Heide

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:
Heide

Bericht door croy » vr 15 aug 2003, 14:37

De bijen staan op de heide en ze halen honing, dit had ik niet verwacht met de droogte maar het ziet er niet slecht uit al zal ik de 100 kg per kast niet halen zoals somige schrijven.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door Piet Jager » za 16 aug 2003, 15:13

Iemand van de VBBN-afdeling Ermelo geeft onderstaande indruk van de heide in onze regio.

"Ik moet erbij zeggen dat ik op vakantie ben gegaan en nu net van de hei kom met de moed in de schoenen. Dit jaar geen heidehoning, niks, nada. Ben nu aan het prakkezeren hoe ik ze zo goed mogelijk de winter in krijg"

!Piet

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door Erik » za 16 aug 2003, 17:50

Op dit moment de honingkamer half vol met Heide-honing. Er schijnt regen gevallen te zijn in het gebied waar mijn kast staat dus als het mee zit komt de HK helemaal vol.

Dit geldt ook voor de kast van mijn vader.

Erik

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door Erik » za 23 aug 2003, 18:53

Vandaag nog even bij de heide geweest, wel volop in bloei, HK 3/4 vol. Nog 2 weken laat ik de kasten daar staan en dan heb ik in ieder geval 1 HK vol. Ook de raampjes zonder raat zijn uitgebouwd en dus kan ik raathoning oogsten.

Aan de andere kant van het heideveld stonden ook 3 kasten van andere imkers. Een boer in de buurt heeft daar zijn aardappelen besproeid met als gevolg dat de vliegbijen het loodje legden. Het geval is doorgegeven aan de AID.

Afbeelding

Tevens nog onderstaande foto van een baby vrouwtjes adder. Deze ontmoeting wilde ik de mede-imkers niet onthouden
Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door heidecap » ma 25 aug 2003, 21:57

Erik, Henk,

jullie heide ziet er op de foto's goed uit.
Zou ik mogen weten waar jullie staan ?
Zelf stond ik nabij Staverden. Het was echt pet. Helemaal niente ! Vorige week heb ik m'n beestjes teruggehaald.
Een paar honderd meter van mijn kasten vandaan stonden een viertal kasten van N. van Loon uit Elspeet.
Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen.


Groete, Thomas

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door croy » ma 25 aug 2003, 23:06

Thomas,

Ik sta op een vrij kleine heide in brabant het zag er goed uit in den beginne maar het is afwachten of ik wel kan slingeren dus de heide is voor ons nog niet goed voor zover als ik kan zien mocht het anders uitpakken dan laat ik het op het forum weten
Henk

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door Erik » di 26 aug 2003, 10:16

Thomas,

ik sta op een heideveld midden in Drenthe, het "Hijkerveld" genaamd.

Het Hijkerveld is een van de laatste echt grote heidevelden van Drenthe. Er zijn talloze sporen gevonden uit vroegere tijden, van pijlpunten tot grafheuvels. Zelfs de omheinde akkertjes zijn nog net als ze vroeger waren.

Het is een prachtig gevarieerd heidelandschap. Het is weliswaar maar een fractie van het immense heideveld van vroeger, maar het lijkt zich nog steeds eindeloos uit te strekken. Dat gevoel wordt versterkt omdat ook het gebied eromheen relatief leeg is: landbouwgrond en een enkel boerendorp. De heide lijkt een platte vlakte, maar schijn bedriegt. Er zitten allerlei hoogteverschillen in het terrein die vaak onverwachte doorkijkjes opleveren.

Het Hijkerveld is ook niet overal hetzelfde begroeid. Er zijn grote stukken heide naast kale, afgeplagde velden. Daar grazen schapen en Schotse Hooglanders het terrein kaal, waarna weer jonge heide tevoorschijn komt. Op verschillende plaatsen in het veld zijn vennen, veenputten en natte laagtes te vinden. Hier groeit veenpluis, witte snavelbies en kleine blaasjeskruid.
Op het Hijkerveld dwaalt dagelijks een schaapherder rond: Tjitse Terpstra. Hij hoedt hier zijn kudde. Deze '˜lonesome
cowboy' is hoeder van 350 Schoonebekers, een oud
Drents schapenras dat bijna was uitgestorven.

Al met al een prima plek en ook leuk om in rond te dwalen

Erik

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide

Bericht door Kees van Gortel » di 26 aug 2003, 11:19

De Veluwse imkers hebben het nakijken, zo ziet het er nu toch wel uit. Ook al vlogen de bijen de achterliggende 2 dagen redelijk op de heide en is er ´s avonds het geluid van een kast die licht aan het indampen is, de geur van de heide hangt niet in de stal en is ook niet te ruiken bij het vlieggat.
Wat dat betreft ik hou me aanbevolen voor echte heidehoning 2003, vanuit de succesvolle streken van het land.

hgr. Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten