Bijenfotografie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Bijenfotografie

Bericht door wilde » wo 19 mar 2003, 16:19

Bij het bericht van Huib Koel bij het onderwerp 'de eerste keer' schreef hij vooral door te gaan met het leveren van relevante foto's bij het imkeren. Ik was verheugd met Erik eindelijk weer eens een fotograaf op het forum tegen te komen. De aansporing van Huib is voor mij niet echt nodig, want ik fotografeer al heel lang en dan met name natuuronderwerpen. Het imkeren en alles wat daarbij kan horen is een leuk onderwerp, waarvan jammergenoeg niet echt veel leuke plaatjes op internet te zien zijn. Veel zijn van slechte (onscherpe) kwaliteit.

Een aspect wat daar een beetje mee te maken heeft, is de omvang van kwalitatief goede foto's. De beheerder van de plaatjes op dit forum is Hans van der Post en hij ziet graag een zo ver mogelijk gereduceerd plaatje in KB's en een maximale breedte van 450. Hij heeft daarvoor zeer begrijpelijke uitgangspunten, want grote bestanden laden traag en kunnen de werking van een forum iets verstoren. Bovendien is het kostbaar want providers rekenen af tegen dataverkeer en dat neemt toe naar mate de plaatjes meer KB's hebben. Ook wil men hier rekening houden met bezoekers die kleinere beeldschermen gebruiken.

Voor een fotograaf is dat alles niet echt leuk, maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Onderstaand geef ik als voorzet een paar plaatjes die ik vandaag maakte met de Fuji FinePix S602. De camera heb ik nog maar enkele dagen en ik moet er nog mee leren omgaan. Het voorlopig resultaat valt me niet tegen. Ik ben vooral kritisch op de beoordeling van resultaten in de macrostand. Om deze stand van de camera uit te proberen en even de tijd te hebben op een insect scherp te stellen, heb ik een druppel honing op de bloem van anemone blanda aangebracht. Dat viel goed in de smaak.
Het plaatje is natuurlijk geheel nep, maar toch durf ik het wel te laten zien. Let eens op de kop: één van de puntogen is duidelijk te zien.
De kwaliteit van de lens en camera valt mij reuze mee, hoewel dat op onderstaand formaat niet goed te beoordelen is. Van de eerste foto heb ik een klikbare afbeelding naar een groter formaat gemaakt. Dat kan kennelijk alleen als klein en groot formaat op dezelfde server staan. Het is mij namelijk niet gelukt met gebruikmaking van de kleine foto hier op de forumserver en de grote foto elders.

Afbeelding

Erik Speksnijder meldde een weidehommelkoningin te hebben gezien. Bij mij was er ook een van het normale type, die even rustte tussen de anemonen. Ook daarvan heb ik vandaag een plaatje gemaakt.

Afbeelding

Er zijn vast wel meer fotograferende imkers. Laat ook eens wat zien aub.!
Liefhebbers die van mijn plaatjes een grotere afbeelding willen, bijvoorbeeld als bureaublad op 800x600 of 1024x768, moeten zich even melden. Dan wordt die per E-mail toegezonden.
Fotografengroet, Albert de Wilde


Alle overige foto's in deze reeks staan op de eigen sites

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door henkv » wo 19 mar 2003, 20:42

Hoi Albert.

Goede keuze gemaakt v.w.b. camera, Ikzelf heb de voorganger de de FP 6900. Nu heb ik binnen een week in twee artikelen een vijftal foto's geplaatst, maar ik ben aangewezen op de fotohelpdesk van dit forum.
Uiteraard is het mooi dat het kan, maar van een kant vind ik het vervelend dat ik Hans elke keer mee lastig moet vallen als ik er een plaatje bij wil doen. Heeft hij straks nog wel tijd om te imkeren. Hahahah.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door wilde » do 20 mar 2003, 13:03

Henk, de camera heb ik uitgekozen, na veel zoekwerk en testrapporten lezen. De consumentengids gaf enkele maanden geleden een zeer goede recensie, eigenlijk de beste van allemaal, ook van veel duurdere modellen van andere merken. De macrofunctie is voor mij het belangrijkst en die lijkt goed te functioneren. De mogelijkheid van een externe flitser sprak mij ook aan, maar nu ik de camera heb lijkt dat minder belangrijk. Ook de enorme afdrukvertraging van de sluiter bij mijn vorige camera (1,5 sec.) is bij de Fuji geheel afwezig.

De meeste andere merken hebben daar nogal wat moeite mee. Het rekenwerk dat de camera moet doen, kost nu eenmaal wat tijd, maar als functionaliteit daarmee verloren gaat is de gehele camera minder interessant, want wie maakt uitsluitend statische beelden? Dat is voor mij een zeer belangrijk punt. Op het moment dat ik iets in mijn zoeker zie wat mij bevalt, wil ik dat beeld vastleggen en niet het beeld van 1,5 sec. daarna. Ook een halve seconde is al hinderlijk bij dit soort fotografie. Maar ook gewoon kiekjes maken van spelende kinderen kun je wel vergeten met een grote afdrukvertraging.

Een klein minpunt vind ik het grote zoombereik, want dat heb ik niet echt nodig (6x optisch). Een zoomlens van 3 x optisch is ruim voldoende voor mij en dan is er ook wat minder vertekening. Toch lijkt deze lens in de praktijk goed weer te geven bij alle zoomstanden, ook in de groothoekstand. Er wil namelijk nog wel eens kussenvorming en onscherpte/vertekening in de hoeken zijn. Bij de macrostand van de lens is er overigens een korter zoombereik, maar wel ruim voldoende, bijvoorbeeld voor het fotogrferen van vlinders. Dan kun je wat meer afstand houden.

Een ander wat belangrijker nadeel is voor mij de relatief grote kleinste diafragma-opening van F11, die gelukkig wel handmatig is in te stellen. Mijn oude spegelreflex-macrolens gaat 2 stoppen verder (F22) en dat is zelfs geen bijzonderheid. De huidige macrolenzen van Pentax, Nikon, Olympus e.d. gaan dikwijls tot F32, dus nog een volle stop kleiner. Bij extreem macro is dat een groot voordeel t.a.v de dieptescherpte. Een nadeel wat daarbij wel aanwezig is, is dat de optimale weergave van een lens meestal in het middengebied zit, dus bij F5.6-F8. Dat mis je dan een beetje, maar je kunt niet alles optimaal hebben.

De Sony van Erik is veel duurder en veel zwaarder in gewicht (nadeel) en heeft nog iets last van afdrukvertraging. De Sony is een semi-professionle camera en eigenlijk niet goed vergelijkbaar met de merendeels geteste amateurmodellen. Dat type camera (Sony) heeft een enorme lichtsterke zoomlens, die veel van het gewicht uitmaakt. Maar ook testrapporten zijn niet zaligmakend. Het is moeilijk om alle camera's onder dezelfde omstandigheden te testen.
Groetend, Albert de Wilde



Bijgewerkt door - wilde op 20/03/2003 13:32:37

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Huib Koel » vr 21 mar 2003, 11:51

Hallo Albert,

Ik heb zelf net de Nikon 4300 gekocht, maar moet nog oefenen.
De camera is niet de top of the market maar prestatie/prijs
aantrekkelijk genoeg.

Het item 'bijenfotografie' heeft ook in de redactie van bijenhouden.nl de aandacht. Met name voor de databank van drachtplanten, is de opkomst van de digitale fotografie onder de imkers leuk.... en dan macro opnames van de solitaire bijtjes...

Mogelijkerwijs kunnen we de door jou genoemde probleem met
het plaatsen van de foto als volgt worden opgelost.
Voorbeeld aan de hand van de foto van Erik.

Kleine foto plaatsen d.m.v. het img commando:

Afbeelding

Grote foto link noemen d.m.v. het url-commando:

http://www.ivn.myweb.nl/erik-bij.jpg

Iemand die dan de grotere foto wil hebben, hoeft alleen maar op de link te klikken.


Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door wilde » vr 21 mar 2003, 11:55

Huib, een klikbaar plaatje is toch nog wat leuker vind ik. Kijk bij 'De eerste keer' en de discussie tussen mij en Hennie.
Groeten, Albert de Wilde

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Huib Koel » vr 21 mar 2003, 11:56

Huib, een klikbaar plaatje is toch nog wat leuker vind ik. Kijk bij 'De eerste keer' en de discussie tussen mij en Hennie.
Groeten, Albert de Wilde

die discussie zag ik later pas...
groet


Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door wilde » vr 21 mar 2003, 13:02

Huib, met de Nikon Coolpix 4300 moet je zeer goede foto's kunnen maken. Ik hoop dat je er ook wat van laat zien. De automatische scherpstelling is soms bij digitale camera's een probleem. Ook het alternatief met de hand instellen is niet gemakkelijk. Bij de foto van Erik is dat goed te zien. De optimale scherpte ligt jammergenoeg op de handschoen-nerven vlak voor de bij en niet op de voorkant van bij zelf. Ik maak van dit soort opnamen er verschillende na elkaar. Dat is het gemak van digitaal: het kost geen film. Daarmee heb je altijd wel een goede opname. Ik ben zeer kritisch op de (selectieve) scherpte, want dat is mijns inziens een eerste vereiste voor een geslaagde foto. Daarnaast zijn natuurlijk de belichting, het contrast en de compositie belangrijk.
Voor resultaten tav. insectenfotografie met een Nikon Coolpix (een oudere versie?) moet je eens kijken naar de site van Hans Arentsen:

http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm

Groeten, Albert

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Huib Koel » vr 21 mar 2003, 13:36

Voor resultaten tav. insectenfotografie met een Nikon Coolpix (een oudere versie?) moet je eens kijken naar de site van Hans Arentsen:
http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm
Voor de site van het IVN Zuid-Kennemerland gebruik ik op de home-page altijd een grote natuurfoto. Op de site van Hans zag ik vorig jaar een schitterende foto van een lieveheersbeestje. In overleg met hem
mocht ik die met bron en link gebruiken. Ik kies vaak een uitsnijding als thumbnail.

Afbeelding

voor de grote foto van Hans Arentsen, doorklikken....
http://www.ivn.myweb.nl/zevenstip.jpg

In de afgelopen jaren gebruikte ik vaak foto's van Martin Stevens,
die gebruikt echter geen digitale camera.
Compositie is bijna nog belangrijker dan de rest...
http://www.wolverlei.com


Afbeelding

http://www.ivn.myweb.nl/klokje1.jpg

Op de ivn-site: http://www.ivn.myweb.nl staat nu de eerste
home made met de coolpix,.... maar we dwalen af, van het bijenonderwerp.




Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 21/03/2003 13:38:18

Martin Stevens
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 mar 2003, 17:46
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Martin Stevens » di 25 mar 2003, 18:00

ha...die Huib. Ja die gebruikt wel wat beeld zo nu en dan, en bedankt voor het compliment!

Ik gebruik trouwens wel een digitale camera zo nu en dan, een Sony F707. Het nadeel daarvan is de afdrukvertraging. Wanneer je denkt een leuk insect in beeld te hebben istie alweer verdwenen als de camera eindelijk de foto maakt.

Verder fotografeer ik analoog met nikon apparatuur, ik heb net de micro-zoom aangeschaft voor weinig. 70-180 in alle standen macro tot bijna 1:1.

Ik ga binnenkort over op Nikon digitaal, de D100. Voor het meeste van mijn werk is dat ruim voldoende, nu moet ik het nog doen met analoog voor echte kwaliteit.

De fuji s602 is trouwens zeker een aanrader, maar ook die heeft een afdrukvertraging. (de Nikon D100 niet)

Ik ben mijn sites aan het uitbreiden. Ik zal er wel eens een paar meer bijenfoto's opzetten. Ik ben bezig met een artikel over bijen voor een tijdschrift (Over de imker Cees van Holland)

Martin

http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door wilde » di 25 mar 2003, 18:52

De fuji s602 is trouwens zeker een aanrader, maar ook die heeft een afdrukvertraging.
Martin, ik heb de Fuji juist gekocht vanwege ondermeer het praktisch ontbreken van afdrukvertraging. In de praktijk is dat gelukkig ook het geval. Ik kan afdrukken als met mijn spiegelreflex. In de consumentengids van februari 2003 staat een aardige opsomming van geteste camera's. De veel duurdere Sony heeft wél enige afdrukvertraging. De modellen van Canon en Nikon (alle Coolpix varianten) hebben volgens de testen last van afdrukvertraging. Welk model jij bedoelt weet ik niet, maar het is een lastig euvel van veel merken, ook de betere. In de test van circa 50 camera's is er slechts één met een betere score op de afdrukvertraging (Casio Ex2) maar die scoort relatief slecht op allerlei andere aspecten.
Een ander voordeel van de Fuji zijn de macro-faciliteiten. In de praktijk blijkt ook de kleurverzadiging en contrastweergave veel beter dan mijn vorige camera. Het enige nadeel vind ik de te grote kleinste diafragnma-opening (F11). Voor macro zou je soms meer willen. Mijn vorige digitale camera had F16. Ik vermoed dat de complexe zoomlens niet meer toestaat. Mijn analoge macrolens heeft F22.
Groeten, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten