kasten vernielingen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

kasten vernielingen

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 15 jan 2003, 12:34

Bericht in de Telegraaf van 14-01-2003.
In Gouda zijn totaal 5 bijenvolken bij een kinderboerderij stuk getrapt.
De bijen hadden geen kans gezien de heersende buitentemperatuur.
De dader(tjes) zouden bij de imker bekend zijn.
En deze aan de Hermandad zijn doorgegeven.
(tekst vrij vertaald)

Dit soort artikelen lezen we –triest genoeg- toch regelmatig.
Het vervolg hoor je als "buitenstaander" zelden of nooit.

Mijn twee vragen/opmerkingen hieromtrent zijn;
- hoe kan je zoiets voorkomen?
Nog meer voorlichting, maar hoe en aan wie en welke groepen?
Kasten plaatsen binnen een bunker is natuurlijk geen optie.

- hoe gaat het met de afwikkeling.
Zijn aangesloten imkers binnen verenigingsverband hiervoor verzekerd?
Is de ervaring met politie positief, bij het opstellen van een PvB, of toont men geen/weinig interesse?
Onder welk artikel WvS. kan je daders aansprakelijk stellen(indien uiteraard bekend)
Heeft straf/boete/vergoeding dan alleen zin en hoe spreek je de daders daarop aan?

Net als met spuitschade zou het handig zijn als hiervoor een standaard zou zijn zodat getroffen imkers dan weten hoe te handelen.


gerard.b.w.vos

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: kasten vernielingen

Bericht door Hugo » do 16 jan 2003, 00:02

... 5 bijenvolken bij een kinderboerderij stuk getrapt.
..
...Is de ervaring met politie positief, bij het opstellen van een PvB, of toont men geen/weinig interesse?
.....
Gerard,

Ik meen dat er maar weinig te doen is tegen dit vandalisme. Anderzijds denk ik niet dat deze "wandaden" tegen iemand persoonlijk gericht zijn. Is het een afreageren tegen gezag, school, maatschappij ..., of is het om de verveling en het gevoel van leegte te verdrijven ? Waarschijnlijk weten de daders het zelf niet !

Alleenstaande bijenkasten blijken een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit te oefenen op boefjes, deugnieten , doerakken, donderstralen, etters, kwajongens, loeders, losbollen, nietsnutten, ondeugden, patjakkers, rabauwen, rotjong, schavuiten , smiechten, schurken en vlegels. Vorig jaar publiceerden we volgend relaas in ons tijschriftje.

mvg,

Hugo (halve "angry young" bij)


******************************************************************
In de nacht van 8 op 9 juni kregen wij bezoek van de "Vrienden van het Bijenpark van Fort V". Onze "Vrienden" vonden het leuk om enkele bevolkte bevruchtingskastjes in mekaar te stampen, en een zesramer tegen de grond te smijten. Gelukkig hebben de bijen toen onze "Vrienden" vriendelijk gevraagd om te vertrekken voordat ze de productiekasten ernaast ook nog konden omkieperen. Dan hebben onze late bezoekers een ruit van het chalet aan diggelen geslagen en de vliegplank van enkele bijenkasten toe geduwd. Daarna gingen zij nog een bezoekje brengen aan het nabij gelegen petanquelokaal, waar verschillende ruiten sneuvelden en waar binnen een echte ravage werd aangericht.

Erger dan de materiële schade is de morele schade die dergelijke laffe daad veroorzaakt, plus de achterdocht en verdenkingen die ontstaan tegen personen die waarschijnlijk niets met deze vandalenstreek te maken hebben.

Er werd een klacht tegen onbekenden ingediend bij de politie van Edegem.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++[/blue]



Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: kasten vernielingen

Bericht door wilde » do 16 jan 2003, 21:49

Hallo Gerard,
Je vraagt naar de aansprakelijkheid en de toepasselijke strafbepaling bij de opzettelijke vernieling van een bijenvolk. Dat betreft verschillende rechtsgebieden: het burgerlijk (civiel) recht en het strafrecht.

De aansprakelijkheid is een civielrechtelijke zaak. Eigenlijk heel eenvoudig als je de daders kent. Het is immers onrechtmatig om een andermans goederen te beschadigen of te vernietigen. Dat is een onrechtmatige daad als bedoeld in artikel 6:162 BW. De daders kun je voor de volle schade aan volk en kast aansprakelijk stellen. Het is daarbij handig om een proces-verbaal van de politie te hebben waarin de feiten zijn vastgelegd. Dan heb je geen bewijsproblemen en dat maakt het innen van de vordering gemakkelijker, eventueel via de rechter.

De strafrechtelijke kant regelt het zg. openbaar ministerie, die een verdachte wél of niet kan vervolgen na een vastgesteld strafbaar feit. Het huidige Wetboek van Strafrecht regelt dit niet voor dieren, maar waarschijnlijk is art. 350 Sr gewoon van toepassing. Daar gaat het om zaaksbeschadiging of vernietiging. Bijen zijn voor het recht gewoon roerende zaken.

In een bijzondere wet - de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWWD) - is merendeels voor landbouwhuisdieren en gezelschapsdieren van alles geregeld, vooral om dierenmishandeling tegen te gaan, dus tijdens het leven van een dier, niet het doden. Denk aan snavels en staarten inkorten, de handel in en het vervoer van dieren, etc. Er zijn ook veel toegestane uitzonderingen opgesomd. De in die wet strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven en geen overtredingen.

Mogelijk vallen honingbijen ook onder die wet, maar ik weet het niet zeker. De GWWD heeft een soort vangnet-constructie, zodat er mogelijk meer onder valt dan de bedoeling was. Ik heb de vraag voorgelegd aan een bevriende universitair strafrechtdeskundige en kom er wellicht nog wel eens op terug als het wat duidelijker is. Ik had overigens gelijk een discussie of het knippen van moeren strafbaar zou kunnen zijn op grond van de bepalingen van die wet. Daarvoor is namelijk geen uitzondering voorzien. Voor veel andere 'behandelingen' wél, denk aan het oormerken van koeien.

Als je meer wilt weten van juridische aspecten rondom het bijenhouden verwijs ik naar mijn website. Ik heb getracht voor geïnteresseerden een eenvoudige toelichting te geven bij de meeste toepasselijke rechtsgebieden. Een kwestie als deze komt daar overigens niet aan de orde. Misschien vul ik dat ooit aan.
Met vriendelijke groet,
Albert de Wilde

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... disch.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten