Bijengeluiden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijengeluiden

Bericht door H.S. Kok » do 07 feb 2002, 22:37

Afgelopen maandag ben ik telefonisch benaderd door een programmamaakster van de Nederlandse Radio Wereldomroep die een serie programma's wil maken over specifieke geluiden van verschillende beroepen. Een van de beroepen waar zij aandacht aan wil besteden is de imker. Ze is op zoek naar geluidmateriaal van bijen, de behandeling van bijenvolken, en activiteiten rondom het houden van bijen. Zijn er forumlezers die zelf een geluidsbibliotheek bezitten of mensen kennen die er een bezitten en die in bruikleen willen geven voor het maken van een radio-programma.
Via internet heb ik zelf geluiden van tuten en kwaken en het afkomen van een zwerm, afgehaald, maar dit materiaal is waarschijnlijk niet goed genoeg omdat het al teveel gecomprimeerd is.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijengeluiden

Bericht door Romée van der Zee » do 07 feb 2002, 23:45

Op de Universiteit van Groningen heb ik lang geleden een onderzoek naar tuten en kwaken "bijgewoond". Zij hadden prachtige geluiden omdat zij contactmicrofoontjes op de moerdoppen hadden. Misschien dat daar nog wat van bewaard is gebleven.
We zouden in deze reeks misschien wat ideeën voor geluiden kunnen verzamelen. Ik zou een dergelijk archiefje op Bijenhouden.nl n.l. ook wel aardig vinden.
Om maar een geluid te noemen:
1. het geluid van een slinger.
2. het geluid van een bij, die in mijn haar verward is.
wie volgt?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijengeluiden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 08 feb 2002, 19:36

Hoi Romée,

Helaas kan ik niet een antwoord op de gestelde vragen geven, maar ben ik wel nieuwsgierig naar het 'bijgewoonde' onderzoek. Hoelang is dat wel niet geleden?(Maar ja Romée je gaat natuurlijk ook al even mee in de bijenhouderij).
Al vele jaren doet de RUG niks meer op bijengebied en heeft zich meer toegespits op de bestuivingsleer door in natuurlevende sociale insecten.
Ik ben benieuwd?

J.P.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijengeluiden

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 feb 2002, 23:14

Hoi J.P.
Volgens mijn dagboek 23 jaar geleden.

Nog een geluid voor het archief:
Het zacht blazen over een raat om een groepje bijen uit elkaar te drijven omdat je de koningin zoekt. Bij mij is dit een uitademing van ongeveer 3 seconden. Ik heb wel eens verbaasd gestaan naast een imker die telkens drie korte blaasjes van een seconde gaf.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijengeluiden

Bericht door Hans van der Post. » za 09 feb 2002, 21:22

Heb wel een paar heel oude opname van het tuten en kwaken en het voorafgaande tijd.
Jaren geleden heb ik wat proefjes gedaan omtrent het zwermende bijenvolk..48 uur voor dat de eerste dop.wordt gesloten is een volk nog "rustig"maar zodra de eerste dop gesloten is wordt het zoemen een octaaf hoger en de oude moer laat soms ook van zich horen. Een paar uur voordat de voorzwerm vertrekt, is het totaal geluid van een volk harder! Dit spel herhaalt zich voordat de eerste jonge moer rijp wordt. Het tuten en kwaken is een wonderbaarlijk fenomeen. Er komt geen nazwerm als de jonge moer geen kwaker hoort met ander woorden ze gaat er pas vandoor als er een kwaker(s) is (zijn).
Uiteindelijk is dit een bescherming dat het "oude"volk niet moerloos wordt
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten