Verslag bijenmarkt dordrecht

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Verslag bijenmarkt dordrecht

Bericht door heidecap » za 17 apr 2004, 21:22

Het was vandaag een mooie warme zonnige dag. Een prachtige gelegenheid dus om de Bijenmarkt in Dordrecht te bezoeken. Als je op het Dordtse bijenpark binnenkomt lacht Pannekoeken-Leo je al tegemoet. Het liep storm bij zijn pannekoekenkraam !

Afbeelding

De opzet an de markt was erg leuk. In een gebouwtje werd uitleg gegeven over bijen maar ook over o.a. hommels en mieren.
Ook werd er een filmpje over bijen vertoond, terwijl zelfs de koffie niet vergeten werd.
Liep je even verder dan kwam je uit bij een demonstratie korfvlechten. De dames waren zeer bedreven, maar vooral ook erg vriendelijk.

Afbeelding

Hieronder nog een sfeerfoto van de bijenmarkt, waar ook spullen van het bijenhuis verkocht werden. Verder waren er complete kasten te koop, planten en echt nog heel veer meer leuke dingen.
Maar Piet, ik heb er nog op gelet, geen complete bijenvolken.
Benedenstaande foto is erg vroed genomen. Zo rond het middaguur was het zeker 3x zo druk.

Afbeelding

Bij de observatiekast uitgekomen vertelde een enthousiaste imker over het bijenvolk. Er werden veel vragen gesteld en het was hier dan ook een drukte van belang.

Afbeelding

En dan de stal van de vereniging. Leden kunnen tegen een geringe vergoeding hun kasten in de buitenlucht plaatsen :

Afbeelding

Betalen ze iets meer, dan staan ze overdekt :

Afbeelding

Werkelijk een mooie dag op een zeer complete bijenmarkt !



Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Verslag bijenmarkt dordrecht

Bericht door Leo van der Heijden » ma 19 apr 2004, 00:53

Thomas bedankt voor je uitgebreide verslag. De vereniging had vooraf wat twijfels over de te verwachte opkomst van bezoekers. Zoals al eerder geschreven was de markt voor het eerst op deze locatie na 64 keer in het centrum van Dordrecht te hebben plaats gevonden.
Geheel tegen onze verwachting in liep het storm en was bijna alles voor het einde van de markt verkocht. Wat betreft de man bij de observatie kast. Dit is een zeer enthousiast lid die nog niet zo lang bijen heeft. In zijn enthousiasme en het vuur van zijn betoog wordt de waarheid wel eens wat geweld aangedaan.
Wat betreft de handel in volken. Alie Ros had twee volken op ramen die zij wilde verkopen. Omdat zij de kasten niet kwijt wilde zocht zij iemand die de volken bij haar op wilde halen. Of zij die gevonden heeft is mij op dit moment niet bekend. Ook de heer Blom had twee volken die hij wilde verkopen. Ik heb de heer Blom echter niet op de bijenmarkt gezien.
Het zelfde geld voor mevrouw de Meij. Ook zij zou 1 volk willen verkopen dat op het bijenpark staat maar ook haar heb ik niet gezien op de markt. Ik denk dat dit te maken heeft met drempelvrees. Ze zijn allen niet bekent met de handel en een volk verkopen aan wild vreemden is best eng als je niet weet wat je van te voren kan krijgen. We zullen binnen de vereniging proberen om dit volgend jaar beter te organiseren zodat er werkelijk volken worden aangeboden die verkocht kunnen worden. Ik zal volgend jaar ook eerder informatie op het forum zetten waarbij de gelegenheid wordt geboden om imkerartikelen van te voren te bestellen die u dan op de bijenmarkt kunt komen ophalen.
Verder heb ik van het mooie weer genoten en kan de eerste twee weken geen pannenkoeken meer zien [xx(]. Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten