APV en bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
APV en bijen

Bericht door maartenkleijne » vr 06 aug 2004, 16:35

Frans KB attendeerde mij -en u- nogmaals naar het Piet Hein kunstwerk. Mooi!!
In deze reeks wordt ook de APV genoemd.
In veel gemeentes bestaat een APV waarin wordt gesteld dat bijen minimaal xx meter (per gemeente verschillend) van de openbare weg horen te staan. Ik heb nog nooit gehoord dat dez regel actief gehandhaafd wordt.
Zelf had ik eens bijen op 2 meter van de weg staan. Toen heb ik zelf de politie gebeld of dat kwaad kon. Ik kreeeg toen van de politie een dubbel advies:
-"zorg dat de buren niet klagen"
-"plant er wat groenblijvend spul voor zodat eventuele, potentiele klagers de bijen niet kunnen zien".
Polite: "want als er geklaagd wordt zijn wij verplicht op te treden conform de APV."
Ik denk dat de meeste imkers die de bijen aan huis hebben de APV overtreden en daar toch nooit last mee krijgen. In de stad staan veel bijen gewoon op het dak zonder dat er een haan naar kraait.
Heeft iemand andere ervaringen?

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: APV en bijen

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 09 aug 2004, 13:20

voor diverse juridische zaken kijk je op deze site

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... disch.html

gerard.b.w.vos

c.h.schomaker
Berichten:7
Lid geworden op:di 04 nov 2003, 17:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: APV en bijen

Bericht door c.h.schomaker » do 12 aug 2004, 10:51

Beste Maarten

heb ook twee kasten op het dak van de garage staan en aangezien de
grond hier niet recht loopt in zuid limburg kunnen de buren die
boven gelegen wonen mee imkeren vanuit hun tuin stoel! Alleen in het voorjaar wil er nog wel een zwerm een rondje maken zonder koningin.
die zijn er binnen twintig minuten weer thuis want de bakken staan op "Renson" Ooit dacht een buurvrouw dat haar fohn kapot was, maar ze zag het al "de buurman liet de bijen uit"!! Het spreek woord zegt het
al beter een goede buur dan een ver familielid! Verder ben ik nog nooit met honing moeten rond gaan! Ook koninginnenteelt van zachtaardige carnica's in onze vereninging doet veel!

groetjes Carl Heinz Schomaker
maartenkleijne schreef:
Frans KB attendeerde mij -en u- nogmaals naar het Piet Hein kunstwerk. Mooi!!
In deze reeks wordt ook de APV genoemd.
In veel gemeentes bestaat een APV waarin wordt gesteld dat bijen minimaal xx meter (per gemeente verschillend) van de openbare weg horen te staan. Ik heb nog nooit gehoord dat dez regel actief gehandhaafd wordt.
Zelf had ik eens bijen op 2 meter van de weg staan. Toen heb ik zelf de politie gebeld of dat kwaad kon. Ik kreeeg toen van de politie een dubbel advies:
-"zorg dat de buren niet klagen"
-"plant er wat groenblijvend spul voor zodat eventuele, potentiele klagers de bijen niet kunnen zien".
Polite: "want als er geklaagd wordt zijn wij verplicht op te treden conform de APV."
Ik denk dat de meeste imkers die de bijen aan huis hebben de APV overtreden en daar toch nooit last mee krijgen. In de stad staan veel bijen gewoon op het dak zonder dat er een haan naar kraait.
Heeft iemand andere ervaringen?

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: APV en bijen

Bericht door garrit » za 14 aug 2004, 08:47

bij ons zijn ook de meters afstand tot andere woningen en de openbare weg opgenomen in de APV (CA 30 mter).Maar als er binnen 6 mtr een 2 mtr hoge afscheiding is dan mogen er bijen gehouden worden.Toch zijn er nog mensen die klagen omdat ze het verschil tussen onze bijen en de behangersbij niet kennen .Ze gaan graven in de tuin en vernielen daarbij de behangersbijennesten , worden gestoken en ik krijg de schuld,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten