Korfteelt, Jelte Pieter Dijkstra peilt.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Korfteelt, Jelte Pieter Dijkstra peilt.

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 mar 2002, 17:59

Jelte Pieter Dijkstra is benieuwd of de korfteelt nog beoefend wordt. Hij verzoekt daarom een antwoord op de volgende opmerking:
Ik beoefen de korfteelt.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Korfteelt, Jelte Pieter Dijkstra peilt.

Bericht door Ria van den Berg » ma 18 mar 2002, 22:09

Volgens mij is het zelfs verboden in Noord Amerika om bijen op "niet uitneembare raten" te houden, i.v.m. het controleren op A.V.B.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfteelt, Jelte Pieter Dijkstra peilt.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 mar 2002, 14:33

Nogmaals wil ik u de twee peilingen aangaande de korfteelt en het het vlechten van korven onder uw aandacht brengen. Heeft u al gestemd???? Als u dat alsnog wilt doen dan graag.

***

Gisteren hoorde ik van Piet Jager door de telefoon dat een imkercollega zijn redcedar spaarkasten verruilde voor zelfgemaakte vierkante korven. Geinig dat zulke romantische gebeurtenissen (teruggaan naar het oude) steeds bij bepaalde imkers de kop op steken, ondanks alle vooroordelen die eraan gekoppeld zijn.

J.P.

P.S. Zeg Ria een monstertje van verse honing is toch gauw genomen ook uit een korf die van beneden goed toegangelijk is.


Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 24/03/2002 14:41:01

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Korfteelt, Jelte Pieter Dijkstra peilt.

Bericht door Ria van den Berg » zo 24 mar 2002, 18:39

Toen er nog regelmatig geinspecteerd werd op vuilbroed (heb ik van horen zeggen, was voor onze tijd), kwamen de inspecteurs de volken inspecteren.In een korf is dat ondoenlijk. Ik denk dat Amerikaans vuilbroed in Noord Amerika meer verspreid is dan in Nederland. Je kunt je voorstellen dat het moeilijker is om 2-3 of zelfs 10 000 volken in de gaten te houden dan 10. In de V.S. zijn veel hele grote, reizende bijenhouders die van Florida via Californie, Washington naar de meest noordelijke (nee niet Alaska) staten gaan. Hier is het gebruik van oxytetracycline toegestaan. Nu is er vuilbroed dat daar niet meer op reageert en is op voorschrift van een dierenarts tylosine in de herfst toegestaan in Alberta, als is aangetoond dat je dat resistente AVB hebt. In Nederland moet, als ik het goed heb, al worden vernietigd als er sporen worden aangetoond. Ik denk dat hier dan de bijenhouderij gehalveerd (of erger) zou worden. Vorige zomer is er een onderzoek gestart naar het verband tussen sporen in de honing en klinisch aanwezig vuilbroed. Dat wordt dit jaar voortgezet. Ook is er vorig jaar weer geinspecteerd. Hoe het deze zomer gaat, is onbekend. Met de gedaalde olie en gas prijzen heeft de regering van Alberta flink gesneden in het budget en onze provinciale bijeninspecteur is in februari met pensioen gegaan.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfteelt, Jelte Pieter Dijkstra peilt.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 30 mar 2002, 21:22

Voor een optimaal en representatief resultaat zou het wenselijk zijn dat u alsnog u stem uitbrengt; kunt uw even oefenen voor 4 mei.

J.P.: Uw stem wordt gezien!



Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 30/03/2002 21:38:53

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten