Floriade-Vijfhuizen 2002/ Floriade-Zoetermeer 1992

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Floriade-Vijfhuizen 2002/ Floriade-Zoetermeer 1992

Bericht door Frans vanTongeren » wo 16 okt 2002, 23:43

FLORIADE-VIJFHUIZEN 2002

Nog .. vier dagen zijn er te gaan en dus stapten mijn vrouw en ik te Deventer de trein in; op naar Schiphol!
-Treinen is tragen- en dat bedoel ik geestelijk. Een gezette vrouw sprak met haar zuster over de aankoop van een skibroek voor haar zoon; daar was ze twintig minuten over bezig. Haar zuster moest er zo verschrikkelijk van gapen dat ik scheurtjes in haar mondhoeken meende te ontdekken.
Een rode, verlengde evenementenbus met getint glas bracht ons in twintig minuten naar de Noordingang van de Floriade.
Wij repten ons naar het restaurant, bekeken er de plattegrond tussen slokken flauwe cappuchino door en togen -in stevige stap- naar Bijenpaviljoen BEE-AT-HOME.
De tuin was een rommeltje geworden, maar dat zal de bijen niet storen.
Tussen bijenplanten in, stond een kastje voor solitaire bijen opgesteld. In een verticale rechthoek lag een partij glazen pipetjes opgeslagen, maar geen bij had er eitjes, stuifmeel of aarde in achter gelaten.
Voor het bijenpaviljoen stond een vergrijsde zonnewasmelter. Daar had iemand wellicht op gestaan, want de voorplank van de bak was geknakt.
Bee-at-home was indrukwekkend. Jan van den Berg(architect), Christian Muller(medewerker) en Jan en Piet Hooijman(uitvoerders) mogen er trots op zijn.
De metalen platen van de zijwanden waren geprint/beschilderd tot raten met 'broed in alle stadia', stuifmeel en honing. Zelfs K-doppen waren er te zien!
Reusachtige bijen zaten op het gebouw en bezoekers staarden er na.
'˜BEE-zonder' hoorde ik er eentje zeggen en gelijk had hij.
Binnen was het enerverend. Drie imkers zag ik continue gesprekken voeren met bezoekers. Zij waren herkenbaar door hun gele shirts( met '˜Bee-at- Home') en donkere broeken. Zij kwamen uit Oegstgeest (nee,nee!) , Hoofddorp en Muiderberg.
De achthoekige bijenobservatiekast ('˜Dick Vunderink Vitrine') had een aanzuigende werking. Aan tien(?) honingkamerraampjes hadden bijen enorme lappen raat geknutseld. Veel darrenraat zag ik hangen. De buitenthermometer wees 16,2 graden aan en de binnenth.meter gaf een blanco display te zien.
Ik vroeg aan een imker hoeveel graden het daarbinnen zou kunnen zijn. '˜ Nou meneer, een graad of tien denk ik'.
'˜Maar ..hier buiten is het al zestien graden' merkte ik op, '˜dan moet het daarbinnen toch minstens net zo hoog zijn'.
'˜Nou ja, dat zal dan wel zo zijn', zei hij toen.
Ik vroeg maar niet verder, want dan zou ik als imker ingeschat kunnen worden en ik wilde een onbestempelde observatie verrichten.
Aan de achterzijde van het paviljoen stonden vier kasten opgesteld plus een korf met spiegel. De raten waren door een bezoeker te belichten. Ook daarin was een thermometer aangebracht en die wees 23,2 graden aan.
Natuurlijk stonden er computers opgesteld en het CD-tje van het Bijenhuis liet af en toe luidruchtig van zich horen.
Tegen een uitgeschakelde PC stond een fraaie modemeid opgesteld met bijenkap en jack. Ze stond er in strakke broek, op blote voeten en ik vroeg een van de imkers of dat de gebruikelijke kleding was. '˜Nou meneer', zei hij, '˜we willen de imkerij voor mannen wat meer aantrekkelijk maken'.
Baldi Dekker uit Oostwoud (Veldhuis 14) had een fraaie serie etiketten uit 26 landen opgeprikt. Van Afghanistan tot Zwitserland en veelal niet van deze tijd.
Dekker beheert een museum, naar mijn weten.
Ook stond er een fraaie slinger. De handgreep was ervan verwijderd!
Tevens zag ik een aftapvat staan gevuld met honing. De snijkraan ervan was omwikkeld met plastic. Veiligheid en orde worden zelfs hier al nagestreefd.
Veel informatie was er te lezen binnen fraaie, rechhoekige, gele omlijstingen; o.a. over stuifmeel, propolis en imkeren '˜uit vroeger tijden'.
Ook was er een wandkaart te zien met daarop gemeenten met imkerverenigingen, geduid d.m.v. prikkers. Maar..ik zag wel zes soorten prikkers en een van de drie imkers zei dat dit door bezoekers was veroorzaakt.
Die konden vermelden dat ook in hun dorp een vereniging aanwezig was.
Ik zou d

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Floriade-Vijfhuizen 2002/ Floriade-Zoetermeer 1992

Bericht door leendert » do 17 okt 2002, 00:18

Frans,
Jammer dat je niet zelf een dag naar de temperatuur als vrijwilliger in de Dick Vundering vitrine hebt willen kijken...
Je zou ongetwijfeld onder de indruk zijn gekomen van de vragen die bezoekers kunnen stellen en waar je, met al je ervaring zoals ik, toch moeilijk een antwoord op kunt geven...!
IK vond het leuk om op deze manier en in deze omgeving over bijen te kunnen vertellen. Jammer dat JIJ deze kans aan je voorbij hebt laten gaan. En.... ik praat graag met collega-imkers, zoveel zijn er niet meer. Maar gelukkig hoef ik ook geen, om jouw term te gebruiken, onbestempelde observaties (om wat voor reden dan ook) te doen.

175 vrijwilligers met zijn niet "undercover" gegaan!!


Leendert van den Bosch

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Floriade-Vijfhuizen 2002/ Floriade-Zoetermeer 1992

Bericht door Frans vanTongeren » do 17 okt 2002, 15:19

Hallo Leendert,
Ik snap dat ik wat onbegrijpelijk bij je overkom.
Ooit..vroeg Els Kl. mij het zelfde.
Ik schreef haar op 30-06-'02 het volgende:
-
En dan Els.., ik zal wat hebben afgetetterd over bijen.
Al op 53 braderieën heb ik gestaan met op een kraam o.a. een observatiekastje met twee raampjes vol bijen. Verder heb ik tien jaar lang groepen thuis ontvangen en rondgeleid en dan..krijg je er toch genoeg van op een moment.
Op een keer gaat een hobby je overspoelen!
De imkerclub Gorssel wil mij graag voorzitter maken, maar ook voor die functie begin ik een afweerreactie te ontwikkelen.
Door mijn imkerdepot krijg ik jaarlijks zo'n 600 personen op bezoek en je snapt wel waar je dan over praat.
En dan het internet..bijenhouden.nl
Héééél af en toe schrijf ik een stukkie!
-
Ik ga maar weer eens skeeleren.
Vrijheid......,
geeft blijheid....!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Floriade-Vijfhuizen 2002/ Floriade-Zoetermeer 1992

Bericht door Frans vanTongeren » ma 28 okt 2002, 22:40

Lof, eer ,glorie..
hulde, respect,en waardering voor allen die hun BIJdragen hebben geleverd aan de Floriade.
Huib Koel was voor het imkerforum .. DE man die ons digitaal/elektronisch op de hoogte hield. Onvermoeibaar en uiterst positief was hij.
-
Maar..(anders schreef ik dit stukje niet), zijn er nu al puntjes te noemen die in 2012 nog meer lof ,eer, glorie hulde ,respect en waardering zouden kunnen bewerkstelligen.
Ik bedoel..zijn er zaken te noemen die niet goed liepen, die gemist werden, die fout gingen.
Ga eens te raden bij je innerlijk, je herinneringen, je ergernis.
Durf ze op het scherm te zetten.
(De zaken die ik in 1992 negatief vond uitpakken, kwam ik in 2002 niet tegen.)
In 1972 zijn wij ook naar de Floriade geweest. In Amsterdam (Watergraafsmeer) waar meen ik, geen bijen vlogen!

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Floriade-Vijfhuizen 2002/ Floriade-Zoetermeer 1992

Bericht door Huib Koel » do 07 nov 2002, 08:36

De opbouw van Bee-at-Home duurde ongeveer een half jaar. Afbreken gaat natuurlijk sneller, maar de werkgroep moet wel alles zelf opruimen.... inclusief het zandpakket!

Bee-at-Home is in de eerste week na 20 oktober leeg-geruimd. De bijen verhuist naar elders, de computers terug naar CSS Holding (de sponsor van NEC met het bijtje op de shirt...is deze week in surseance gegaan), het karton van de muren. Deze week wordt het paviljoen uit elkaar gesleuteld, ook de storm met windkracht 11 heeft het paviljoen goed doorstaan. Het paviljoen zal volgend jaar dienst doen als bijenpresentatieruimte in Losser (volgens mij ligt dat dichter bij Joppe, dan de Haarlemmermeer).

Daarna gaan we eens rustig nadenken over wat fout ging, wat er verbeterd kan worden, en wat er goed ging. Op de Algemene Vergadering van de VBBN zal de werkgroep verslag uitbrengen en ook op Bijenhouden.nl zullen we er over schrijven. Maar nu even niet...


Huib Koel :cool:

Frans, in 1972 was de Floriade langs de Europa-boulevard in Amsterdam Buitenveldert, met een stoeltjeslift over de snelweg naar het RAI gebouw.

Bijgewerkt door - Huib Koel op 07/11/2002 08:39:06

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten