Imkers in de problemen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Imkers in de problemen

Bericht door Huib Koel » do 08 nov 2001, 19:18

Bijen IJweg moeten verkassen
De bijen van Imkervereniging Haarlemmermeer moeten voor 1 februari volgend jaar hun korven aan de IJweg in Hoofddorp hebben verlaten. Gebeurt dat niet, dan volgt een dwangsom. Dat heeft de Haarlemse bestuursrechter R. van der Spoel gisteren bepaald.


De bijenvereniging en omwonenden liggen al jarenlang in de clinch omdat tuinmeubilair, wasgoed en ruiten steeds onder de bijenpoep zitten. Het bijenpark is ooit op voorstel van de gemeente aan de toen nog landelijke IJweg neergezet. Het bijenpark was destijds in strijd met het bestemmingsplan maar de imkervereniging kreeg de toezegging dat dat later zou worden rechtgezet.
Inmiddels is het bijenpark echter omringd door de oprukkende nieuwbouw van de wijk Toolenburg.

Pogingen om het illegale bijenpark te legaliseren, stuitten dan ook op veel bezwaren. Zomer van dit jaar besloot Haarlemmermeer de legaliseringsprocedure stop te zetten. De imkervereniging protesteerde tegen dat besluit bij de gemeentelijke commissie bezwaar en beroep. Die heeft inmiddels het advies klaar dat burgemeester en wethouders beter moeten motiveren waarom de procedure is stopgezet. Volgens de commissie is onduidelijk in hoeverre de bijenpoep afkomstig is van de imkervereniging. In de nabije omgeving zijn namelijk nog zeker zes particuliere imkers actief. Dinsdag buigen B en W zich over de zaak. Rechter Van der Spoel is het gehakketak echter zat, zo bleek gisteren. Hij meldde 'nu eens een keer de knoop te hebben doorgehakt'. Voor 1 februari 2002 moeten de bijen zijn verdwenen. Volgens Van der Spoel is de verhuizing noodzakelijk omdat voorlopig geen uitizcht is op legalisering van het bijenpark. De datum van 1 februari is gekozen omdat de bijen dan nog in een winterrust verkeren en de korven eenvoudig kunnen worden verplaatst. De uitgebreide motivering volgt pas over twee weken.

De gemeente Haarlemmermeer en de imkervereniging tonen zich bezorgd over de uitspraak. Volgens voorzitter J. van Aert is een verhuizing in zo'n korte tijd onmogelijk, ook omdat nog geen andere plek voorhanden is. ,,Daar komt bij dat ons clubgebouw wèl legaal is. We zouden dus alleen de bijen moeten verhuizen.'' De gemeente Haarlemmermeer is nog altijd in gesprek met een grondeigenaar over een alternatieve plek elders langs de IJweg. Die gesprekken hebben de afgelopen jaren echter nog geen resultaat opgeleverd.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Romée van der Zee » vr 09 nov 2001, 10:26

Beste Huib, e.a.
Het is dus weer ergens zover. Over dit concrete geval kan ik niets zinnigs zeggen. Wel wil ik er in het algemeen op reageren. Bij conflicten over bijenpoep wordt als centraal argument de overlast ingebracht. Vermoedelijk dekt dit regelmatig dieper liggende oorzaken af als steekangst. Veel imkers hebben de ervaring dat ze gevraagd worden om allerlei insecten op te ruimen, terwijl die geen enkele overlast veroorzaken. Mij is bv wel eens gevraagd om een populatie zandbijen uit een tuin te verwijderen, hetgeen ik uiteraard niet gedaan heb. Opvallend was dat het aardige mensen betrof, die totaal ongevoelig bleven voor mijn uitleg. Het moest gewoon weg. Vaak helpt een goede uitleg wel. Actie kan ook ontstaan door smetvrees. Naast de toerit naar ons huis, is een strook van 2 meter breed, die eigendom is van de bewoners van 6 nieuwbouwwoningen achter ons. Op een goede dag werden alle bomen met onderbegroeing, waaronder nogal wat stinseplanten, gerooid, en vervangen door een laurierheg. Dat was netter. Een ander geval wat ik meemaakte was een actie van bewoners elders, die wilden dat een aantal lindebomen werden opgeruimd, omdat hun geparkeerde auto's plakkerig werden onder de in juli druppende honingdauw.
Als je het de mensen zelf vraagt zijn ze grote natuurliefhebbers, maar niet in hun achtertuin. Natuurlijk moeten wij daar als imkers stelling tegen nemen. Toch leggen we het regelmatig af tegen de handtekeningen acties van boos geworden mensen. Hier wreekt het zich dat onze imkerverenigingen nauwelijks relaties met natuurbeschermingsorganisaties ontwikkeld hebben. Het wordt hoog tijd dat wij op dit punt steun zoeken. Zowel landelijk als plaatselijk.

Afgezien van de achterliggende problematiek, is een heldere opstelling in een poepconflict noodzakelijk. Je zou moeten kunnen vaststellen welke mate van overlast acceptabel is, en welke niet. Het zou een stap voorwaarts zijn indien dit gekwantificeerd zou kunnen worden. Ik stel me daarbij het volgende voor. Plaats in een klachten gebied op enkele plaatsen gedurende een jaar een licht testvlak van bv 25 x 25 cm. Tel daarop de hoeveelheid bijenpoep gedurende een bepaalde tijdseenheid. Doe dat ook in controle gebieden. Ontwikkel zo een standaardnorm, en stel vast wanneer er sprake is van hinderlijke overlast. Bij een conflict kunnen dan harde, ipv emotionele argumenten gebruikt worden. Het zou mij een goede zaak lijken als de landelijke verenigingen opdracht zouden geven om iets dergelijks uit te werken.
Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 09 nov 2001, 20:31

Zo weten we allemaal hoe het met het ons alom bekende voorbeeld van het carnicateeltstion op Schier verging. De dreiging was groot. Op het einde zorgde o.a. een stille geldschieter voor een verrassende wending en goede afloop. Goed in de zin van dat het station niet op gehouden is van bestaan.

Surf voor een deel van het verhaal nog eens naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=149

Minder welbekend is het verhaal van een vaag figuur uit Lemmer. In een onbetrouwbaar gevoerd gesprek ging het over bijenoverlast en bijenpoep. Buurtbewoners van het bevruchtingsstation in Lemmer klaagden over bijenpoep.
Een rechtszaak volgde. Een onderzoek naar bijenpoep volgde. Een uitspraak volgde.
De uitspraak viel positief uit voor H.Töben uit Lemmer. Het onderzoek toonde volgens de rechter aan dat er maar een miniem aandeel bestond van honingbijenpoep in het hele 'bijenpoepoverlast' verhaal/totaal. Het overgrote deel van de poep die op hier en daar geplaatste witte borden terechtkwamen, waren van andere insecten afkomstig.
De koninginneteler kon blijven zitten. Enkele jaren later zorgde de aanleg van een snelweg en geluidswand voor het nodige dreigingsgevaar. Maar ook deze strijd trotseerde de Lemster en wederom hoefde niks te worden verkast. Al het geleden ongemak werd vergoed in de vorm van een geluidswand vol dracht!


Persoonlijke noot:
Het door mij genoemde onderzoek heb ik vernomen van de beheerder van het koninginneteeltstation annex bevruchtingsstation te Lemmer. De exacte feiten zijn mij niet bekend. Misschien weet iemand anders hier het fijne van. Dit laatstgenoemde voorbeeld is toch wat je bedoeld Romée?
Een ding weet ik wel en kan ik sterk aanraden: "Neem een goede advocaat in de arm. Het liefst een Moskowitz."

J.P.D.

:(

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Oude Essink » vr 09 nov 2001, 22:20

Mijn verhaal zal je niet verder helpen maar is voor anderen
in gelijke omstandigheden als particulier misschien een tip:
Terwijl ik in Maurik woonde, heeft zich als mijn buurman een
garage ontwikkeld; ik kreeg last van allerlei gedoe; het betreft
een garage in tweedehands auto's die worden klaargemaakt voor de
Utrechtse automarkt. Toen de overlast te groot werd, ben ik de gemeente gaan bewerken en toen de garagehouder dat doorkreeg, kreeg hij last van mijn bijen.
Veel gezanik en gezeur met rekeningen van opnieuw gewassen auto's à fl.85,-
en ander gelazer. Ik betaalde de rekeningen niet en uiteindelijk kwam er
van een groot advokatenkantoor een officiële sommatie om binnen veertien dagen mijn bijen te ruimen en per omgaande de rekeningen te betalen, opgelopen tot
een paar duizend gulden. Ik heb een rechtsbijstand-verzekering en desgevraagd
schakelden zij mijn W.A. verzekering in (Delta-lloyd). Die hebben het -zij zagen
de bui ook hangen- rigoreus aangepakt; zij hebben voor mij het advokatenkantoor benaderd; de strekking van het verhaal moet geweest zijn, dat mij geen blaam treft en er van aansprakelijkheid al helemaal geen sprake kan zijn; indien de tegenpartij zulks anders zag, moesten ze de iuridische basis daarvoor maar eens aantonen. Het is nu een aantal jaren geleden maar ik heb nooit meer iets vernomen. hart. groet en sterkte
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 09 nov 2001, 22:34

Het is nu een aantal jaren geleden maar ik heb nooit meer iets vernomen.
Ook niet meer van de overlast?

J.P.



Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 09/11/2001 22:36:06

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Oude Essink » zo 11 nov 2001, 14:34

Hallo Jelte Pieter
Nee, ook niet meer van de overlast! Die garage is door een aantal
vergissingen in puur landbouwgebied terecht gekomen, heeft daar omgeving en milieu verpest en verziekt, maar terugdraaien en verplaatsen naar een
industrieterrein gaat gemeente en provincie (te) veel geld
kosten; ik ben ook niet in voor procedures met hoge kosten en spanningen (al win je de zaak) . Ik heb met struiken en bomen de zaak aan het zicht onttrokken; geurtjes en geluiden tot een minimum beperkt; hij heeft zijn aanval op mijn bijen verloren en zo is er een status Quo waarin ieder van beide zich gedeist houdt. Eens hoop ik toch van hem verlost te worden (en hij wellicht van mij) en zo gaat dat op het platteland waar drang naar vrijheid en daarmee naar intollerantie toeneemt.
hennie oes

Afbeelding

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Hugo » zo 11 nov 2001, 20:33

Hennie Oes toch..
Drie keer hetzelfde!
Dat lijkt wel indolleratie!

Ik zou eerder zeggen - om in de sfeer v/h onderwerp te
blijven - "dat lijkt wel incontinentie".

Maar ter zake.
Mijn maatje J.J. is vorig jaar ook verdreven door de milieu-
polutie, sorry milieupolitie en daarenboven in de ban van
de Karmelieten geslagen onder het voorwendsel van bijenpoe-
poverlast (mooi gesplitst hé) bij de buren. Hij had zijn
bijen in de tuin v/h Karmelietenklooster in onze gemeente staan.
Als je weet dat zijn oom 50 jaar geleden reeds bijen hield op
die plek, dan kan je toch niet om de vaststelling heen dat
bijenhouden steeds moeilijker wordt !

mvg,

Hugo (halve bij en vuil ventje)

ps1. Ik heb de kleur van de tekst aangepast aan het onderwerp
ps2. Al een geluk - zowel voor de boeren als voor hun buren -
dat koeien niet kunnen vliegen

ps3. beige schijnt niet te lukken, dan maar bruin

Nobodies prefetc


Edited by - Hugo on 11/11/2001 20:44:04

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Imkers in de problemen

Bericht door Oude Essink » ma 12 nov 2001, 16:21

Hennie Oes toch..
Drie keer hetzelfde!
Dat lijkt wel indolleratie!
Sorry jongens, als ik aan mijn buurman denk, krijg ik de hik.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten