heidehoning 2003

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
bebogard
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

heidehoning 2003

Bericht door bebogard » za 13 sep 2003, 14:05

eergisteren de kasten van de heide gehaald. de heide is hier zuid-oost drenthe tegen de duitse grens. afgezien van wat aanvangsproblemen de kasten vlot weggehaald.
het sjouwen met de kasten was weer een feest op zich. op z'n hollands gezegd: we sjouwden ons te pletter. want ook dit jaar waren de kasten weer overvol .
vrijdag, gisteren dus, de kasten opengemaakt om even te kijken hoe de zaken er voor stonden. en de verwachtingen werden iet beschaamd. mooie volle bakken met volledig verzegelde raten. waarschijnlijk zijn er ook nog broedramen vol met honing, maar zover ben ik nog niet.
vandaag gaan de ramen eruit en maandag slingeren.
dus voor ons was 2003 ondanks de droogte een uitstekend heidehoning jaar.

met vr. groeten
daan meeusen
wachtum - zuid oost drenthe

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning 2003

Bericht door Huib Koel » za 13 sep 2003, 19:00

Hoi Daan,

Leuk te horen dat je je te pletter gesjouwd hebt. En nu nog het slingeren. Hier in het westen, in het kalkrijke gebied, weinig kans op heidehoning. Maar het is goed te horen dat het in het zuid-oosten van Drenthe een goed heide-honing jaar was.
Nu ben ik nog benieuwd naar de resultaten van Brabant.
groet,


HK

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning 2003

Bericht door Piet Jager » za 13 sep 2003, 19:20

Ja, Zuid-Oost Drente heeft een andere grondslag dan de Veluwe!

Vandaag 12 sept. 2003 stond onderstaand (door mij verkort) artikel in het Veluws Dagblad

Door droogte is er amper heidehoning

Van een onzer verslaggevers
Veluwe

De honingopbrengst van de struikheide is dit jaar zeer gering. Volgens imker Wim Hendriks uit Vierhouten heeft de struikheide vanwege de lange droogteperiode amper gebloeid. Voor de bijen was er weinig nectar te halen. Gelukkig heeft de dopheide nog wel aardig gebloeid, dus dat was een meevaller. Ook de klaver heeft het prima gedaan.

Goossen van den Bosch uit Elspeet, ook een gedreven imker, zegt: "De vorstperiode in het voorjaar en de langdurige droogte in juli en augustus waren funest voor de heide. Slechts hier en daar een polletje bloeiende heide. De bijen bouwen te weinig. Ik denk dat de honingkamer leeg zal blijven."

!Piet

jgralike
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 apr 2002, 22:03
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning 2003

Bericht door jgralike » di 16 sep 2003, 18:26

nieuws uit brabant!
zaterdag de laatste honing geoogst. een paar weken geleden 'woudhoning', nu uit dezelfde kast spul waarmee ik me te pletter slingerde :wink:
geen heidehoningprikker aanwezig, dus ik heb met de ontzegelvork in de raten geroerd, dat hielp wel wat. blijkbaar heeft de heide hier dus ook honing opgeleverd.

in totaal in twee keer 30 potjes uit die ene kast gehaald, nu eten ze suikerwater.

josee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 41 gasten