Peter Fonda als.. imker !

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Frans vanTongeren » wo 29 okt 2003, 21:25

Nog zie ik hem rijden; Peter Fonda op die reusachtige motor in de film Easy Rider (1969).
Mijn DKW-motor(Dasz Kleine Wunder) uit die tijd van kon daar met zijn/haar 250 cc niet tegenop.
Zaterdag 01-11 is Fonda op Ned 3 te zien (23.05 -01.00 uur) ; niet als motorrijder, maar als imker die met zijn bijen in zijn levensonderhoud voorziet.
U moet die zelfverkozen kluizenaar maar eens gaan bekijken, dacht ik zo.
De film heet : Ulee's Gold(1997)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Hans van der Post. » za 01 nov 2003, 16:31

Frans bedankt, had de film al gezien maar hij is het kijken nog een keer waard
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door wilde » zo 02 nov 2003, 14:41

Wat vonden jullie van het bijen-deel van de film? Ik heb uiteraard extra gelet op allerlei dingen. Sommige handelingen worden gesuggereerd, die zo nooit zouden kunnen. Zo lijkt hij ook overdag de reisvolken op te laden. Wat een prachtig aparaat om te laden overigens.
Zijn honingkamers heb ik niet echt gezien. Het waren allemaal relatief lage kasten. Mooi om die slinger te zien en het ontzegelapparaat.

Peter Fonda leek resoluut, maar ik zag toch soms enige aarzeling en ontzag voor de zeer rustige bijen.
Ook het scheppen van een zwerm kun je zo beter niet doen: rook is echt niet gewenst en een meter naar beneden laten vallen keihard op de toplatten, kost je gauw een koningin.

Voor een acteur toch een topprestatie lijkt mij. Dat zelfde vond ik indertijd van Peter Faber (Dokter Vlimmen) die met gemaak een kalf via de achterkant van de koe even draaide: tot de oksel er in. Dat maakt het verhaal veel aannemelijker als je dat zelf doet zonder stand-in.
Weet iemand overigens wat Tulepo-honing is? Het is denk ik geen plantensoort maar misschien een verzamelnaam of streekaanduiding.
Alles bij elkaar de moeite waard om op te blijven.

Groetend, Albert

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Hennie Peters » zo 02 nov 2003, 17:31

Albert,

Toch wel een plant, Black tulepo (Nyssa sylvatica)
zie: http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/cons ... atica.html






groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door wilde » zo 02 nov 2003, 19:54

Bedankt Hennie, ik had met Google gezocht en onvoldoende gevonden. Met bijv. Metacrawler heb je meer resultaten, maar daar had ik even niet aan gedacht. Daar staat ook deze sub-tropische(?) boom bij.

Groetend, Albert

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 02 nov 2003, 20:32

Het schijnt dat wij allen deze film vooral op bij-technische zaken kritisch hebben bekeken [^]. Van zo'n ontzegelapparaat kunnen wij alleen maar dromen. Wat ik mij echt niet kan voorstellen dat een imker niet de hulp van zijn bijen inroept bij het onder controle krijgen van boeven. Het lijkt mij dat iedere imker dan toch een paar kasten met bijen omtrapt..... alhoewel, dat zou weer geen reclame zijn geweest voor de imkerij.:D
Verder, sorry Hans, 't was voor mij een film die zo in de Bouquetreeks thuis kon horen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 nov 2003, 22:18

Verder, sorry Hans, 't was voor mij een film die zo in de Bouquetreeks thuis kon horen.

Oorspronkelijk geplaatst door Els Kleijnendorst - 02/11/2003 :  20:32:48
Kijk Els het was de bedoeling om de aankondiging weer bovenaan te krijgen [OK] een doordenker[Oops!]
Hans.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door kole.amj » zo 02 nov 2003, 23:08

Dame,Heren,

Ik ben geen filmliefhebber,itt rest vanhet gezin,toch kreeg ik de kans
het begin te zien.
Slechts 5 minuten,en ik had geen belangstelling meer in het geregisseerde.
Toch is het leuk dat enkelen ervan genoten hebben.Dat geeft de
kleur aan van onze groep imkers(het zijn net gewone mensen).Ook
goed dat zo een film vooraf onder de aandacht gebracht wordt.

Groetm
A-3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Frans vanTongeren » zo 02 nov 2003, 23:38

Peter imkert zo slecht nog niet; hij werd niet door bijen afgestoken zoals hij in de jaren zestig werd afgeschoten van de motor door zo'n Bush-achtige figuur.
Met blote armen en een trefzekere traagheid werkte hij in de bijen.
Leuk was het om hem te horen zeggen:
'De bijen en ik hebben een afspraak met elkaar gemaakt. Ik werk voor de bijen en de bijen werken voor mij'.
Hij had een speciale bijenkap. Een helm met sleufjes voor de frisse lucht met daaronder een sluier.
Hij vervoerde 60 volken op de vrachtwagen die soms werd omgord met een soort gaasbedekking. Je kon aan het ontzegelen zien dat hij niet echt ervaren is. Na het machinaal ontzegelen met een soort guillontine, maakte hij het werk af met een ontzegelvork, maar deed dat in verkeerde richting.
Ook de toplat schrapte hij af met diezelfde vork en dat lijkt me funest voor zo'n getand werktuigje.
Hij zei dat slingeren zwaar was, maar met een electrische slinger van 36 raampjes zou ik geen probleem hebben.
De spanning blijft in het verhaal;
Morgen een tweede rondje video !
*
Vandaag is het 'morgen'
Peter sloeg een verticale spijker in een soort Hoffmannraampje; dat kan in de toekomst nog ellende veroorzaken.
Hij ontmoette Conny; een vrouw uit 'De Zorg' die wat voor hem 'stertselde'
Peter keek haar wat weifelend glimlachend aan en mompelde:
'I just feel like an old drone..
They don't need me now..
Like forever..'

Maar toch..
Het leek wel goed te komen met deze nieuwe queen.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Peter Fonda als.. imker !

Bericht door Wim Joosten » di 04 nov 2003, 10:10

Ik had de film opgenomen en heb 'm nu afgekeken. Ik vond het wel een leuke film. Inderdaad wat onverwachte passages: er werd even de verwachting geschept, dat hij die revolver wel zou grijpen.
Verder de verklarende tekst bij een tekening van zijn jongste dochter, die deze voor haar moeder had gemaakt, vond ik ook wel mooi: dat de bijen steken is niet persoonlijk bedoeld en de imker moet dan rustig blijven en dan komt het allemaal wel weer goed.
En deze opmerking is eigenlijk in de hele film van toepassing op Ulee.

Imkeren moet je dus rustig en beheerst doen. Doe je agressief, dan wordt je gestoken. Bij het imkeren moet je geven en nemen. Zorg je goed voor de bijen, dan zorgen de bijen goed voor jou.
Zou het imkeren geen goede therapie kunnen worden voor mensen, die dit nodig hebben? Zodat we een veel vriendelijker maatschappij krijgen?

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten