imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
bebogard
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door bebogard » wo 02 mar 2005, 21:17

Ter info een bericht in het ref. dagblad van vandaag.
Imkers van alle kanten bedreigd
Marcel ten Broeke RD 2-3-2005

MOOK - Kleine bijenkastkevers, Amerikaans vuilbroed, vergrijzing van het imkerbestand. De toekomst van de imkerij staat van verschillende kanten onder druk. De overheid zou de bijenhouders ondertussen in de kou laten staan. 'žZe snapt niet dat er sprake is van een crisis. Het voelt alsof we als sector op een kruispunt staan en van alle kanten worden overreden.'

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door heidecap » wo 02 mar 2005, 21:37

Goedenavond, Daniel, bedankt voor het plaatsen van het artikel.

Wel een artikel met een erg negatieve teneur.
Volgens mij kan meneer Heessen maar beter stoppen met het houden van bijen. Als je er al niet in slaagt om een enkel volk in leven te houden dan ben je het wat mij betreft niet waard om voor de bijen te zorgen.
Als je het verder allemaal zo negatief ziet als meneer lijkt het me toch verstandiger bij een kaartclub te gaan. Dan kun je heel de avond in een rokerig clubgebouwtje lekker mopperen....

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door Bart de Coo » wo 02 mar 2005, 23:47

Ik geloof dat ik het wel eens ben met Thomas. Je moet oppassen dat je niet gaat doemdenken, al was het maar omdat er het een en ander tegen in te brengen is. Dat het imkersbestand vergrijst, hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als het leeuwendeel van de imkers de hobby oppakt op gevorderde leeftijd, dan zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn, zolang de aanwas maar op peil blijft. En dan die insecticiden. Is het gebruik daarvan de laatste decennia niet eerder af- dan toegenomen? Bijvoorbeeld door veel strengere regelgeving op dat gebied? En dan dat Einstein-verhaal. Dat klinkt mij in de oren als een typisch wetenschappelijk broodje aap, in de trant van 'we gebruiken maar tien procent van onze hersens'. Ik ben erg benieuwd naar het nauwkeurige citaat in de nagelaten werken van Einstein. Oftewel, babbelen we elkaar niet een beetje na? En dan nog wat. Als de honingbij zo'n enorme bijdrage levert aan onze natuur, hoe heeft de natuur in onze streken dan zoveel duizenden en duizenden millennia kunnen floreren in de totale afwezigheid van de apis mellifera? Het waren immers pas de Romeinen die de honingbij in deze buurt introduceerden, geloof ik (Nu babbel ik wat boeken na). Nee, ik geloof niet dat we al te veel moeten somberen over de toekomst van de imkerij. Al was het maar, omdat de wereld best wel eens zonder zou kunnen (Boude uitspraak? Ik hoor het wel.) En kijk ook eens naar de gunstige tekens aan het firmament. Volgens mij hebben de gemeentelijke diensten 'groenbeheer', de tuincentra en de toegenomen koopkracht een enorme bijdrage geleverd aan de bijenweide. Binnenkort gaan de krokusjes weer massaal bloeien bijvoorbeeld en je moet eens bij ons in Dieren komen kijken als de acacia's bloeien: een overweldigend gezicht en een wolk van bloemengeur over het dorp. Had daar 100 jaar geleden maar eens om gekomen!

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 03 mar 2005, 10:37

Al was het maar, omdat de wereld best wel eens zonder zou kunnen (Boude uitspraak? Ik hoor het wel.)
Eindelijk inzichtelijkheid. Ik wil hier nog wel een kanttekening bij plaatsen. De natuur kan zonder honingbijen, de landbouw wordt een ander verhaal.

j.p.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door Oude Essink » do 03 mar 2005, 11:07

Hoi Bart,
En dan nog wat. Als de honingbij zo'n enorme bijdrage levert aan onze natuur, hoe heeft de natuur in onze streken dan zoveel duizenden en duizenden millennia kunnen floreren in de totale afwezigheid van de apis mellifera? Het waren immers pas de Romeinen die de honingbij in deze buurt introduceerden, geloof ik (Nu babbel ik wat boeken na).
Je babbelt nu toch echt de verkeerde boeken na!!

Afbeelding
Deze Barnsteenbij is 35 miljoen jaar oud en stamt van de Oostzee.

Afbeelding
Deze praehistorische honingjager komt uit Spanje 8000 voor Chr.
De laatste ijstijd eindigt 10000 v.Chr.; daarna komen langzaamaan planten terug en met de planten (loofwouden, vooral) de bestuivende bijen. Hier waren dat de Zwarte (donkerbruine) honingbijen.
De Romeinen komen uit Italië, daar hebben ze geen ijstijden gehad en daar hadden ze zoals nog steeds de gele bij; deze gele bij is niet door de Romeinen naar onze streken gebracht maar door de Duitsers en dan pas na 1850 (Dzierzon).
hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door Bart de Coo » za 05 mar 2005, 22:07

Bedankt J.P. en H.O. Bedankt aan de laatste vooral om me weer een illusie armer te maken. Het is een fraaie illustratie van wat ik bedoel met 'elkaar nababbelen', waaraan ik mij kennelijk even te buiten ging. Maar ik rook al onraad toen ik het opschreef. (Eigenlijk heb je me erg nieuwsgierig gemaakt, Hennie. Want ik vraag me nu af: hoe lang wordt er nu eigenlijk geïmkerd in onze streken? En vanaf welk moment begon de landbouw de bijen in te zetten? En waarom dan? Bestaat er geen mooie site of boek over dat onderwerp?)

Ik krijg zo ontzettend vaak de indruk dat we elkaar maar wat op de mouw spelden in de imkerij. Je komt zo vaak beweringen tegen waarvan je onmiddelijk denkt: ik geloof nooit dat daar een grondig onderzoek aan vooraf gegaan is. Als het er echt op aan komt, dan doen we allemaal maar wat, zo is mijn stellige indruk. Ik zal nooit vergeten dat ik op de bijenmarkt van Veenendaal met een imker stond te praten die zwoer bij raampjes met een zaagsnede. Dat was beter, zo hield hij vol, omdat er dan meer cellen in een raampje passen. Zelfs als dat waar zou zijn, dan nog kun je je afvragen of dat een bijdrage levert aan de prestaties van het volk. In werkelijkheid doet iedereen maar wat: verticaal bespannen, horizontaal bespannen, vier keer heen en weer, drie keer heen en weer, gekochte wasvellen, zelfgegoten wasvellen van zegeltjeswas, dikke vellen, dunne vellen, gegoten, gewalst... Zouden de effecten van al deze varianten en variaties allemaal onderzocht zijn? Nu dan. Uiteindelijk interesseert het de bijen geen moer. (Dit is precies het gezeur waardoor ik mij ontzettend aangetrokken voel tot de korf overigens.)

Maar genoeg geklaagd. Ik zou me bijna schuldig maken aan de hele denktrant van het artikel waarmee dit 'lijntje' begonnen is. Het kan ons inderdaad flink tegenzitten, maar om daarin gelijk het einde van de imkerij te zien.

Bart de Coo

zwaakse liefde
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jun 2004, 13:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: imkers worden bedreigd (rd-2-3-2005)

Bericht door zwaakse liefde » wo 09 mar 2005, 06:46

Beste Bart,

Er wordt al heel lang geimkerd in de germaans/frankische wereld. In het begin werd er vooral op bijen gejaagd en werden boomstronken en andere honingnesten uiterookt. Maar in de romeinse tijd ging men al over op het merken van bijennesten zodat de eigenaar bekend was. Toen werden er ook al holle boomstammen gebruikt om bijen dichter bij huis te krijgen.
Vanaf de vroege middeleeuwen worden er wetten door Karel de Grote gemaakt betreffende eigedom bepalingen en diefstal of vernietiging daarvan. Tijdens en na Karel de Grote gaan de kloosters bijenkorven houden om het veredelde fruit en andere gewassen te bestuiven en de honing gebruiken als medicijn en de was voor de kaarsen. Je ziet dan ook de eerste boeren met korven onstaan.
Wil je nog meer weten na de middeleeuwen dan geef ik het stokje nu even door aan iemand anders die er meer over zal weten.

Peter Hundepool

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten