De laatste "Stammtisch" van het jaar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

De laatste "Stammtisch" van het jaar

Bericht door Peter Bal » do 13 dec 2001, 21:58

Afgelopen dinsdag hebben we in onze vereniging de laatste "stammtisch" (imkeravond) van het jaar gehad.
Een ras IVN'er vertelde heel interessant over paddestoelen. Wij imkers, als natuurliefhebbers, vonden dat zeer de moeite waard.
Daarna de uitslag van de honingkeuring. Er waren 7 mensen met 100 punten; de eerste prijs ging naar de honing met het laagste vochtgehalte, ik meen 16.5%.

Daarna een tombola, natuurlijk om de kas te spekken.
Ik had voor mijzelf al een prijs op het oog: een KI koningin (van Albert Nuy).
Tot mijn verbazing, ik heb anders zelden geluk met dit soort dingen, viel deze dame ook nog op een van mijn nummers.
In Mei kan ik haar afhalen.
Voor mij, als beginner (heb nu twee jaar bijen) natuurlijk een hele uitdaging. Ik wil graag wat experimenteren met koninginneteelt, dus is dit een buitenkans!!

Groeten,
Peter Bal


Peter

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De laatste "Stammtisch" van het jaar

Bericht door Frans vanTongeren » vr 14 dec 2001, 10:58

Beste Peter,
hoe zit het met je alcoholpromillage na je laatste stammtisch?
Je schreef o.a.:
-
Daarna de uitslag van de honingkeuring. Er waren 7 mensen met 100 punten; de eerste prijs ging naar de honing met het laagste vochtgehalte, ik meen 16.5%.-
-
Dit percentage is toch geen graadmeter voor kwaliteit!
In Canada gaan ze zelfs zover dat ze onverzegelde honing slingeren en dat in een 'hotroom' van 35 graden plaatsen. Iedere 24 uur neemt het vochtgehalte af met 1%
Ooit kocht ik honing in Canada en het leek taai als lijm. Het smaakte nergens na.
Door dat indikken gaat de smaak van honing achteruit.
Heeft jullie winnaar een Canadese achtergrond?

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De laatste "Stammtisch" van het jaar

Bericht door Peter Bal » vr 14 dec 2001, 22:54

Er waren 7 mensen met 100 punten; de eerste prijs ging naar de honing met het laagste vochtgehalte, ik meen 16.5%.-
-
Dit percentage is toch geen graadmeter voor kwaliteit!
Frans, verder viel er werlijk niets meer te onderscheiden aan de honing. Hte was allemaal puur Limburse perfectie. Dan blijft er toch niets meer over om je eerste plaats op te baseren? De honing zat allemaal in hetzelfde glas met hetzelfde etiket.

N.b. met het alkohol promilage viel het wel mee. Een pilsje kan ik wel hebben!

Peter

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: De laatste "Stammtisch" van het jaar

Bericht door Ria van den Berg » ma 17 dec 2001, 20:59

Als je canadese honing niet lekker vindt, heb je nog nooit onze klaverhoning geproefd, Frans. Die kristalliseert tot een goed smeerbare honing. Veel (Nederlandse) imkers imiteren dit met het maken van cremehoning. Onze Nederlandse familieleden en vrienden zijn na een keer proeven gewonnen.Ik heb ook weleens Nederlandse honing geproefd die ik niet goed van smaak of struktuur vond, dus niet meer generaliseren !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De laatste "Stammtisch" van het jaar

Bericht door Frans vanTongeren » ma 17 dec 2001, 21:45

beste Ria,
jij.., bent (nog altijd?) een Nederlandse meid!
Die taaie honing kwam uit de Nicola Valley-Merritt B.C.
De soort werd omschreven als no.1 White/Blanc
-
Winnen jullie onverzegelde honing?
-
Je hebt gelijk.., natuurlijk kan ik niet alles over één kam scheren.
(Je zal toch geen Joppe-lievertjes honing hebben geproefd!)

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: De laatste "Stammtisch" van het jaar

Bericht door Ria van den Berg » di 18 dec 2001, 23:50

Wij slingeren ook onverzegelde honing, omdat het hier heel snel kan gaan. De bijen kunnen in drie dagen een honingkamer vullen. We proberen in twee tot drie weken alle standen afgehaald te hebben.Als we geluk hebben, hebben we drie rondes, als er voldoende neerslag is in juli. We beginnen soms wat vroeg, maar we houden ze vaak toch al niet bij. Dan is het vochtgehalte toch rond de 18%, in Nederland lukt dat vaak niet eens. Hier wordt honing gekwalificeerd naar kleur en klaver is ook Canada #1, maar dan extra white. Kijk maar eens op de site van Jan Tempelman, die heeft de kleuren daar op een lijstje als ik me niet vergis. Ik heb net weer potjes klaargemaakt als kerstcadeautjes voor de schooljuffen, dat doe ik nog in glas met een lapje stof erop. Voor de verkoop gaat alles in plastic.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten