MIJTEN

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

MIJTEN

Bericht door jaap » wo 23 apr 2003, 12:38

GEACHTE FOREMERS.IK HEB 20 VOLKEN GROOT EN KLEIN.MIJN VRAAG IS NU HOE KAN IK NU ZIEN OP EEN EENVOUDIGE MANIER WEL VOLK OF VOLKJE HET BESTE OMGAAT MET DE MIJTEN. OP HET FORUM HEB IK IETS GEVONDEN DOOR MIDDEL UIT WASSEN VAN 100 BIJEN PER VOLK EN DAN DE MIJTEN TELLEN. DAT IS EEN BEWERKELIJKE METHODE WIE HEEFT NOG MEER IDEEEN? IK HEB WEINIG VERLIES VAN VOLKEN EN IN HET NAJAAR TIJDENS HET VOEREN BESTRIJD IK ALLEEN MET MIERENZUUR. HET TELLEN VAN DE MIJTEN OP DE BODUM KRIJG IK TE WEINIG INZICHT INVERBAND MET VERSCHILLENDE GROTE VAN DE VOLKEN.IK IMKER MET DE ZWARTE BIJ .GROETEN JAAP JAGER. TEXEL

jager

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: MIJTEN

Bericht door Ria van den Berg » do 24 apr 2003, 03:56

Beste Jaap,

Wij hebben afgelopen herfst ook mijten geschept en wij kunnen ons niet al te bewerkelijke methodes veroorloven. Wij gebruiken urinepotjes (met deksel), we hebben daar een maatstreep voor 150 bijen opgemaakt. Onze bijen vullen dan 55 ml, misschien zijn jou zwarte een beetje kleiner. Je schept de bijen b.v.k. van een broedraam (varroas schijnen een voorkeur te hebben voor jonge bijen) en het is vrij makkelijk te zien.Kijk wel eerst of er geen koningin op zit. Dan giet je alcohol in het potje, en je schud een tijdje. Wij zetten ze achterin de truck en rijdend over de grintwegen worden ze dan automatisch geschud. Dan zeef je alles door een frituurmandje en een witte lap (kaasdoek of vitrage) in een bak. De bijen blijven in het mandje en de mijten komen op de witte lap. Je kan zelfs de lap weglaten als de bak wit van binnen is.Als je je bijen wilt sparen kan je ze ook met poedersuiker schudden in een pot met gaas als deksel. Die methode geeft ongeveer 80% van die met alcohol en is niet nauwkeurig voor lage besmettingen. Maar een voordeel is, dat je geen bijen hoeft op te offeren.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten