De eerste stapjes op het imkerpad

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Hennie Peters » za 29 mar 2003, 23:35

Vandaag heb ik geholpen met de voorjaarscontrole bij de docent. Dit was de eerste praktijkles van de beginnerscursus.
We hebben de kasten een schone bodem gegeven en de broedkamers verwisseld zodat van de bovenste later de raat kan worden vernieuwd.
Het was opvallend hoe verschillend de vier volken zich gedroegen. Ik had het geluk een zeer rustig volk te mogen bekijken. De bijen liepen wel van de raat over mijn vingers maar ik ben niet gestoken. Helma was wel aan de beurt, zij werd in haar hand gestoken. 'Haar'

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Frans vanTongeren » zo 30 mar 2003, 12:00

Dag Hennie,
Leuk, dat je nu in de arena van het bijencircus hebt gestaan!
Je schreef:
Vandaag heb ik geholpen met de voorjaarscontrole bij de docent
En..was die man in orde?
-
Je schreef:
We hebben de kasten een schone bodem gegeven en de broedkamers verwisseld zodat van de bovenste later de raat kan worden vernieuwd
Die schone bodems geven, lijkt me overbodig.
Als een volk in orde is kun je van de bodem eten! Werksters heten niet voor niets werksters (ook al hebben ze geen stofzuiger).
Dat omwisselen van die broedbakken in het voorjaar doet me pijn.
De hele warmtehuishouding wordt daardoor op zijn kop gezet. Als bijen ruimte nodig hebben zakken ze naar beneden zoals in een korf of in een natuurverblijfplaats.
Van die zwarte ramen kun je afkomen door in het midden van een broednest een uitgebouwd raam te hangen. De zwarte broedramen komen dan, op den duur, naar de buitenkant.
-
Maar, zoals je zelf al weet, imkers hebben zo hun eigen opvattingen die niet altijd met elkaar stroken.
Daarom moet je niet te wild worden op de dertiende april!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door wilde » zo 30 mar 2003, 13:14

Dat omwisselen van die broedbakken in het voorjaar doet me pijn.
De hele warmtehuishouding wordt daardoor op zijn kop gezet.
Ik ben het geheel met je eens Frans. Ik ben alleen wat radicaler in mijn mening. Iemand die zich '˜docent' noemt zou zoiets nooit mogen doen. Het is een heel slecht voorbeeld voor leerling-imkers.
Hetzelfde geldt voor het opzetten van honingkamers. Ik doe dat wel boven de volken, maar alleen als de hele onderbak ook bezet is met bijen en er ruime dracht is. Bovendien doe ik dat in etappes, eerst 1 lage HK. Na goede dracht en opslag pas de rest.

Een voorbeeld kan genomen worden aan de biologisch-dynamische imkers. Zij gebruiken geen moerroosters en houden nadrukkelijk ook rekening met de warmte- en vochthuishouding. Zij zetten de HK's er pas op als er een flinke verzegelde honingrand in de broedramen aanwezig is. Dan komt er niet zo snel broed in de HK en het is een teken dat het goed gaat met een volk. Dan kunnen ze een kleinere lege (koude) ruimte boven het broed goed aan. Meestal gebruiken ze ook minder broedruimte (max. 1 BK + 1 HK). Sommigen verhogen in het doorgeredeneerde principe van de warmtehuishouding alleen aan de onderkant. Deze principiëlen slingeren dus noodgedwongen honing uit eerder bebroede raat. Dat is een nadeel, want die honing is m.i. dan minder smakelijk.

Met imkergroet, Albert de Wilde




Bijgewerkt door - wilde op 30/03/2003 23:15:00

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Hennie Peters » zo 30 mar 2003, 19:43

Ik zal de docent eens confronteren met jullie uitspraken over het verwisselen van de broedkamers. Misschien krijg ik hem wel zover dat hij zich registreert en zelf een reactie plaatst.

Frans, wat betreft de schone bodem, heb jij nooit gaasbodems die zijn dichtgekit ? Bij alle bodems hadden ze ca. 5 cm langs de rand van het gaas met propolis dichtgemaakt. Als je de kast van een andere bodem voorziet dan heb je alle tijd om dat schoon te maken.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Romée van der Zee » zo 30 mar 2003, 20:47

Hennie,
Je leert nu meteen dat er sterke opinies zijn over welke methode goed of fout is. Mijn suggestie is om je de methode eigen te maken, die je op de cursus leert. Als je vervolgens wat praktijkervaring opdoet, zul je ongetwijfeld je eigen weg kiezen. Zelf uitmaken wat past bij jouw visie op het bijenhouden. Op zo'n eerste cursus raak je vertrouwd met het openmaken van een kast, de evenementen in het volk. Als het resultaat is dat je volgend jaar met een zeker zelfvertrouwen tegemoet gaat, dan had je een goede leraar.
Romée

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Hennie Peters » ma 31 mar 2003, 11:00

Frans, Deze opmerking had ik over het hoofd gezien toen ik je reactie de eerste keer las.
Vandaag heb ik geholpen met de voorjaarscontrole bij de docent
En..was die man in orde?
:D:D
Hij had een beetje last van beschimmelde raat !



De kast die ik onder handen heb genomen bevatte drie ramen die aan de onderkant een beetje beschimmeld waren. In dit geval zijn de ramen vervangen en heeft imker er een klusje bij en kan hij wat was oogsten.
Wat ik me hierbij echter afvraag is hoe de bijen in een natuurlijke omgeving hiermee omgaan. Als deze raten niet worden vervangen knagen de bijen de aangetaste raat dan weg of hebben zij geen last van schimmel ?

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Erik » ma 31 mar 2003, 11:50

Hey Hennie,

leuk om je je eerste schreden te lezen. Zelf heb ik zaterdag voor het eerst goed gekeken in mijn eigen kast samen met mijn vader.
We zagen de (gemerkte) moer rondsnellen door de kast. Zij had al goed haar best gedaan want we telden 7 raten met broed. 15 raten waren bezet met bijen. Tegelijk de sluitramen in de bovenste BK vervangen door nieuwe raampjes met kunstraat. Volgende week ga ik de onderste BK sluitramen vervangen en de HK er op zetten.

Wat mij en mijn vader opviel was dat de bijen ZEER zachtaardig waren. Zelfs mijn broer die nog even kwam kijken beaamde dit. Waarschijnlijk krijg ik hem nog wel zover dat hij zich volgend jaar ook gaat bezighouden met bijen.

Mijn opa is begonnnen, mijn vader imkert nog met 1 kast van hem en straks de beide zoons. Zo blijft het allemaal in de familie :)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Frans vanTongeren » ma 31 mar 2003, 12:51

Hoi Hennie,
Gelukkig heb je de 'humor' opgepakt. Die foto van jou is dus wel in orde!
-
Die beschimmelde ramen zijn eigenlijk te danken aan de imker..
Wij bepalen de behuizing voor de bijen, maar zij hebben een andere architectuur voor ogen.
In die omgegooide observatiekast met 11 toplatjes kon ik dat goed waarnemen.
De bijen bouwen de raten geleidelijk uit; ze laten de hoeveelheid gefabriceerde raten parallel lopen met de grootte van het volk.
Verder wordt de voorzijde 'dieper' uitgebouwd dan de achterzijde; het lijkt een ietsje op 'n vleugel
De raten aan de kant van het 'nest' worden korter uigebouwd; daarom heeft die raat geen last van schimmel. Overal lopen bijen en die werksters houden alles schoon wat tot hun huis behoort.
Als een volk doodgaat breekt de pleuris uit; het wordt dan een soort studentenkamer!
-
Je schreef ook over het reinigen van de bodem; de propolis moest eraf van de imker..
Dat vind ik nutteloos werk. Propolis heeft een anti-septische werking en alle bijen die over de bodem lopen, behouden schone voetjes. Bovendien zullen ze die tweede 'schone' bodem direct weer aanpakken en dat kost ze dus extra en overbodige energie!

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Hennie Peters » ma 31 mar 2003, 12:59

Die beschimmelde ramen zijn eigenlijk te danken aan de imker..
Dit had ik kunnen weten en ook als antwoord kunnen verwachten :-)

Als het goed gaat ligt het aan de bijen.
Als het fout gaat ligt het aan de imker !
Bovendien zullen ze die tweede 'schone' bodem direct weer aanpakken en dat kost ze dus extra en overbodige energie!
Zullen ze als ze de kans krijgen niet heel de bodem dichtkitten ?
Een open bodem is een onnatuurlijke situatie die door de imkers is bedacht om het volk te kunnen observeren.

Je uitleg over de beschimmelde raat is me toch nog niet helemaal duidelijk.
Als een volk laat in het jaar nog een aantal keren zwermt heb je toch ook een (natuurlijke) situatie van onderbezette raten. Het volk is dan door een natuurlijke oorzaak uitgedund, komt er dan geen schimmelvorming voor in de winter ?

Rejati
Berichten:21
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De eerste stapjes op het imkerpad

Bericht door Rejati » ma 31 mar 2003, 13:16

Hennie,
Een open bodem is een onnatuurlijke situatie die door de imkers is bedacht om het volk te kunnen observeren.
Stel dat dit zo is, waarom zouden bijen dan soms zo dom kunnen zijn om een nest in de open lucht, b.v. een boom te gaan bouwen wanneer ze de kans krijgen?

Rejati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten