'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
verver
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 nov 2001, 16:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Bericht door verver » zo 14 apr 2002, 11:55

Beste imkercollega's,

Ik zit met het volgende probleem: ik wil in een dierenweide een bijenstal bouwen (bestuur is enthousiast) maar ... toen de bewoners van de huizen in de straat die aan de dierenweide grenst hiervan hoorden waren de reacties gemengd:
van óh wat leuk tot nee, dat willen 'wij' niet want die beesten steken.

Er woont ook een imker(?) in het rijtje en met name die is fel tegen: hij heeft ooit bijen in z'n tuin gehad en die bijen hebben een meisje die in de tuin speelde in haar mond gestoken....

Kan iemand mij tips geven hoe dit aan te pakken?

p.s. de zijkant van de stal (voor 6 kasten) komt zo'n 4 meter van het hek (rij kasten haaks op het hek), dan een strook groen van zo'n 3 meter en vervolgens een doodlopende weg (t.b.v. garages) aan de achterkant van de huizen waar kinderen spelen. Het hek loopt parallel aan deze weg.

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Bericht door Imkerij Westland » ma 15 apr 2002, 08:14

Hallo Henk,

Je schreef al eerder dat je deze plannen had en nu het puntje bij paaltje komt wordt je tegengewerkt, heel vervelend.
Is het een idee de "tegenstanders" eens uit te nodigen bij je andere bijen en te laten zien hoe zachtaardig deze zijn (vooroordelen wegnemen).
Hoe het mogelijk is dat een andere (ex-?) imker de felste tegenstander is kan ik met de pet niet bij.
Vaak is de tegenstand gebaseerd op het onbekend maakt onbemindt.

Groeten uit je jeugd omgeving Westland (glazen stad)

Martien Verhoeven
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Bericht door Martien Verhoeven » ma 15 apr 2002, 13:17

Beste imkercollega's,

Ik zit met het volgende probleem: ik wil in een dierenweide een bijenstal bouwen (bestuur is enthousiast) maar ... toen de bewoners van de huizen in de straat die aan de dierenweide grenst hiervan hoorden waren de reacties gemengd:
van óh wat leuk tot nee, dat willen 'wij' niet want die beesten steken.

Er woont ook een imker(?) in het rijtje en met name die is fel tegen: hij heeft ooit bijen in z'n tuin gehad en die bijen hebben een meisje die in de tuin speelde in haar mond gestoken....

Kan iemand mij tips geven hoe dit aan te pakken?

p.s. de zijkant van de stal (voor 6 kasten) komt zo'n 4 meter van het hek (rij kasten haaks op het hek), dan een strook groen van zo'n 3 meter en vervolgens een doodlopende weg (t.b.v. garages) aan de achterkant van de huizen waar kinderen spelen. Het hek loopt parallel aan deze weg.




Verstuurd door verver op 14/04/2002 om 11:55:42

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: 'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Bericht door Romée van der Zee » ma 15 apr 2002, 17:40

Martien,
Als je met een citaat wilt reageren, moet je je eigen tekst beginnen te typen voorbij deze code [/quote]
Als je het voor die code al doet komt je tekst in het citaat zelf terecht. Dan lijkt het alsof de "geciteerde" het geschreven heeft.
In dit geval heb je geloof ik helemaal niets getypt.
Mail me even als je er niet uitkomt.
Romée

ps Er zijn dagelijks mensen die hier fouten mee maken.

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: 'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Bericht door croy » ma 15 apr 2002, 21:20

Ga een bij de gemeente te rade, in de algemene gemeente verordingen zijn de afstanden tot een woning mischien opgenomen. anders zijn de landelijke richtlijnen van toepassing
Beste imkercollega's,

Ik zit met het volgende probleem: ik wil in een dierenweide een bijenstal bouwen (bestuur is enthousiast) maar ... toen de bewoners van de huizen in de straat die aan de dierenweide grenst hiervan hoorden waren de reacties gemengd:
van óh wat leuk tot nee, dat willen 'wij' niet want die beesten steken.

Er woont ook een imker(?) in het rijtje en met name die is fel tegen: hij heeft ooit bijen in z'n tuin gehad en die bijen hebben een meisje die in de tuin speelde in haar mond gestoken....

Kan iemand mij tips geven hoe dit aan te pakken?

p.s. de zijkant van de stal (voor 6 kasten) komt zo'n 4 meter van het hek (rij kasten haaks op het hek), dan een strook groen van zo'n 3 meter en vervolgens een doodlopende weg (t.b.v. garages) aan de achterkant van de huizen waar kinderen spelen. Het hek loopt parallel aan deze weg.




Verstuurd door verver op 14/04/2002 om 11:55:42


verstuurd door croy op 15/04/2002 om 21:17:38

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 'juridische' en emotionele aspecten bouw stal

Bericht door frits dalm » za 20 apr 2002, 23:50

Beste Henk,
Om je vraag over de bijenstal te beantwoorden
het volgende. Normaal mag binnen 30 meter van
een woonhuis of gebouw waar normaal mensen aanwezig
zijn geen bijenkasten staan, dit mag weer wel als er
binnen 6 meter van de kasten een haag of hek is van
minimaal 2 meter hoog.Ik zal dan adviseren de
Laurierkers te planten, buiten de bloei geeft die
ook nectar aan de onderzijde vlak bij de steel.
metvrgr Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten