Bijenbos

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Bijenbos

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 03 mei 2004, 09:06

In Drenthe is afgelopen week een "bijenbos" geopend.
De voorzitter van de VBBN was hierbij aanwezig(heb ik gehoord).
Meer informatie heb ik hier ook niet over.
Weet iemand hier meer van te vertellen?
B.v. welke verenigingen hierbij betrokken zijn.
Wat is er zoal aanwezig?
Waar is het precies?
Hoe groot is het?



gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door Wim Joosten » ma 03 mei 2004, 18:09

Hallo Gerard, ik was van plan om een stukje te plaatsen. Ik ben er namelijk geweest. Bij deze dan:

Het Bijenbos.
Een bijenbos, wat is dat? De verbeelding laat voor zich spreken. Toch zei de voorzitter van de VBBN, dhr. Jos Plaizier, in de openingsspeech, dat hij vele dingen geopend had, maar nog nooit een bijenbos.
Op 1 mei 2004 werd dit bijenbos geopend. De voorzitter van subvereniging 'de Eendracht' Op 1 mei 2004 werd het bijenbos geopend. De voorzitter van subvereniging 'De Eendracht' te Beilen, dhr. Wiebe Oldenkamp, heette alle genodigden welkom en daarna kregen respectievelijk dhr. Jos Plaizier en dhr. Coos de Jonge, wethouder van de gemeente Midden Drenthe, het woord. Coos vond de datum een toepasselijke dag: 1 mei, de Dag van de Arbeid.
Dit bijenbos werd op particulier initiatief tot stand gebracht door dhr. Herman Luiken, voormalig veehouder, nu imker en lid van de imkervereniging 'De Eendracht'.
Na een arbeidzaam leven besloot Herman te stoppen met de veehouderij en als alternatief heeft hij besloten de natuur een handje te helpen. Herman bezit land dat grenst aan het natuurgebied 'Het Mantingerzand'
bij Mantinge. Mede gedreven door zijn hobby het imkeren besloot Herman een deel van zijn weidegronden (5,5 hectare) te veranderen in een bijenbos met een poel. Hij diende een inrichtingsplan in dat als basis diende voor de rangschikking onder de Natuurschoonwet, een subsidieaanvraag voor inrichting, beheer en functieverandering via het Programma Beheer, het Krediet Natuur en Landschap van de provincie Drenthe en een aanvraag van boscertificaten (een bijdrage voor CO2 vastlegging) van het Groenfonds.
De inrichting van het Bijenbos is grotendeels vormgegeven vanuit het bestaande landschapspatroon. De bosvakken bestaan uit gemengd loofbos met struikranden. In de zuidoostpunt is een kikkerpoel gecreëerd. Vanwege de imkerij is er enigszins afgeweken van de natuurlijke bossamenstelling. Hierbij gaat het dan om soorten als robinia, hazelaar, linde, gagel en framboos. In de natuurlijke bossamenstelling komen onder andere de soorten vuilboom, populier, hulst, wilg, lijsterbes, krentenboompje, vogelkers, eik, berk en beuk voor. Daarnaast heeft Herman de open stukken ingezaaid met een wildebloemenmengsel. Publiek is het hele jaar door welkom op het Landgoed 'Het Bijen bos'.

't Moerpad
In het bos is een rondlopend onderhoudspad aangelegd dat tegelijkertijd als wandelpad bruikbaar is. Dit pad is toepasselijk het Moerpad genoemd. Aan de zijde van het Mantingerzand is een toegang tot dit Landgoed.
Herman besloot de ingebruikneming van het Bijenbos officieel te maken en hij nodigde daarvoor imkervereniging 'De Eendracht' uit om hierin het voortouw te nemen. Deze opening had ook de belangstelling van het Dagblad van het Noorden en TV Drenthe. De imkervereniging had inmiddels al twee bijenkasten geplaatst. De opening geschiedde door het openen van de vliegplanken door de Jos Plaizier en Coos de Jonge. De cameraman van TV Drenthe werd in een imkerpak gehesen en de fotograaf bleef op veilige afstand met een zoomlens om deze opening vast te leggen. Jos durfde het natuurlijk wel zonder pak aan, Coos verkoos een imkerpak. Het was deze dag mooi weer met een lekker temperatuurtje. De bijen kwamen dan ook direct, na opening van de vliegplanken, naar buiten. Al snel vlogen ze. Herman kreeg al snel de twijfelachtige eer om als eerste een steek op te lopen.
Dit leverde op TV Drenthe een demonstratie 'angel verwijdering' op. Nu maar hopen dat di niet menig hetzelfde te doen en in spiegelbeeld eenzelfde bos wandelaar zal afschrikken om een bezoek te brengen tegen Herman's bos aan te leggen. Nu de rest van aan dit Landgoed. Het uitvliegen leverde een fantastisch Nederland nog.. . schouwspel op dat versterkt werd door het geluid van een fazant en het wegvluchten van een ree.
Herman nodigde alle bezoekers uit voor een borreltje en een barbecue bij hem thuis ter afsluiting. Dat liet niemand zich twee keer zeggen en na een wandeling door het Bijenbos lieten we ons de drankjes en hapjes geweldig smaken.
En ... doet goed voorbeeld goed volgen? Jazeker!
Herman's buurman heeft inmiddels al besloten om hetzelfde te doen en in spiegelbeeld eenzelfde bos tegen Herman's bos aan te leggen. Nu de rest van Nederland nog ...

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door Huib Koel » ma 03 mei 2004, 18:42

In een woord: Geweldig!
Voor mij wederom een voorbeeld hoe het ook kan. Imkerend Nederland en de Natuur in goed overleg. Wat mij betreft een Dick Vunderink prijs waardig.
Hoe heet de buurman van de buurman van Herman? Stuur ik die een Bee-Happy kaart!

groet
Huib

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door gerard.b.w.vos » di 10 aug 2004, 13:35

Afgelopen week ben ik eens wezen kijken bij het bijenbos.
Mooie omgeving nabij het te creeren natuurterrein "Goudplevier".
Wat nog niet zo lang terug bieten en aardappelland was wordt thans omgetoverd en teruggebracht naar een glooiend natuurgebied zoals dat er vermoedelijk voor de ontgonning heeft uitgezien.
Op de kruising van Mantinge/Drijber afgeslagen en de eerste weg ingeslagen.
Dat was mis, een mooi pad maar de verkeerde, het bleek de 2e weg te zijn -KOOLVEEN- heet die weg!
Na ca ruim 300m zag ik een groene vlag(Kwam bekend voor) en bleek de VBBN vlag te zijn.
Nergens was echter een aanduiding aangegeven waar je er in zou moeten.
Langs een sloot kant gaande kwam ik dan bij het hek en nabij de vlag.
EEn groot bord staat er waarop stat vermeld dat het bijenbos in juni 2003 is geopend!?
Het moerpad aflopend was er geen bij of bijenkast/woning te vinden!
Geen enkele verwijzing verder naar bijen of imkerij.
De poel met twee banken erbij nodigt uit om even van de intense stilte te genieten.
Het aandeel berkenbomen, eiken- spar- en dennenbomen is groot.
Bijenbomen zoals vuilboom, krentebos, kastanje enz zijn niet te vinden.
De ingang en aansluiting naar het fietspad door Mantingerzand is niet aangegeven en nauwelijks bereikbaar.

Al met al een prachtig gebied, maar zorg voor wat informatie en zorg voor een aanduiding.
Misschien dat het "Dick Vunderinkfonds" hier een aanzet voor kan geven als de buurman ook start met de aanleg van de tweede fase.
Zoals het nu is, is het voor bij en bezoeker erg magertjes gesteld.


gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door Wim Joosten » vr 13 aug 2004, 20:56

Sorry dat ik de weg verkeerd gewezen heb.
Op de andere vragen zal ik antwoorden proberen te vinden. Ik denk dat ik Herman morgen weer zie op de bijensoos. Ik zal hem je adviezen voorleggen.

Met vriendelijke groet,
Wim

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door gerard.b.w.vos » di 05 sep 2017, 16:32

Dit is wel een erg oud bericht maar toch prima dat alle items bewaard blijven :D
Ben eens wezen kijken naar het bijenbos welke in 2003 is geopend.
Na 14 jaar is het een echt bos geworden waar je in alle rust een mooie wandeling kan maken.
Boompjes zijn inmiddels hun pubertijd voorbij.
Veel sporkehout/vuilboom te vinden, maar ook veel meer niet bijengebonden bomen als eik, berk, lijsterbes en naaldbomen.
Wat extreem opvalt is dat er GEEN enkele vogel is te zien of te horen.
(sorry: een (1) houtduif vloog weg. Insecten heb ik er twee mogen zien.
Een zweefvlieg achtige waarvan de een foerageerde en de andere er een centimeter boven bleef vliegen en dat minuten lang.
Van een vakantiebelevende wandelaar vernam ik dat het hun ook was opgevallen dat er in het geheel geen vogels waar te nemen zijn.
Ook verderop op de camping waar men verbleef.
Verder was er ook geen enkele verwijzing naar, of over bijen te vinden.
Bewegwijzering er naar toe is ook niet aanwezig.

Al met al een leuk jong bos zonder bewoning :o

Plaatjes plaatsen lukt helaas niet :oops: Worden niet geaccepteerd?!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door Hans van der Post. » di 05 sep 2017, 16:45

test

er lijkt storing te zijn boven in het scherm bbc codes en kan geen plaatje uploaden
!Hans.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door Wim Joosten » di 05 sep 2017, 19:24

Ik heb mijn tekst er weer opnieuw ingezet. Deze was verdwenen. Op WUR was de volledige tekst nog weer terug te vinden:
http://edepot.wur.nl/142208
Met vriendelijke groet,
Wim

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Bijenbos

Bericht door gerard.b.w.vos » di 05 sep 2017, 20:58

Het plaatsen van de plaatjes is nu weer mogelijk door de inzet van Wim, dank voor je werk steeds weer voor het forum.

Er heeft dus een latere heropening van het bos plaatsgevonden.
.
IMAG0679.jpg
Bord tgv de heropening van het Bijenbos
Te lezen op het bord

En dan alleen deze twee beestjes.
Foto is wel niet duidelijk, maar geeft een idee van twee die synchroon boven de foeragerende bleef "hangen"
Bijlagen
IMAG0677_1.jpg
De enige bewoners van het bijenbos?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten