storend gedrag in de groep

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
JPW
Berichten:2
Lid geworden op:wo 02 okt 2002, 10:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:
storend gedrag in de groep

Bericht door JPW » wo 02 okt 2002, 11:04

Geachte bijenliefhebbers,


Ik ben student Communicatie en samen met een aantal medestudenten werk ik momenteel aan het inelkaar draaien van een workshop over storend gedrag in de groep. Daarvoor ben ik nog op zoek naar wat schriftelijke info (die kan worden opgenomen in een hand-out die we na afloop van de worshop zullen uitdelen). Het betreft het volgende.
Een paar maanden geleden werd in het tv programma 'Het Gevoel Van De Poel' een stukje uitgezonden waarin werd uitgelegd dat in een bijen-volk er altijd een aantal non-comformisten zitten. Op het oog lijkt hun functie onduidelijk, omdat ze niet meedoen met de rest (mbt het gedisciplineerd uitvoeren van een vaststaande taak). Het lijkt erop of ze lui zijn en vooral niets willen doen.
Echter, als in de omgeving van de korf (waar het volk zich bevindt) de voorraad nektar opraakt richt het volk zich tot deze 'non-conformisten'. De reden: omdat deze bijen niet meededen in het strakke schema hadden ze 'de tijd' om wat rond te vliegen en nieuwe terreinen te ontdekken. Op die manier vinden ze nieuwe nektar voorraden en kan het volk overleven.
Door vertaalt naar de mensenwereld: de op het eerste gezicht 'onaangepasten' zijn vaak degenen die nieuwe uitvindingen, of ondernemeningen starten (denk ook aan schrijvers, kunstenaars, filosofen). Of frisse ideeen hebben, waar op den duur de mensheid in z'n geheel weer mee vooruit kan. Simpel gezegd: Einstein was ook geen massamens cq kuddedier.

Ergo: bovenstaande is zoals ik het indertijd begrepen heb. Het kan best zijn dat ik het niet geheel gesnapt heb, of dat de tv-makers, zoals welk vaker, het iets te kort door de bocht verteld hebben.

Mijn vraag aan u: kunt u mij helpen aan wat (schriftelijke) info omtrent dit bijen gedrag. Is het u bekend?

Ik hoop dat u mij kan en wil helpen.

Bij voorbaat dank namens de groep en mijzelf.

Met vriendelijke groet,

J.P.Westerneng
jp.westerneng@planet.nl

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Piet Jager » wo 02 okt 2002, 22:55

Beste Jelte Pieter Westerneng,

Dat is wel een beetje erg kort door de bocht. In de eerste plaats zou ik het in een bijenvolk, als dit al zo zou zijn, niet als 'storend gedrag' willen aanmerken. De werkbij kan zich in het geheel niet concentreren op een (1) bezigheid voor hoelang dan ook. Observaties hebben aangetoond dat zij zelden langer dan een half uur aan een (1) karweitje blijft werken. Haar dag bestaat uit rusten, zomaar wat rondlopen en werken in gelijke porties. Zij verdeelt deze niet in drie taken, die ze achter elkaar afwerkt, nee, zij werkt aan een (1) projekt slechts enige minuten tot een half uur en de drie verschillende bezigheden wisselen elkaar af. De bijen die rondlopen lijken dit zonder doel te doen, maar deze bezigheid houdt verscheidene zeer belangrijke gedeelten van hun gedrag in. Dit moet je vooral niet zien als 'storend gedrag'. Haar gedragspatroon wordt bovendien nog eens mede beinvloed door de feromonen van de koningin.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 okt 2002, 23:14

Piet, hoe kan je nu weten dat deze J.P. zo heet als ik?

J.P.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Piet Jager » wo 02 okt 2002, 23:21

Beste Jelte Pieter,

Schreef jij eerder niet zelf, dat hij dezelfde voornamen droeg als jou?

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 okt 2002, 23:25

Een voornaam genoot, Piet.(Bedoeld als grapje). Niet dezelde voornaam.

J.P.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Piet Jager » wo 02 okt 2002, 23:33

Ja, 't is maar hoe je het leest! Johannes ( de Doper) at in de woestijn ook sprinkhanen en wilde honing!

!Piet

JPW
Berichten:2
Lid geworden op:wo 02 okt 2002, 10:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door JPW » do 03 okt 2002, 11:08

Alleereerst: bedankt voor uw reactie!

Ten tweede, om alle onduideljkheid in een keer weg te nemen: ik heet Jan Pieter. Tja..

Ik was me er al van bewust dat op het oog het bijen gedrag misschien gedefineerd kan worden als storend, maar na bestudering dat dus niet is.

Overigens, bestaan er in een bijenvolk echte devianten (zij die zich werkelijk niet schikken naar het systeem)

JPW

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Piet Jager » vr 04 okt 2002, 13:42

Jelte Pieter, schreef o.a. het volgende:
Echter met de vraag van een slimme oplettende student (voornaamgenoot van mij) wist Marion ook geen raad mee.
Een voornaam genoot, Piet.(Bedoeld als grapje). Niet dezelde voornaam
.

Jelte Pieter,

Een 'voornaamgenoot' is iemand, die dezelde voornaam draagt als jou.

Een 'voornaam genoot' is iemand b.v. een jaargenoot, een echtgenoot, een studiegenoot, een klasgenoot, een lotgenoot, die je heel voornaam vindt.

Tja, verschil moet er zijn!
Taalkundig kun je dat niet afdoen als 'Grapje'!

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 04 okt 2002, 14:28

PieterPut you right men!!

J.P., een 'bijnavoornaamgenoot' van mij, ok?

~~~~

En Piet heb je ook nog een zinnig antwoord te melden op J.P.'s nieuwe vraag:
Overigens, bestaan er in een bijenvolk echte devianten (zij die zich werkelijk niet schikken naar het systeem)
J.P.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: storend gedrag in de groep

Bericht door Piet Jager » vr 04 okt 2002, 16:33

Beste Jan Pieter Westerneng, jij schreef:
Overigens, bestaan er in een bijenvolk echte devianten (zij die zich werkelijk niet schikken naar het systeem)?
Om op jouw tweede vraag terug te komen, denk ik dat jullie bij ‘storend gedrag’ op het verkeerde been zijn gezet door parallellen te zoeken in de dierenwereld en wel bij de sociale insecten. Wanneer we te doen hebben met een sociaal insect, is het noodzakelijk om niet alleen naar het leven van het individu en het gedrag van het individu te kijken, maar ook om de samenleving als geheel te bezien en haar gedrag als een eenheid. Zo beschouwt de imker zijn bijen eerder als volken, met hun gedrag als zodanig, dan als een verzameling van individuen met hun individuele gedrag. De twee overlappen elkaar echter en men moet voor beide openstaan.

Als je het bijenvolk ziet als een individu en niet als een groep individuen, dan kom je bij een organische eenheid, waarin storend gedrag geen plaats heeft. Vergelijk het met ons eigen lichaam, dat een organisch geheel vormt. Zelfs de amandelen en de appendix kun je hierin niet ‘betichten’ van storend gedrag.

Als ik het van uit deze invalshoek bekijk zijn er in het bijenvolk, volgens mij, geen echte devianten te bespeuren.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten