik er niet voor over".
En geven jullie les met die "leuke" Dadantkasten? Zgn. machtig mooie ramen en bak, prima geschikt om het gehele broednest in 1 bak bijeen te houden, maar ......... 1 Dadantraam is wel bijna tweemaal zo groot als een standaard raam, én tweemaal zo zwaar, én moet bij het ronddraaien (om de andere kant te bekijken) ook nogeens tussen (vaak) kortere armen gemanoeuvreerd worden.
Bovendien zijn wij vrouwen vaak kleiner, en de balken waarop de kasten staan zijn op 'man'-hoogte gemaakt, dat betekent: om een raam uit een kast te halen moet je 'boven je macht' tillen, en dat is zwaar voor vrouwen. (net zoals een lage balk voor mannen te laag is en ook bij het sterke geslacht rugpijn zal veroorzaken.)
Of hebben jullie Spaarkast BK-bakken van multiplex (WBC)? Ooit van redceder gehoord? Of kasten van piepschuim of i.d.? Het scheelt letterlijk kilo's per bak.

Heus mijnheer, een beetje andere instelling tegenover de vrouwelijke cursist en eventueel wat aangepast lichter materiaal doet wonderen.

Els

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Bob de Graaf » zo 17 mar 2002, 17:59

Hoi Elsje-met-met-het-hamertje

Had ik het niet gedacht, maar wel gehoopt natuurlijk, dat jij daar op zou reageren. Ik zeg nog "wie ben ik", maar nee hoor Els gaat gelijk op de feministische barricaden.
Het is wat ik in mijn imkerscarriere heb meegmaakt en niet anders. Als jij andere ervaringen hebt dan zij het zo. Ik blijf er bij dat ze uit een bepaald 'timmerhout' gesneden moeten zijn en toevallig zijn jij en Jacqueline dat wel. Dus wie heeft gelijk? Jij mag het zeggen.
Dat neemt niet weg dat ik zal blijven proberen meer vrouwen bij het imkeren en vooral bij het besturen van imkersverenigingen en bonden te blijven betrekken. met of zonder dadantkasten. Bij ons zijn de bakken doorgaans veel zwaarder met honing gevuld en zijn Limburgse vrouwen wat kleiner van stuk dan de Hollandse stoere meiden. Misschien is dat het manco, ha ha!

Elsje, je leert het ook nooit af
Je weet toch dat je mij nooit serieus moet nemen:-)

Groetjes
Beebob


Groetjes van Beebob

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 18 mar 2002, 21:22

Bobby,

probeer ik heel serieus enkele mogelijke oorzaken voor het afhaken van vrouwen te berde te brengen en wat doe jij? Steek er de draak mee. Volgens mij wordt het de hoogste tijd om hier persoonlijk met je over te babbelen. Paasmaandag 10.30 uur in Houthalen?

Els (die hetzelfde manco heeft als vrouwen uit Limburg, dat excuus kan alvast van tafel :-))

ris
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 mar 2002, 13:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door ris » di 19 mar 2002, 09:14

Fijne binnenkomer is dit!
Ben ik net begonnen en dan krijg je zo'n vooroordeel naar je hoofd geslingerd.
Ik ben niet van plan snel op te geven; ook niet bij problemen. Dat tillen van zware bakken kan een probleem worden, maar dan schakel ik toch gewoon wat spierballen in?
Wat me wel opvalt bij lezingen en andere bijeenkomsten (laat ik er maar meteen een vooroordeel tegenaan gooien) is dat het mannelijke imkervolk verschrikkelijk eigenwijs is. Daar moet je als vrouw maar tegen kunnen.;-)
groetjes!

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: meiden en imkeren

Bericht door Hugo » di 19 mar 2002, 11:21

...
Wat me wel opvalt bij lezingen en andere bijeenkomsten is dat het mannelijke imkervolk verschrikkelijk eigenwijs is.
Beste ris,

Dat geldt toch wel voor ALLE mansvolk zeker!

mvg,

Hugo (de halve bij & halve man /zie http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=542)

ps. dit betekent ook dat ik maar half zo eigenwijs ben als rest der mannelijke kunne.

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten