De eerste keer

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Huib Koel » di 18 mar 2003, 20:32

Hoi Erik,

Volgende week wordt de jaarvergadering van de VBBN gehouden.
De werkgroep 'Bee-at-Home', die de inzending afgelopen jaar
op de Floriade 2002 heeft georganiseerd, moet verslag uitbrengen.
Piet Hooijman zal in het officiële gedeelte vertellen hoe het is
afgelopen (financieel gezien). In de werkgroep is afgesproken dat
ik 's middags vertel hoe we tot deze presentatie zijn gekomen...
en hoe Bee-at-Home het bijengebeuren aan het grote publiek probeerde
duidelijk te maken... wat de doelstelling was, wat er goed ging en wat
er fout ging.

Die foto met het bijtje op je handschoen zou ik wellicht kunnen gebruiken. Frans vindt dat bijtje ook geschikt als logo voor bijenhouden.nl..... hij vindt het vleugeltje nogal cru....
Vandaag heb ik dit jaar ook de kasten opengemaakt... in de duinen zonder handschoenen (rustige volkjes), op het Manpad mét....
8 volken ingewinterd... alle 8 de winter doorstaan....

Je zou de grote file van het handschoen-bijtje naar mijn werkadres kunnen mailen: koel@fd.nl

groet



Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 18/03/2003 20:35:32

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Hennie Peters » wo 19 mar 2003, 22:30

Huib,

Thumbnails plaatsen, een goed plan. Het staat al op de help pagina hoe je dit kunt doen. Hieronder een poging van mij met een foto die ik van Albert per email heb gekregen. De thumbnail is ca 2 kb, de grotere versie die je te zien krijgt als je er op klikt is ca 230 kb (is nog te doen met een modem)

Afbeelding

het typewerk voor het bovenstaande plaatje: (met spaties ertussen om het zichtbaar te maken)Foto staat op de server van Hennie
[ u r l = " h t t p : / / w w w . x s 4 a l l . n l / ~ h e n n e p / a p i s / g r o o t . j p g " ] [ i m g ] h t t p : / / w w w . x s 4 a l l . n l / ~ h e n n e p / a p i s / k l e i n . j p g [ / i m g ] [ / u r l ]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door wilde » do 20 mar 2003, 23:10

Hennie, ik heb bij het bijenfotografie-item ook een klikbaar plaatje gemaakt met deze formule. Het werkt denk ik alleen als beide plaatjes op dezelfde server staan. Ik kreeg het niet op een andere manier voor elkaar. Een thumbnail moet echter wel enig beeld geven. Bij jou kan ik amper zien dat het een bij betreft. Dan is het dus minder functioneel.
Ik heb zelf een versie gemaakt van dezelfde foto op 800x600 in 86KB. Het verschil is niet erg groot, alleen voor de zeer kritische kijker te zien.

Het idee van de thumbnails is wel leuk. Ik heb echter ook eigen websites en daar staan ook dergelijke plaatjes of dezelfde. Het wordt dan misschien wat teveel van het goede. Voor wie verder nooit iets publiceert op Internet is het wel een prachtig middel.
Voor de aardigheid nog een thumbnail van het zelfde onderwerp, andere bij, andere bloem. Albert

Afbeelding





Bijgewerkt door - wilde op 20/03/2003 23:23:00

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Hennie Peters » vr 21 mar 2003, 08:57

dag Albert,

Je hebt volkomen gelijk met de opmerking dat het plaatje eigenlijk te klein is. Het ging mij er echter niet om een plaatje te publiceren. Mijn interesse werd gewekt door de opmerking van Huib om thumbnails te maken die met een klik de grotere versie tonen. De techniek achter de plaatjes dus.
Ik moet me behelpen met een oude webcam en een flatbed scanner om digitale plaatjes te kunnen maken. Het "echte" werk laat ik dus aan Erik en jou en de andere digitalecamerabezitters over :-)

Is het handig een standaard grootte af te spreken voor thumbnails ?

groet,
Hennie

P.S.
Bij mij werkt het wel als ik twee plaatjes van verschillende servers gebruik. De plaatjes staan bij xs4all en dds, of was dit niet wat je bedoelde ?

P.S.2
Let nu even op de techniek en niet op de plaatjes, layout, kleuren of andere zaken

Afbeelding   Afbeelding Afbeelding

[ u r l = " h t t p : / / w w w . a h w . d d s . n l / p i c t u r e s 6 / h o n i n g b i j 2 1 b . j p g " ] [ i m g ] h t t p : / / w w w . x s 4 a l l . n l / ~ h e n n e p / a p i s / k l e i n . j p g [ / i m g ] [ / u r l ]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door wilde » vr 21 mar 2003, 11:49

Hennie, ik bedoelde de server van het forum en mijn eigen server. Die gaan niet goed samen. Alle servers 'buiten de deur' doen het goed samen.
Als breedte heb ik 100 aangehouden. Er is door mij ook niet op de allerlaagste resolutie gesaved, namelijk normaal ipv. laag (Adobe photoshop). Dat resulteeert in een thumbnail van toch nog 6 KB.

Een probleem op dit forum is de beperkte edit-mogelijkheid. Tabs kunnen niet worden gebruikt en dus zou ik niet een-twee-drie weten hoe ik kleine plaatjes naast elkaar zou kunnen zetten. Als ze alleen onder elkaar staan is dat toch minder fraai en functioneel. Als de plaatsing niet anders kan zou ik de thumbnails iets vergroten, bijv. tot 120. Dat is net wat duidelijker. In onderstaand voorbeeld heb ik 120 aangehouden, de eerste normaal (10KB) en de tweede laag (9KB). Iets meer scherpte in de thumbnail kost maar 1 KB. Het klikbare plaatje is 800x600 (normaal, 109 KB). Dat is voldoende voor de meeste schermen.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Albert

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Hennie Peters » vr 21 mar 2003, 11:57

Albert,

Je kunt wat spelen met de plaats door er & n b s p ; tussen te zetten.
Zie hierboven

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door wilde » vr 21 mar 2003, 12:40

Wist ik niet. Weer wat geleerd. Bedankt.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Huib Koel » vr 21 mar 2003, 12:51

Afbeelding

Een echte thumbnail heeft nog afgeplatte zijkanten.
Zoals in bovenstaand plaatje... waardoor je gemakkelijk
ziet dat er een grotere foto 'achter' zit.
Is daar ook een standaard commando voor of zit dat in
een bepaald software pakket? Ik weet de Frontpage die
mogelijkheid heeft... maar of andere pakketen dat ook
kunnen?

Huib Koel :cool:

Johan ter Haar
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Johan ter Haar » ma 24 mar 2003, 14:23

Anemone blanda, een fantastische voorjaarsbijenplant. Bij mij staan er duizenden in de tuin. Ze laten zich gemakkelijk zaaien.
Albert

Je hebt me getriggerd met die mooie foto's van Anemone Blanda. Ik heb er vrijdag onmiddelijk een paar planten gekocht die bij Intratuin in aanbieding waren. Wat bleek toen ik thuis kwam, mijn vrouw had er ook een aantal gekocht bij Europetuin (nog goedkoper). Wij hebben zondag met dit mooie weer volop genoten van de fotomodellen die een gratis show gaven op het blauwe decor van Ammonia Blanda.

Johan ter Haar

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De eerste keer

Bericht door Erik » ma 24 mar 2003, 16:17

Huib,

het verhaal dat een echte thumbnail afgeplatte zijkanten heeft is niet helemaal waar. Dit is inderdaad gewoon een optie die in Frontpage ingebouwd zit. En aangezien Frontpage door de meeste mensen gebruikt wordt om websites te bouwen zal dit verhaal zo de wereld ingekomen zijn.

Zelf gebruik ik Photoshop 7.1, GoLive 6.0 en Illustrator 10.
Allemaal van Adobe.
Binnenkort hoop ik mijn site online te hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten