Een verhaaltje .......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een verhaaltje .......

Bericht door Els Kleijnendorst » do 01 nov 2001, 00:19

Onderstaand verhaaltje heeft weliswaar niets met bijen te maken maar heeft wel consequenties voor deze imker.

Zoals jullie via de media weten staat het Westland de afgelopen jaren regelmatig onder water. Op de weilanden vlak achter mijn bijenstand kan je de ene dag koeien en paarden zien, en na enkele forse regenbuien veranderd dit in een enorm meer waarop eenden en zwanen genieten, ongehinderd door verdronken hekken. De boeren hier in de omgeving halen dan ook bij iedere forse plensbui hun vee maar uit de weide. Dat is natuurlijk voor de betrokkenen helemaal niet leuk. Het geklaag bij en druk op het Hoogheemraadschap Delfland is nu tot zulke proporties aangegroeid dat ook bij de mensen van Delfland '˜het water tot aan de lippen staat'. Zij gaan er nu iets aan doen en ook nog op korte termijn! Zeer korte termijn mag ik wel zeggen.

Nu ligt mijn bijenstand op een volkstuincomplex in de uiterste hoek van Rijswijk, waarop ik ook een volkstuin heb. Heerlijk rustig, ver weg van het stadse verkeerslawaai en luchtvervuiling en qua dracht ideaal door het rijke aanbod van wilgen e.d. aan de ene kant en de tuinen en plantsoenen aan de andere zijde. Ware het niet dat juist dit stukje Rijswijk het laagste gedeelte van deze gemeente is, alle water stroomt hiernaar toe.
Het e.e.a. wordt nog verergerd doordat 50 meter verder een belangrijke boezemvaart is, ongeveer 4 meter boven het resterende landschap. Het regenwater wordt in deze vaart gepompt om afgevoerd te worden (als dat mogelijk is tenminste). Maar doordat die vaart boven het omliggende land uitsteekt zie je overal kwelwater door de dijk heenkomen, en als het niet door de dijk heen komt, loopt het er soms ook overheen. Het zal wel een communicatie foutje zijn, het doorpompen door de gemalen als de boezem het water niet meer aankan. Maar heel bizar is het als bij excessieve regenval ook de brandweer op deze plaats pompen inzet om het water weer in de vaart te krijgen. Omdat anders '“ letterlijk '“ de bewoners in het in aanbouw zijnde Vinex-wijk aan de andere kant van de vaart letterlijk zouden verzuipen.

Maar Delfland heeft er iets op gevonden! Kreeg afgelopen vrijdag een brief dat ik een strook van 3 meter op mijn volkstuin vrij moet maken voor dijkaanleg. (mijn volkstuin grenst aan een sloot). En stond in deze brief dat er de volgende dag een vergadering hierover op het complex zou zijn. Daar te horen gekregen dat de sloot als extra boezem gebruikt gaat worden om als buffer te kunnen gaan dienen. Aanvang werkzaamheden dijkaanleg: 1 november. Over voortvarendheid gesproken, en dat terwijl hiervoor nog geen vergunning is verstrekt, het werk nog niet is aanbesteed (dus de aannemer nog niet bekend is) en men zelfs nog niet weet hoe en op welke wijze men het e.e.a. gaat aanpakken.

Bovendien wil je natuurlijk wel weten hoe hoog zo'n dijk wordt op je kleine volkstuintje (100 m2), het gaat tenslotte om ongeveer om een kwart van je gehuurde stukje grond. Ja, dat was al bekend: de dijk wordt '¦'¦.. op het laagste punt van het complex 40 cm hoog, aflopend naar 10 cm (lees: tien centimeter).

Jacqueline, zeg tegen je familie dat ze de zandzakken kunnen opbergen, Delfland is met fantastische oplossingen bezig! Of zou het zo zijn dat zij op mijn medestadgenoot '“ en waterschapexpert '“ indruk wilden maken toen hij vandaag in eigen stad op bezoek was?

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten