enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:
Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Jan Kruit » do 17 apr 2003, 12:27

10 % van het aantal geregisteerde Imkers ?

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Bijgewerkt door - jan kruit op 17/04/2003 12:28:40

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door wilde » do 17 apr 2003, 22:34

Dag Romée,
Die houtjes met fluvalinaat worden inderdaad hier en daar gebruikt, maar niet veel en niet alleen bij Buckfastimkers. Ik heb gehoord dat in Duitsland geïmpregneerde latjes te koop werden aangeboden. Het middel Klartan wordt dan gebruikt, dat goedkoop te verkrijgen is en wordt gebruikt in de tuinbouw. De houtjes worden gedrenkt in een oplossing van het middel en boven de raten gelegd. De dosering van fluvalinaat is op deze wijze echter zeer onnauwkeurig, ook door het tijdsverloop. De gemiddeld sterke onderdosering helpt de mijten resistentie op te bouwen.
Groetend, Albert

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » vr 18 apr 2003, 18:39

Dag Jan,
Ik schat ook zoiets, maar het is nattevingerwerk. Je zou wat houvast willen hebben. Een aardige omweg zou zijn geweest het kijken welk percentage imkers er op het forum geregistreerd is, zonder lid te zijn van een vereniging. Maar dat is ook niet goed mogelijk, omdat lang niet iedereen dat invult. zie: onder getallen in de menubalk of direct http://www.bijenhouden.nl/pagina/forumgetallen.asp Ik hou me dus aanbevolen voor andere schattingen, het liefst met een uitleg erbij. En natuurlijk roep ik ieder nog eens op om het eigen profiel alsnog goed in te vullen. Klik daarvoor op de profiellink bovenaan de pagina.

Dag Albert, weet je zeker dat het maar beperkt gebruikt is. Ik begreep dat er in Buckfastkring flink in was samengewerkt. Verder geef ik hier geen mening over het verschijnsel, omdat me hier alleen de invloed op het enqueteresultaat interesseert.

En dan tot slot een nieuwe pagina waarop enige informatie over de ingevulde formulieren. Daarbij ook een kaart van Nederland, zoals hierboven besproken. Uitgangspunt is nu, dat alleen de gebieden zijn opgenomen, met drie of meer ingevulde formulieren. Hoe meer formulieren, hoemeer we deze grens naar boven zullen opschuiven. Veel 'plezier' ermee.


http://www.bijenhouden.nl/enquete/uitwi ... ultaat.asp

Romée

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » vr 18 apr 2003, 23:14

Toegevoegd nog een kaart van Nederland waarop het aantal inzenders te volgen is per postcode.
Te bereiken via
http://www.bijenhouden.nl/enquete/uitwi ... ultaat.asp
Romée

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door wendy » zo 20 apr 2003, 17:48

Dag Romée,

i.v.m. de enquete en de gezondheid van volken mis ik iets in het formulier.
Ik denk dat de aanwezigheid van varoa n.l. niet alleen te maken heeft met bestrijding door de imker.
zelf laat ik de volken altijd 1x zwermen, dan heb ik dus een nieuw, relatief schoon volk en zal de besmetting ook minder zijn.
Ik heb geen idee hoe statistisch een onderzoek opgezet meot worden maar het lijkt me onjuist om alleen naar de losse factoren te kijken i.p.v. ook naar de combinatie van een aantal handelingen.
of gebeurd dit wel?

groet Wendy

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door wendy » zo 20 apr 2003, 17:51

nog wat vergeten te melden,

Is deze enquete ook naar de BD landbouw gegaan?
hier zijn de meeste BD imkers bij aangesloten, van verschillende BD imkers weet ik dat ze niet bij andere organisaties zijn aangesloten.

Wendy

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » ma 21 apr 2003, 18:14

Dag Wendy,
Je schrijft:

Ik heb geen idee hoe statistisch een onderzoek opgezet meot worden maar het lijkt me onjuist om alleen naar de losse factoren te kijken i.p.v. ook naar de combinatie van een aantal handelingen.
of gebeurd dit wel?
Ja, we zullen ook verschillende antwoorden met elkaar combineren. Al vragen we wel naar de manier waarop varroa bestreden is, we doen geen onderzoek naar varroa, maar naar bijensterfte. Het is zeker denkbaar dat de manier waarop mensen met de bijen omgaan (bd imkeren, natuurlijke zwermen) daarop van invloed is. Het is niet zo makkelijk dat in goede (valide) vragen in een enquete op te nemen. Met de beperkte vragen die nu gesteld zijn kunnen we hopelijk wel een bijdrage leveren aan vervolgonderzoek.
Zo lijkt het er nu op dat de schade zich bij 25 % van de imkers voordoet. Dat wil zeggen, bij 275 ingevulde formulieren, heeft een kwart van de imkers een verlies van 25% tot 100% van de bijenvolken. Als dat ook het eindresultaat zou zijn, dan probeer je erachter te komen in welk opzicht deze groep imkers verschilt van de 75 % met een schade van minder dan 25 %. Wij kunnen dan kijken naar bijenras, varroabestrijding enz. Als daar niets uit tevoorschijn komt, weet je ook heel veel, n.l. dat er geen aanleiding is om te veronderstellen dat die factoren van belang zijn.
Is deze enquete ook naar de BD landbouw gegaan?
hier zijn de meeste BD imkers bij aangesloten, van verschillende BD imkers weet ik dat ze niet bij andere organisaties zijn aangesloten.

Wendy
Het heeft in "Bijen" gestaan en hier op het forum. Als je contacten hebt met de bd imkers, wil je ze dan opmerkzaam maken op de enquete. Dat zou een heel goede zaak zijn.
grtn
Romée

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door wendy » vr 25 apr 2003, 21:47

Dag Romée,

Dank voor je uitleg.

De de B.D. imkergroep zal ik op de hoogte stellen en de BD imkers die ik ken persoonlijk aansporen de enquete in te vullen.
Evenals de plaatselijke imkers zodat onze postcode er ook bij komt.
groet Wendy

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: enquête bijensterfte 2002-2003, invullen aub!

Bericht door Romée van der Zee » wo 14 mei 2003, 22:02

Binnenkort willen wij beginnen met de statistische bewerking van de ingezonden formulieren. Behalve de formulieren die op het internet zijn ingevuld, zijn er tot nu toe 140 formulieren per post ingezonden. Dat zou nog wat meer moeten worden!
Bij deze wil ik jullie medewerking vragen om nog wat extra formulieren toe te kunnen voegen. Dat is voor de betrouwbaarheid van de conclusies van groot belang. Je zou kunnen proberen om in je naaste omgeving enkele collega-imkers te bellen. 91 % kans dat ze nog niet hebben ingevuld. Noteer hun antwoorden op de enquetevragen. Vervolgens even inbrengen op het internet, en je bewijst de goede zaak een dienst. Bedankt vast.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten