lente???

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 feb 2004, 09:10

heidecap schreef:
Hans, misschien een hele domme vraag, maar prikken ze dan niet ??
Groeten, Thomas
P.S. ik heb het antwoord niet in een boek kunnen vinden en de bijeenkomst van de vereniging is pas over anderhalve week.
Ja soms prikken ze maar oefening baart kunst[:)]
Je kan ze ook in leeg lucifer doosje verzamelen en een beetje honing op een luciferhoutje door de kier van het doosje voeren. Halfuurje binnen (20 gr) en de motor draait weer.
Hans

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: lente???

Bericht door Henk Klok » wo 04 feb 2004, 14:23

Bericht bij NU.nl:
Natuur van slag door hoge temperaturen
WAGENINGEN - Bioloog Arnold van Vliet van Wageningen Universiteit wil geen doemdenker zijn, maar volgens hem gebeuren er dingen in de natuur die niet normaal zijn. Het fluitenkruid bloeit nu al, terwijl de plant dat pas in april hoort te doen. Het kleine koolwitje, een vlinder, fladdert te vroeg rond en de egel is ontwaakt uit zijn winterslaap terwijl het diertje nog enkele maanden mag uitslapen. "Wat nu gebeurt, heb ik nog nooit meegemaakt. Het is zorgwekkend", zegt van Vliet.
Lees hier verder:
Natuur van slag door hoge temperaturen

Link naar de natuurkalender.nl, met meer informatie over waargenomen fenomenen

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door Wim Joosten » wo 04 feb 2004, 15:12

Ik zie hier (Beilen, Drenthe) het fluitekruid nog niet eens de grond uitkomen terwijl er wel erg veel staat hier. Sneeuwklokjes wel. Crocussen beginnen net boven te komen. De winterakoniet laat zijn eerste bloemetjes zien.

Ik zie de bijen nu ook met stuifmeel terugkomen (lichtgeel en okergeel). Dus de omgeving nog even wat beter bekeken en heb een bloeiende hazelaar ontdekt.

Thomas, ik pak de verkleumde bijen zo op en warm ze dan weer op in mijn hand en nog nooit gestoken. Je moet wel geduld hebben want er zijn er bij, die er de tijd voor nemen. Wanneer het mij dan te lang duurt, dan laat ik ze op een blaadje lopen en zet ze dan op een beschut plekje neer. Dan durf ik het niet zo goed meer aan om ze dan tussen de vingers op te pakken.

Hennie, bedankt voor je verwijzing naar de struikkamperfoelie. Ik ga er ook één in mijn tuin zetten.
Overigens mijn complimenten aan iedereen, die de drachtplanten zo mooi beschrijven.

Met vriendelijke groet,
Wim

City2000
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door City2000 » wo 04 feb 2004, 17:02

hallo allemaal,

wat ik altijd doe als ik een verkleumd bijtje zie is hem op een takje of blaadje laten lopen en hem voor de ingang van de kast zetten. dan kruipt de bij vanzelf het takje/blaadje af en loopt ie zo het warme nest weer in. Ik vertouw mijn bijen nooit zo, dus vandaar een tak of blaadje als hulpmiddel.

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: lente???

Bericht door Frans vanTongeren » wo 04 feb 2004, 19:42

Oes heeft in z'n tweede serie fraaie foto's, minimaal geschreven over de helleboris.
Ook die plant staat grootschalig in 'mien tuun'!
De bijen kropen met graagte naar binnen.
In het verleden schreef ik daar een stukje over.
(Dat artikeltje is opgesierd met vreemde tekentjes..alsof ik uit Turkije kom. Er valt niets meer aan het archiefstuk te veranderen voor mij !)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ,nieskruid

bebogard
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door bebogard » wo 04 feb 2004, 19:44

gisteren was het prachtig weer. bijen vlogen ... uit 1 kast volop aktiviteit. andere 3 kasten niets tot heel weinig. gezien het weer even vlug de kasten opengemaakt. 2 volken helemaal weg. alleen nog wat dode bijen onderin. wel volop voer aanwezig. 3de kast wel wat bijen maar verder weingin aktiviteit.
bijen in het najaar behandeld met meirenzuur

p.s.[8)]
volk met volop aktiviteit staat precies op kruising van 2 leylijnen.door 2 mensen met wichelroede bevestigd. dit volk is telkenjare mijn beste volk.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door kole.amj » wo 04 feb 2004, 19:52

bebogard,

Wat gebeurt er op de leylijnen?De kruising daarvan en wat is er dan mis naast of in de nabije omgeving van die lijnen.Want op het kruispunt is weinig ruimte(of je moet stapelen) voor meer volken.
Ik ben geinteresseerd.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door Erik Speksnijder » wo 04 feb 2004, 21:45

bebogard,
Wat gebeurt er op de leylijnen?De kruising daarvan en wat is er dan mis naast of in de nabije omgeving van die lijnen.Want op het kruispunt is weinig ruimte(of je moet stapelen) voor meer volken.
Ik ben geinteresseerd.
Groet,
A-3
A-3,

[}:)]
Volgens mij is het pure nonsens, die leylijnen. Onze heer Speelziek maakt er weliswaar reeds sinds jaar en dag reclame voor. Ook zijn stukje in de Bijen, dat met een als zijnde wetenschappelijk bewezen sausje overgoten was, vind ik hier eigenlijk niet thuis horen.
Iedere wichelroede-loper mag in mijn buurt een zeer ongeschikte bijenplek aanwijzen. Ik zal hier dan met liefde een kast vol bijen plaatsen en aantonen dat ik ook hier een volkje goed de winter door kan laten komen en zelfs een mooie honingoogst kan laten binnenslepen. Dus helderkijkende aardstralenzoekers?
En Bebogard, Zet je beste volk maar eens op een ander plekje en je zal zien dat het nog steeds je beste volk blijft. [^]
Groetjes,


Erik

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door kole.amj » wo 04 feb 2004, 22:12

ERIK,

Ik respecteer je mening maar ik heb geleerd toch zaken eerst te
onderzoeken alvorens ze als onzin/nonsens te kwalificeren.Ik ben best
geinteresseerd in dergelijke zaken al maak ik er geen dagtaak van.
Als ik zo in de vrije natuur om me heen kijk en zaken op mij laat inwerken,en dat kan met regen en wind op je rug en snoeischaar in de hand,dan zijn er toch heel wat zaken waar ik geen verkjlaring voor heb.En dan is informatie uit een geheel onbekende hoek interessant en
misschien aanvullend.Dus niet weggooien maar openen die discussie.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: lente???

Bericht door weertman » do 05 feb 2004, 23:19

Mijn kasten( 7 stuks 10 ramers en 1 stuks 6 ramer) die ik op een paar verschillende plaatsen heb staan vlogen 3 en 4 febr. dat het een lieve lust was, en er werd ook al wat stuifmeel gehaald.

Nadat ik een tijdje bij mijn laatste kasten stond te genieten ontdekte ik voor één van de kasten een stuk of acht bijen bij elkaar op de grond scharrelen. Foute boel !!
Hier tussenin lag mijn gemerkte moer.
Deze in mijn hand genomen, geprobeerd te verwarmen, doch hartstikke dood.
Gelukkig heb ik deze winter, een jonge F1 Carnica volkje laten overwinteren in een 6 raams kast, deze staat een kilometer of 6 van mijn moerloze kast weg
Deze zal ik zou gauw het weer het toelaat ophalen en naast mijn moerloze kast zetten, en dan zo snel mogelijk met een beetje tijm besproeien en overhangen bij mijn moerloze kast in.

Toch deze zomer maar een paar 6 raams kasten opzetten, wat ik eindelijk nooit deed, maar omdat ik dit al van diverse imkers op het Forum had gelezen die dit wel deden, dit ook maar eens geprobeerd.

Van uit het "Sallandsche"
Manni Weertman

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten