'J.P.’s bijencolumn'

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 28 mar 2003, 12:12

[center]'J.P.'s bijencolumn'[/center][/b]

Onder het mum van '˜Wat Ko kan kan ik ook' start ik een maandelijkse column op Bijenhouden.nl; 'J.P.'s bijen column'. Via deze column schep ik mijn eigen actualiteit. Ik voldoe daarmee aan de definitie '˜wat is een column' van Van Dale: een regelmatig verschijnende, ondertekende rubriek op een interforum, met een eigen karakter. Bij het schrijven van een column hoef ik mij niet te conformeren aan discussies die op het forum '˜hot' zijn. Alhoewel ik besef dat mijn actualiteit en die van het forum soms parallel lopen. Voortaan ga ik naar hartelust schrijven zonder de verplichting van het schrijven van nare reacties.

Waarom nu pas weer? Eindelijk zie ik dat de eerste kleefknoppen de knoestige dikke kastanjeknoppen opsieren met frissige groene kleuren. Fluwelen haartjes beschermen de nog spatelvormige blaadjes. Ik zie opgehouden handen, bang voor het mogelijke gure voorjaarsweer. Langzamerhand komen ze erachter dat ze niet hoeven te vrezen in de vaas op het dressoir. In de spiegel, boven het dressoir, spiegelen zich duidelijke stevige maar nog lichtgroene handen af, ontdaan van fluweel. Handen om mee aan de slag te gaan. Ik besteed veel zorg aan het tere groen van dit nieuwe jaar. Elke week ververs ik het water, opdat de bloemknoppen mij hopelijk gaan trakteren op een zoete dank.

--
Voordat ik verder ga het volgende: tegenover de lezers/schrijvers die mij niet kennen/herinneren is het zorgvuldig om mij opnieuw kort voor te stellen; 'Ik ben Jelte-Pieter Dijkstra. (J.P.) Inmiddels 23 jaar en houd alweer zo'n vijf jaar bijen. Meer belangstelling? Kijk naar mijn upgedatete profiel.'

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde » vr 28 mar 2003, 13:20

Beste Jelte Pieter,
Je vraagt om niet te reageren, maar ik ben zo eigenwijs dat toch te doen. Ik ken je inderdaad niet, maar heb toch de behoefte om uiting te geven aan mijn mening over de functie van een forum. Dat is niet om slechts in columnvorm leuke verhaaltjes te schrijven, want die zijn er elders zat, maar juist om op elkaars opmerkingen, ideeën, vragen, problemen, te reageren. Een column leent zich daar niet voor. Als je leuke of minder leuke bijenberichten hebt zie ik niet in, waarom dat niet gewoon in een item kan, waarop gereageerd kan worden. Hier zit ik niet op te wachten, maar misschien denkt de forumredactie daar anders over. Dat hoor ik dan wel.
Met vriendelijke imkergroet,
Albert de Wilde

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Romée van der Zee » vr 28 mar 2003, 13:37

Beste Jelte Pieter,
Ik ben blij dat je de draad weer oppakt. Voor de columns die je gaat schrijven ga ik nu al vast klaar zitten. En net als in de krant zullen je columns vast en zeker tot reacties leiden.
:wink:
Romée

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Frans vanTongeren » vr 28 mar 2003, 14:33

Grutte J.P.,
Je schreef:
Na een bewuste ingelaste schrijfpauze pak ik de pen weer op om haar, humoristischer, laagdrempeliger, vooruitstrevender dan ooit tevoren, maar boven alles in de juiste proporties te laten dansen op het scherm van bijenhouden.nl.
Dan zou ik zeggen:
Stuur je column naar de Rubriek 'Verhalen ,Anecdoten en Gedichten'
(De Rubriekbeheerder zal er zuinig op zijn.)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door maartenkleijne » vr 28 mar 2003, 15:29

Hey my man, welcome back!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde » vr 28 mar 2003, 17:47

misschien denkt de forumredactie daar anders over
De redactie denkt daar kennelijk anders over, maar voor mij niet begrijpelijk, want ik lees geen uitleg. Een forum moet directe ruimte bieden voor discussie. De vorm van een column leent zich daar niet voor en is er ook niet voor bedoeld. Er zijn hier meer onderwerpen, die zich niet zo lenen voor discussie maar die zijn van andere orde, bijvoorbeeld nieuwjaarswensen, weerspreuken, e.d.
Als een deelnemer allerlei filosofische gedachten of bijenbehandelinzichten in columnvorm wil publiceren, moet hij dat op een eigen website doen of in een tijdschrift. Daar is éénrichtingverkeer de standaard en dus geen probleem.

Als forumredactie zou ik, als er toch zo nodig columns moeten komen, bovendien de 4 items per column toch liever in de bestemde rubriek geplaatst zien. Door onderwerpen elders te behandelen krijg je een enorme '˜item-vervuiling'. Dat vind ik als consument en deelnemer gewoon jammer, want het totaaloverzicht ontbreekt dan. Misschien zeur ik maar wat en gaat het niet over koninginnenteelt, moerroosters, zwermen scheppen, honing slingeren of varroamijten, maar dat kan ik vooralsnog uit de berichten niet opmaken.
Ik ben evenwel geen forumredactielid en heb dus niets te vertellen, maar het mooie van een forum is, dat je je mening kwijt kunt.
Albert de Wilde

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 28 mar 2003, 18:15

Welkom thuis J.P.!

(Albert, maak je geen zorgen over het eenrichting-verkeer van de artikelen van J.P. en of het wel over bijen zal gaan. Ben er van overtuigd dat de bijen het hoofdthema zullen vormen, en reageren kan immers altijd op het forum in een andere rubriek door een stukje tekst te quoteren. Een ding is zeker, de artikelen van Jelte Pieter geven altijd blijk van een frisse invalshoek)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door Hans van der Post. » vr 28 mar 2003, 22:27

Welkom thuis J.P.!

(Albert, maak je geen zorgen over het eenrichting-verkeer van de artikelen van J.P. en of het wel over bijen zal gaan. Ben er van overtuigd dat de bijen het hoofdthema zullen vormen, en reageren kan immers altijd op het forum in een andere rubriek door een stukje tekst te quoteren. Een ding is zeker, de artikelen van Jelte Pieter geven altijd blijk van een frisse invalshoek)
en daar stem ik met vorige spreekster/schrijfster geheel mee in.
Jelte kommaar met je teksten. Maar met mate:wink:
Hans

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door wilde » vr 28 mar 2003, 22:39

Ben er van overtuigd dat de bijen het hoofdthema zullen vormen
Els, daar verschillen we niet van mening, dat is juist waarom ik bang voor versnippering van items ben. Als het niet over bijen gaat maakt het mij niet uit hoe een verhaal gebracht wordt. Nu dat wel schijnt te gaan gebeuren, gaat het om het principe van een forum dat meen ik over bijen gaat.
Albert

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: 'J.P.’s bijencolumn'

Bericht door leendert » vr 28 mar 2003, 22:41

Blij je weer te zien...

Toen ik deze week de eerste paardenbloemen zag bloeien heb ik nog even in mijn gedachten de "link" naar J.P. gemaakt. Ik hoop dat je weer net zo uitbundig gaat bloeien als jouw favoriete paardenbloemen en dat je veel kreatieve nektar en stuifmeel kan verzamelen.

En.....hoe is het met je tante??????


Groeten,


Leendert van den Bosch

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten