Het (nieuwe) koninginneteeltstation van Schier.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Het (nieuwe) koninginneteeltstation van Schier.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jun 2002, 18:01

Al twee weken lang oefen ik als een echte onderzoeker op Schier naar allemaal rariteiten. Ik zal u er verder niet mee vermoeien.
En dat ik op Schier zat wist u natuurlijk al lang, omdat ik eerder al meldde over de Limonium:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1068

***

Ook onderzoekers zullen flink moeten eten willen ze goed presteren, en daarom begaf ik mij vanmiddag opnieuw naar de Spar om inkopen te doen.

Maar......ik moest mijn ogen dichtknijpen toen ik bij het rek van 'eilandproducten' strandde. Ik geloofde mijn ogen niet. Snel heb ik mij de rug er toe gekeerd. Maar voor drie kwart (!!!!!!!!) gevulde potjes (oogst 2001) werden aangeboden voor 4.97 euro!(!!!!!!!!!!) Ik vind het schandalig!!! Zelf had ik niet op deze manier en ook niet voor deze prijs honing durven te verkopen. (Ik heb daarom voor mijn ouders maar een potje duindoornmosterd meegnomen)
Gelukkig voor de carnicateeltvereniging dat de RUG haar veldstation op Schier heeft. Biologen eten veel honing. Meestal, naar ik schat zo'n vijf potjes per week. Maar......uitsluitend echte honing van Schier op je brood smeren zou natuurlijk veel te duur worden.
U zult begrijpen dat ik een nare bijsmaak kreeg toen ik op de terugreis langs het (nieuwe) koninginneteeltstation fietste. Er is maar een conclusie mogelijk: het teeltstation wordt nu gerund door een stelletje gieraards!!!

***

Ik heb het nieuwe teeltstation gevonden. Vorige week woensdag zag ik op een veel minder mooie plek als de vorige (ai het preciese aantal ben ik vergeten) zo'n veertig kasten staan. Toen ik over het hek ben geklommen, merkte ik dat de Schiere telers nu ook aan separeren doen.
Verder stonden er onder een grote, maar lage eikenboom vele gevulde kirchainers. Ik hoorde de vleugels van de Schierbijen scheuren tegen de harde wanden van de kirchainers. Verder was het spoor van de imkers nog vers.

***

Voor de Schierbezoekers, die stiekum een kijkje willen nemen, net zoals ik heb gedaan, moeten richting Kobbeduinen. Na de nieuwbouwijk sla je linksaf af, richting kobbeduinen. Aan de rechterkant staat een boerderij. Scheef tegenover de boerderij, aan de linkerkant is het nieuwe koninginneteeltstation. Voor de minder brutale forumers onder ons kun je ook heel goed een overzicht van het teeltstion hebben vanaf de duinweg die langs het teeltstation loopt. Je moet dan voor het teeltstion links afslaan de duin op.

J.P.







Bijgewerkt door - jelte pieter dijkstra op 27/06/2002 18:03:14

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Het (nieuwe) koninginneteeltstation van Schier.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 30 jun 2002, 21:37

Hallo Jelte,

Je zal wel wat tijd in Burgum nodig hebben om weer helemaal 'de ouwe'(of:'de jonge') te kunnen worden!
-
Dit schreef je o.a.:
*Al twee weken lang oefen ik als een echte onderzoeker op Schier naar allemaal rariteiten.*

Beetje raar taalgebruik!
-
*Maar voor drie kwart (!!!!!!!!) gevulde potjes (oogst 2001) werden aangeboden voor 4.97 euro!(!!!!!!!!!!) Ik vind het schandalig*

In de handel moet je natuurlijk wat kunnen verdienen. Tussenhandel maakt de materie wel wat duurder!
-
*. Biologen eten veel honing. Meestal, naar ik schat zo'n vijf potjes per week. Maar......uitsluitend echte honing*

Hoe bedoel je? Per persoon per week!
-
*duindoornmosterd*

Waar wordt dàt nu toch van geknutseld?
Dat zou ik mijn ouders niet aanbieden!
-
*U zult begrijpen dat ik een nare bijsmaak kreeg toen ik op de terugreis langs het (nieuwe) koninginneteeltstation fietste. Er is maar een conclusie mogelijk: het teeltstation wordt nu gerund door een stelletje gieraards!!!*

De kwekers zullen zich in hun onderhoud willen voorzien.
Ze willen niet langer hun handjes ophouden!
-
*Ik heb het nieuwe teeltstation gevonden. Toen ik over het hek ben geklommen, merkte ik enz.*

Oóóóóhhh
-
*Verder was het spoor van de imkers nog vers.*

Nooit Karl May gelezen?
Van hem had je kunnen leren waar de imkers gelegerd waren.
-
*Na de nieuwbouwijk*

Waren die inwoners nu tevreden over de verplaatsing van het teeltstation?
-
Volgens mij, J.P. ..,
ben je hard aan vakantie toe!!
(maar dan niet op Schier; tegen grijze monniken ben je niet langer bestand!
:wink:

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Het (nieuwe) koninginneteeltstation van Schier.

Bericht door Minne Bonnema. » ma 01 jul 2002, 12:43

Hallo Jelte Pieter,
Net even met Jappie gebeld,beheerder van Schier, verleden jaar is de honing verkocht voor F 12,00 per kg dat is dus € 5.45.
De verkoop prijs op de Wadden eilanden is haast overal € 5.00.per potje.
De vakantie gangers betalen wel.Beetje kort door de bocht Jelte om het carnicastation de hoge prijs in de schoenen te schuiven.
groeten Minne.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Het (nieuwe) koninginneteeltstation van Schier.

Bericht door Hugo » ma 01 jul 2002, 22:16

Hallo Jelte Pieter,
....is de honing verkocht voor F 12,00 per kg dat is dus € 5.45.
De verkoop prijs op de Wadden eilanden is haast overal € 5.00.per potje.
Hoi,

Als je van mijn "gemene stadshoning" wil, dan betaal je € 7/kg (€ 5/kg voor min. 10 kg "in bulk"). En dan heb ik nog altijd het gevoel dat ik m'n honing voor niks weggeef (€ 7/kg + verpakking is de officiele richtprijs van de KVIB - al meer dan 10 jaar.).

mvg,

Hugo (de halve bij die dacht dat Hollanders zuiniger waren dan Belgen - zo zie je maar, allemaal vooroordelen)

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten