enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » za 05 apr 2003, 13:32

Nu, na 125 ingevulde vragenlijsten, blijft het aanvankelijke beeld bestaan. Bijna de helft van de imkers heeft ongeveer 18% dode volken. Er is een opvallend verschil tussen beide groepen. De imkers met dode volken verzorgen 2/3 van het totaal aantal volken. Interessant is natuurlijk de spreiding in de groep imkers met dode volken. Is de ellende gelijk verdeeld, of speelt het zich met name bij een beperkt aantal imkers af?

In de verwerking wordt het interessant om verdere verschillen tussen beide groepen te zoeken.

Voor betrouwbare uitkomsten zijn veel meer ingevulde formulieren nodig. Bel een paar imkers uit je omgeving op, en vul telefonisch de formulieren in. Breng ze vervolgens in op het internet. Dan schieten we goed op.
Romée

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Hennie Peters » za 05 apr 2003, 17:46

Romee,

Kun je uit de woonplaatsen van de imkers afleiden of de sterfte aan een streek gebonden is ?

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » za 05 apr 2003, 20:50

zie de inleiding op de enquete.
Het antwoord is ja. Maar de bewerking vindt pas plaats als de invultermijn gesloten is.
Romée

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Gerard Boswinkel » za 05 apr 2003, 21:50

Hoi Romée,

Ik ben het met Maarten eens. Naast 4 dode volken, heb ik ook nog eens twee volken zonder moer (eigenlijk dus ook ten dode opgeschreven) en twee volken met een darrenbroedige moer (ook ten dode opgeschreven). Door deze winter is het werkelijk aantal volken dat ik nog heb van 13 naar 5 gedaald. Dit haal je niet uit de cijfers die ik heb ingevuld in de enquete. Een vriend van mij heeft dit zelfde geconstateerd

Gerard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door wilde » za 05 apr 2003, 22:06

Gerard,
Je bevestigt zelf door te schrijven dat andere doodsoorzaken geen uitzondering lijken te zijn, dat er een mogelijk verband is met een gezamenlijke factor. Dan doet het er voor een enquete minder toe wat jij er zelf van vindt. Het gaat om de grote getallen en gemiddelden die niet beïnvloed zijn door individuele beoordelingen. Ik denk dat Romée gelijk heeft.
Groeten Albert

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » za 05 apr 2003, 23:28

Dag Gerard,
Je kunt het wel met Maarten eens zijn, dat er verschillende oorzaken zijn voor wintersterfte. En ook dat dit niet uit deze enquete komt, maar niemand bestrijdt dat. Het valt buiten onze mogelijkheden om daar uitspraken over te doen, en we doen dat ook niet!

Natuurlijk zijn er verschillende oorzaken waardoor volken het voorjaar niet halen. Als we uitwinteringscijfers zouden hebben gehad over meerdere jaren, dan zou je een correctiefactor hebben, precies op het soort factoren, die jij noemt. Daarom lijkt het me goed dat we een traditie maken van het in beeld brengen van de uitwintering.
In ieder geval zou je mogen verwachten dat een factor als door jou genoemd een brede spreiding heeft over de hele populatie. Aangezien, tot nu toe, bijna de helft van de imkers, met 1/3 van het totaal aantal volken, geen enkel dood volk heeft , lijkt me de omvang van die factor beperkt.

Uit de gegevens die nu verzameld worden zullen we, vermoed ik, interessante conclusies kunnen trekken.

Overigens hoorde ik vanavond van een Buckfastimker dat hij, en vele Buckfastimkers met hem, niet met apistanstrips behandeld hebben in 2000 en 2001, maar met fluvalinaat geïmpregneerde plankjes. Zou afkomstig zijn uit Denemarken. Dat maakte invulling van vraag 13 wat moeilijk. Weet jij of bovenstaande klopt?
grtn
Romée

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » ma 07 apr 2003, 01:02

Wie al wat wil studeren op het resultaat van 159 ingevulde formulieren kan een kijkje nemen op:
http://www.bijenhouden.nl/enquete/uitwi ... 03/159.htm

Romée

fh
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 jul 2002, 11:39
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door fh » wo 16 apr 2003, 12:45

Dag Romée,
Aan de hand van de postcodes is het wellicht mogelijk ooit een of meer plaatjes van Nederland & België te maken waarop zichtbaar wordt hoe het topografisch gesteld is met de uitwintering. Misschien is het zelfs toonbaar of er landelijke verschillen bestaan in trouw om een enquete formulier in te vullen.
Bestaat er een kaart waarop een verdeling van imkers te zien is?
Je hebt er niks aan maar altijd leuk om te zien, indien het illustratief is.
Vriendelijke groet,
FranÇois Hogenboom

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » wo 16 apr 2003, 13:06

Dag Francois,
Dat kan inderdaad Francois. Hennie Peters heeft enige tijd geleden al een plaatje gemaakt waarop de bijensterfte per postcode te zien is. Het is ook interactief, zodat na ieder ingevuld formulier het plaatje verandert. Binnenkort komt het beschikbaar.
Bij voorbaat moet ik al zeggen, dat er nog geen conclusies aan kunnen worden verbonden. Daarom ben ik eigenlijk wat terughoudend om het te tonen. Immers, als binnen een bepaald postcodegebied maar één imker de vragenlijst heeft ingevuld, dan bepaalt zijn uitslag het gehele gebied, wat natuurlijk een geweldige vertekening geeft.
Je andere suggestie is ook wel uitvoerbaar, maar alleen in absolute getallen. We zouden per postcode kunnen laten zien hoeveel formulieren er zijn ingevuld.

Los hiervan wil ik benadrukken, dat de eigenlijke statistische bewerking pas plaatsvindt na sluiting van de invultermijn.
grtn
Romée

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » do 17 apr 2003, 10:01

Bij de verwerking van de resultaten is het totaal aantal Nederlandse imkers van enig belang. Ik ga daarbij uit van het volgende aantal:
NCB(zlto), 1050
ABTB, 350
Ani, 500
LLTB, 450
VBBN, 5000

toaal, 7350

Daarbij moet nog een groep ongeorganiseerden geteld worden. Hoe groot zou die zijn?
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten